ایوب پیامبر چگونه همسرش را ادب کرد!

زمانی که ایوب از سخنان ملال‌آور همسرش و پذیرش وسوسه‌های شیطان پیش از آن بلاها ناراحت شده بود، قسم یاد کرد که اگر خداوند او را شفا داد همسرش را با ضربه های تازیانه ادب کند.

خبرگزاری شبستان: دین مبین اسلام برای فعالیت زنان، سه عرصه تکامل و رشد معنوی خود زن، عرصه فعالیت های اجتماعی و عرصه خانواده را ترسیم کرده است. با توجه به اهمیت موضوع خانواده بخشی از مطالب مرتبط با نقش زن در خانواده از کتاب " حماسه یاس ها" را منتشر می کنیم.

این نقش را می توان در دو بخش حفظ آرامش خانواده و مسئولیت سنگین مادری خلاصه کرد.

 

الف) حفظ آرامش در خانواده

ایجاد سکون و آرامش همسران در کنار یکدیگر یکی از اهداف مهم ازدواج برشمرده شده است. وجود صفا، یکرنگی و صمیمیت در خانواده، علامت توفیق ازدواج در رسیدن به اصلی‌ترین هدف بوده و نشانه آن است که زن و مرد هر دو به وظایف خود در برابر همسر عمل می‌کنند. در این میان با توجه به وجود عواطف بسیار قوی در زنان نقش آنان در تأمین بهداشت روانی خانواده چشم‌گیرتر است. زن می‌تواند روحیه خسته و ناامید همسرش را در بر مشکلات تغییر دهد و یا دست‌کم سنگ‌صبور ناراحتی‌ها و آلام او باشد، همچنان که می‌تواند در تضعیف روحیه همسرش نقش مؤثری داشته باشد و حداقل او را از خود رنجانده و آزرده‌خاطر ساخته و موجبات تزلزل نظام خانواده را فراهم کند.

هنگامی که پارسایی و خلوص ایوب پیامبر (ع) بر شیطان گران آمد از خداوند درخواست کرد که به او اجازه دهد ایوب را بیازماید. خداوند اجازه داد و از سه سو باران بلا بر سر ایوب بیارید، نخست مال، سپس خانواده و در آخر تنش در معرض بلا افتاد. ابلیس همچنان در ادامه آزار دادن ایوب این بار به کمک عفریت‌های تحت فرمان‌اش کوشید تعداد بسیار کم وفاداران به ایوب را نیز وسوسه کند تا دست از پشتیبانی او بردارند.

همسر ایوب نیز که در همه این صحنه‌ها همراه و پشتیبان او بود در برابر این وسوسه شیطان که گفت اگر خدا ایوب را دوست می‌داشت، او را به این مصایب مبتلا نمی‌ساخت، نتوانست مقاومت کند و به جای دلداری‌دادن به همسر القائات ابلیس را به او منتقل کرد. ایوب که از این سخنان ملال‌آور و پذیرش وسوسه‌های شیطان پیش از آن بلاها ناراحت شده بود، قسم یاد کرد که اگر خداوند او را شفا داد همسرش را با ضرباتی تأدیب نماید.

خداوند متعال ایوب را شفا داد و او را به وفا به عهدی که با خدا بسته بود فرا خواند، ولی به پاس حمایت های بی دریغ این زن فداکار از همسرش، دستور داد تا ایوب به جای ضربات متعدد تازیانه، دسته ای چوب ترکه در دست بگیرد و تنها یک بار به همسرش بزند. در واقع، قرآن کریم با تأیید این عهد، ناخشنودی خود را از ترک پشتیبانی مقطعی آن زن از همسرش (که تحت تأثیر القائات شیطانی بود) اعلام کرد و با تخفیف بسیار زیادی که برای مجازات او قائل شد، رضایت خود را از پشتیبانی او از همسرش در مراحل مختلف ابراز نمود.

 

ب) مسئولیت سنگین مادری

مادران در محیط خانه وظیفه خطیر و مهم تربیت فرزندان را به عهده دارند. امام خمینی (ره) در بیان این جایگاه مهم و حیاتی خطاب به زنان می‌فرمایند: شما این مسئولیت بزرگ را دارید که باید بچه‌های خودتان را نوزاد هستند و نفوس‌شان تربیت را زود قبول می‌کند، خوب و بد را زود قبول می‌کند، شما از اول طوری که این بچه‌ها در دامان شما بزرگ می‌شوند، مسئول افعال و اعمال آنها هم شما هستید، همان‌طوری که اگر یک بچه خوب تربیت کنید ممکن است سعادت یک ملت را همان یک بچه تأمین کند، یک بچه‌ای که در دامن مادر تربیت‌اش اسلامی نباشد، تربیت انسانی نباشد، انحراف داشته باشد، این ممکن است بعدها یک جامعه را به فساد بکشد.

ایشان همچنین در مورد رسالت مادری و جایگاه مادر به عنوان یک معلم فرمودند: این تربیت باید از دامن شما خانم‌ها باید شروع بشود. از دامن شما باید این مطلب شروع بشود که بچه‌ها را تربیت کنید، یک تربیت صحیح اسلامی. به اینکه خودتان وقتی بچه در دامن‌تان هست، همه چشم و گوش‌اش به فعل و قول شماست، اگر معلم یک معلم صحیحی باشد، از مدرسه این افراد صحیح بیرون می‌آیند و یک جامعه صحیح می‌شود. در مادری‌تان هم باید تهذیب کنید، یک افراد صحیح تحویل جامعه بدهید، یک جامعه را صحیح کنید.

 

بنابر این گزارش کتاب حماسه یاس ها به قلم ثمانه قاسمی به همت انتشارات آرام دل روانه بازار نشر شده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب 5 فصلی می توان به " سیمای زن در اسلام"، " عرصه های حضور زن در اجتماع "، " آسیب های موجود بر سر راه زنان مسلمان "، تحول جایگاه زن با وقوع انقلاب اسلامی ایران " و زنان، بیداری اسلامی، خاورمیانه اشاره کرد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 319999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha