حسین (ع) مجبور به قیام شد!!

خبرگزاری شبستان: اگر چه به ظاهر امام (ع) شکست خوردند اما حقانیت امامت را که با محوریت امام علی (ع) آغاز و با فداکاری امام حسین (ع) استمرار یافت را به تاریخ و جهانیان ثابت کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که امام حسین (ع) خود دست به قیام در برابر خلیفه وقت زد یا به این دلیل که یزید دست به شمشیر برد و به اجبار قصد بیعت گرفتن داشت، آن حضرت (ع) نیز قیام کرد، گفت: این تعبیر که امام (ع) مجبور شدند، حتی برای افراد معمولی هم بجا نیست تا چه رسد به امام معصومی که مقام عصمت دارد و اقدامات او جز برای رضای خدا نیست.
وی ادامه داد: اما باید دانست هر امام معصومی متناسب با شرایط مکانی و زمانی دوره خود دست به اقداماتی می زد که بهترین گزینه باشد بنابراین اگر امام حسین (ع) در شرایط امام حسن (ع) قرار می گرفتند، همان اقدام یعنی صلح با معاویه را به عنوان درست ترین و صحیح ترین گزینه انتخاب می کردند و اگر امام حسن (ع) در زمان امامت امام حسین (ع) قرار می گرفتند همان اقدام ایشان یعنی قیام علیه یزید را برمی گزیدند.
حجت الاسلام پیروزمند تاکید کرد: بنابراین این سخن که امام حسین (ع) مجبور به قیام علیه خلیفه وقت شدند چرا که او دست به شمشیر برده بود، سخن درست و صحیحی نیست و باید اقدام امام (ع) در یک فرآیند تاریخی بررسی شود تا به ماهیت دقیق آن پی برد.
وی اضافه کرد: طبق این فرآیند پس از رحلت پیامبر (ص) حوادث جاری پس از آن تا امتداد آن به روز عاشورا، به گونه ای بود که موضع گیری ها و شرایط قیام کربلا را رقم زد.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با تاکید بر اینکه اقدام امام حسین (ع) رویکردی ایثارگرانه و بی نظیر بود که طی تصمیم گیری بجا صورت گرفت، تصریح کرد: با فعالیت های امام علی (ع) و امام حسن (ع) در دورانی که حکومت به دست ایشان بود، شرایط به گونه ای رقم خورد که این اقددامات این دو معصوم (ع) موجب برملا شدن و عریان تر شدن جریان نفاق و فسق در جامعه شد و مردم تا اندازه ای بیدار شده و متوجه این جریان منحرف شدند.
وی ابراز کرد: بنابراین جریان نفاق که حالا دستش به اصطلاح رو شده بود، به نقطه ای رسید که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند اما وقتی تاریخ را ورق می زنیم، مشاهده می کنیم که به فاصله کوتاهی پس از شهادت امام (ع) و یارانش، خون ایشان به بار نشسته و بنیان بنی امیه بر باد رفت.
حجت الاسلام پیروزمند بیان کرد: با این حرکت امام حسین (ع) کام بنی امیه تلخ شد و طومارش در مدت اندکی درهم پیچیده شد و اگر چه به ظاهر امام (ع) شکست خوردند اما حقانیت امامت را که با محوریت امام علی (ع) آغاز و با فداکاری امام حسین (ع) استمرار یافت را به تاریخ و جهانیان ثابت کرد و این اقدام توانست موضع گیری های حق علیه باطل را برای بشریت آشکار کند.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان یاد آور شد: بنابراین نه تنها امام حسین (ع) مجبور به قیام نبودند بلکه شرایط زمانی و مکانی و موضع گیری های پیامبر(ص) و امام علی (ع) و امام حسن (ع) در برابر جریان نفاق را به عنوان اقداماتی موثر برای قیام ایشان باید در نظر گرفت.
پایان پیام/
 

کد خبر 311314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha