شکر به تنهایی یک عنصر فرهنگی غنی است

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام پناهیان گفت: شکر به تنهایی یک فرهنگ بوده که می‌تواند جامعه را از لحاظ ادبیات، سبک زندگی و ارتباطات ترمیم کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) که جمعه 17 آبان از ساعت 20 تا 22 برگزار شد با بیان این مطلب که شکر یک فرهنگ غنی بوده و کمبود آن در جامعه به چشم می‌خورد، گفت: متأسفانه فرهنگ شکر در جامعه ما بسیار کمرنگ است. یک شخصی عنوان می کرد وضع دین‌داری جامعه کنونی ما از زمان قبل از انقلاب بدتر شده است. وقتی من این سخن را شنیدم هیچ دلیلی جز حس ناشکری در کلام این فرد ندیدم.

 

وی افزود: زمانی که آقای منتظری دچار ناشکری و ناسپاسی شد امام خمینی (ره) در آخرین بیانیه‌های خود درخواست مرگ کردند و آن بیانیه سرشار از مفاهیم شکر و سپاس به درگاه الهی بود. اگر وضع جامعه ما از لحاظ حجاب و دیگر گناهان بد است به خاطر خطاکاری‌های ماست و پست‌ترین وضعیت کنونی ارزشمندتر نسبت به زمانی است که بیگانگان به ناموس افراد تجاوز می‌کنند.

 

برخی فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن افراد از زرق و برق زندگی اروپایی گفت: برخی افراد خیابان‌های تمیز کشورهای دیگر اروپایی را ملاک قرار می‌دهند در حالی که اگر به وضعیت کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و غیره نگاه کنیم از وضعیت موجود خودمان شاکر می‌شویم.

وی افزود: زمانی من به کشور کانادا سفر کردم و از برخی منازل عکس گرفتم، هنگامی که به ایران بازگشتم خانواده از من درخواست کردند ای کاش ما هم می‌آمدیم و زمانی که این عکس‌ها و فیلم‌ها را دیدند متوجه شدند که کانادا هم از نظر مناظر طبیعی فرقی با کشور خودمان ندارد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: در سفر کانادا با افراد ضد انقلاب جلسه عمومی داشتیم که از ابتدا آنان فحاشی و دشنام می‌دانند اما وقتی زشتی‌ها و بدی‌های جامعه غربی را به خودشان نشان دادم در پایان سخنرانی هیچ حرفی نزدند، یکی از ضدانقلاب‌ها به صورت خصوصی به من گفت حرف‌های تو را قبول دارم و اگر ذره‌ای ترس از پلیس کانادا در وجودم برای خدا بود وضع من این‌طور نمی‌شد.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: برخی افراد قیمت مرغ و گوشت قبل انقلاب را ملاک قرار می‌دهند و ذره‌ای گرانی در جامعه کنونی ما صدای ناسپاسان را بلند می‌کند.

 

آزمایش الهی با بلا و سختی آسان‌تر است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به روایتی از حضرت موسی (ع) اظهار کرد: خداوند به حضرت موسی بن عمران (ع) وحی کرد به بندگان مبتلا و مرفه من رحم کن. حضرت موسی در پاسخ گفت خداوندا رحم به انسان‌های مبتلا و رنج‌کشیده مشخص است اما دلیل رحم‌کردن به انسان‌های مرفه چیست، خداوند فرمودند به خاطر کمی شکرشان است.

وی افزود: شکر به تنهایی یک عنصر غنی فرهنگی بوده که می‌تواند ادبیات، سبک زندگی و ارتباطات افراد یک جامعه را ترمیم کند و اغلب نارضایتی‌های افراد به علت کمرنگ‌شدن حس شکر در وجودشان است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان عنوان کرد: پیامبر (ص) فرمودند من از امتحان‌شدن امت‌ام با خوشی‌ها هراسان‌تر هستم نسبت به اینکه امت من با بلا و سختی امتحان شوند.

وی افزود: خداوند انسان‌ها را با فتنه ضراء و سراء امتحان می‌کند، وقتی افراد با سختی‌ها امتحان می‌شوند به خاطر خود آن بلا آنها به خاک می‌افتند و سجده می‌کنند و تواضع در وجودشان موج می‌زند اما هنگامی که خداوند با نعمت‌هایش انسان‌ها را امتحان می‌کند ذات نعمت در وجودش تواضع برای انسان نمی‌آورد و اگر آدمی با شکر از نعمت‌های خداوند استفاده کند به درجه تواضع می‌رسد و اگر خدایی ناکرده شکر را فراموش کند، مغرور می‌شود و علت ناخوشی پیامبر از امتحان‌شدن امت‌اش با خوشی‌ها و نعمت‌های الهی این است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: رسانه‌ها و صدا و سیما باید کشور ایران را ملتی مقتدر و مظلوم معرفی کند زیرا هرگاه ما و مسئولان کشورمان به مظلوم‌بودن ملت ایران اذعان داشته است با هم با خوی برادری و مهربانی رفتار می‌کردند ولی به هنگامی که شکر و نعمت ملت ما را دربر می‌گیرد مسئولان به نزاع و اختلاف می‌پردازد. همچنین در زمان هشت سال دفاع مقدس که خداوند ما را با بلا و سختی امتحان کرد برادری و همدلی در میان رزمندگان موج می‌زند اما به هنگام اتمام جنگ و سختی‌ها و وفور نعمت به علت آموزش‌های نادرست دینی و پی‌بردن به فضیلت بالای شکر در جامعه این خوی همدلی و برادری کمرنگ شد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 311211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha