کاهش 48 درصدی آب های روان استان یزد

خبرگزاری شبستان: استاندار یزد در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان از کاهش 48 درصدی روان آب های استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد، روز گذشته ( 11 آذر ) در جلسه کارگروه آب و کشاورزی استان، با اشاره به خشکسالی های اخیر در استان گفت: در صورت تاخیر، خط دوم انتقال آب نیز مشکل آب استان را حل نخواهد کرد.


وی وضعیت آب استان را بسیار نگران کننده دانست و اظهار داشت: تهیه آب شرب برای مردم وظیفه حاکمیت است و تهدید آب در استان یزد جدی تر از سایر نقاط کشور به نظر می رسد.


میرمحمدی با بیان اینکه مهمترین دغدغه فکریم مسئله آب استان می باشد، افزود: با وزارت نیرو در خصوص آب استان صحبت شده و در ادامه نیز صحبت خواهد شد،اما مدیریت آب موجود یزد بر عهده مسئولان استانی می باشد.


استاندار یزد بر لزوم مدیریت مصرف آب در تمامی بخش ها به خصوص در حوزه کشاورزی و صنعت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین مصرف آب استان در حوطه کشاورزی می باشد.


وی افزود: خشکسالی، کاهش روان آب ها، بیلان منفی آب، کف شکنی چاه ها همه از جمله عواملی است که به دلیل کمبود منابع آبی در استان صورت می گیرد.


ورود به عرصه آب خارج از حوزه استانی، تشکیل کمیته های مختلف در راستای رسیدن به راهکار مشکل آب، تولید محصولات کشاورزی کم آب خواه، شیرین سازی آب در استان، جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز، جلوگیری از کف شکنی چاه ها و برنامه ریزی بر اساس شفافیت ها از جمله مواردی بود که میرمحمدی بر آن تاکید کرد.


در ادمه این جلسه محمد رضا بابایی معاون برنامه ریزی استاندار، از فعالیت 3 کمیته در حوزه های عمرانی، سیاسی و برنامه ریزی جهت حل مشکل آب استان خبر داد و اظهار داشت: جلسات این کمیته ها به صورت هفتگی تشکیل و مسائل مربوط به آب استان در آن بررسی می شود.


بابایی افزود: میزان آب مصرفی استان یزد به ترتیب 90 درصد در بخش کشاورزی، 7 درصد در بخش شرب و بهداشت و 3 درصد در بخش صنعت می باشد.


معاون برنامه ریزی استاندار یزد نیز با اشاره به اهمیت مقوله کشاورزی در سطح جهان، گفت: استان یزد با توجه به تمام محدودیت های آبی موجود تلاش های خوبی در زمینه توسعه کشاورزی انجام داده که می توان به تولید انار، پسته، کشت گلخانه ای و ... اشاره کرد.


وی همچنین بر تهیه گزارش جامع در خصوص وضعیت منابع آب و کشاورزی در استان در راستای ارائه به مسئولان کشوری تاکید کرد.
 

پایان پیام/

کد خبر 319395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha