اعتلای مسجد باید در فعالیت های فرهنگی لحاظ شود

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور به نقش مساجد در انجام فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما در فعالیت های فرهنگی مسجد باید به گونه ای عمل کنیم که هدفمان اعتلای مسجد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور، شب گذشته ( 19 آذر) در بازدید از کتابخانه کانون عاشقان ظهور مسجد قبا دولت آباد یاسوج، اظهار داشت: مسجد در هر محله ای از قدیم الایام محوریت خاص خود را داشته و این محوریت به سادگی به دست نیامده؛ بلکه به علت خدمات متنوعی بوده که در زمینه های مختلف به افراد جامعه و اجتماع ارائه داده است.

طاهریان، مهم ترین کارکرد مسجد در محله را اداره کردن امورات دینی مردم دانست و افزود: نیازهای مردم در حوزه دین فقط از طریق مسجد حل می شد.


وی بیان داشت: بعضی از مساجد که جنبه جامعیت داشتند خدماتی به مردم ارائه می کردند که این خدمات فراتر از دیگر مساجد بوده و از قدیم الایام در کنار آن حوزه های علمیه قرار داشت.


این مسئول فرهنگی و هنری کشور عنوان کرد: مهم ترین کتابخانه ها در جوار مساجد فعالیت می کردند؛ یعنی مسجد پاسخگوی نیازهای مختلف مردم در محله و شهر بوده است.


طاهریان، مسجد موفق را مسجدی دانست که بتواند خدمات متنوعی را ارائه کند و ابراز داشت: با توجه این که در کنار کانون فرهنگی مسجد قبا کتابخانه، دارالقرآن، حسینیه و درمانگاه در حال راه اندازی است این کار خیلی مهم شمرده می شود.

 

وی مهم ترین هدف را اعتلای مسجد دانست و گفت: قطعا بسیج، هیئت امنا و کانون فرهنگی و هنری همه وظیفه اصلی آنها اعتلای مسجد به معنای واقعی است.


معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور در ادامه به فرمایش مقام معظم که می فرمایند «باید از همه ابزارها برای عمران معنوی مساجد استفاده شود» اشاره کرد و یادآور شد: همین بیان معظم له کافی است تا از ظرفیت مسجد به نحو مطلوب استفاده شود.

 

طاهریان اظهار داشت: ما در فعالیت های فرهنگی مسجد باید به گونه ای عمل کنیم که هدفمان اعتلای مسجد باشد؛ از این که یک نفر به نفرات حاضر در نماز جماعت اضافه شود، یعنی موفقیت ما در مسجد به تعداد مامومین آن است.


وی بیان داشت: طبیعتا مسجدی که افراد زیادی در آن رفت و آمد می کنند، با سبک و سیلقه های مختلف، با سطوح اقتصادی مختلف، با سطوح سنی مختلف و این نشان می دهد که این مسجد توانسته جذابیت های لازم را برای همه گروه ها فراهم کند.


این مسئول فرهنگی کشور به دیدارهای سالانه خود از مسجد قبا دولت آباد یاسوج اشاره و تصریح کرد: بنده چندین سال افتخار داشتم از نزدیک شاهد فعالیت مسئولین مسجد باشم و به این نتیجه رسیدم مسئولین کانون این اهتمام را دارند ؛ یعنی وقتی بحث در مورد کتابخانه یا راه اندازی خانه دیجیتال در مسجد مطرح شد، همه اعضای مسجد این ظرفیت را برای راه اندازی این مکان ها ایجاد کردند.

 

مسئول کانون فرهنگی و هنری عاشقان ظهور مسجد قبا دولت آباد هم در این بازدید، اظهار داشت: قریب به 6 هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود است.


علیرضا سبزی گفت: اموال این کتابخانه متعلق به مسجد دیگری بود و با توجه به عدم فعالیت کتابخانه در آن مکان و ایجاد ظرفیت راه اندازی کتابخانه توسط هیئت امنا و کانون فرهنگی در مسجد قبا دولت آباد، کتابخانه به مسجد انتقال یافت.


وی افزود: با توجه به اینکه کتاب های اهدایی قدیمی و غیرقابل استفاده بودند کتاب های جدیدی تهیه و جایگزین شد.


این مسئول فرهنگی در کانون عاشقان ظهور به نوبت های کاری فعالیت کتابخانه مسجد اشاره و عنوان کرد: این کتابخانه در سه شیفت فعالیت دارد؛ صبح ها از ساعت 8 صبح تا اذان ظهر، 14عصر تا نماز مغرب و عشا و از نماز مغبب و عشا تا 11 شب به عنوان شیفت شب فعالیت دارد.

مسئول کانون فرهنگی و هنری عاشقان ظهور گفت: کتابخانه از ابتدای تاسیس تاکنون 350 عضو داشته است.


وی حضور افراد در کتابخانه مسجد را در طول سال به خصوص در ایام نزدیک به کنکور سراسری عنوان و افزود: با توجه به نزدیکی دو دانشکده فنی پسرانه و دخترانه و چند مدرسه در مجاورت مسجد، شاهد حضور پرشور جوانان در کتابخانه کانون هستیم.

 

بنابراین گزارش؛ معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور در دیدار با هیئت امنا مسجد اظهار داشت: بنا به تجربه ای که در سال های اخیر در حوزه فعالیت های فرهنگی مساجد پیدا کردیم و در استان های مختلف حاضر شدیم از مناطق برخوردار و غیر برخوردار، مناطق روستایی و شهری، متوجه شدیم که نگاه متولیان مسجد به مقوله فرهنگی متفاوت تر از سایر حوزه هاست.


مرتضی طاهریان گفت: با توجه به این که چندین بار از مسجد قبا بازدیدهایی داشتم، بحمدللله جدای از این که فعالیت های متنوع مذهبی و عبادی در مسجد در حال اجراست، شاهد جامعیت مسجد از نزدیک بوده ام.


وی گفت: ستاد عالی مساجد کشور آمادگی دارد با توجه به بضاعت ستاد و حتی با رایزنی با مجموعه های کشوری در راستای توسعه فعالیت های فرهنگی یا مسجد همکاری کند.


رئیس هیئت امنا مسجد قبا دولت آباد هم ضمن تقدیر از حضور معاون فرهنگی ستاد عالی مساجد و اعضای دبیرخانه، اظهار داشت: کانون فرهنگی مسجد قبا با همت نوجوانان و جوانان عضو و ظرفیت ایجاد شده در مسجد با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

حاج مراد حسن زاده، مجوعه مسجد در حدود 10 هزار متر مربع احداث شده که مسجد با سرویس ها نزدیک به هزار متر و حسینیه با متراژ یک هزار و 100 متر در حال احداث می باشد.


وی با بیان اینکه بخشی از فضای مسجد تجاری مسکونی می باشد و سایت این مجوعه آماده است، ابراز داشت: در کنار مسجد مجموعه دارالقرآن در چهار طبقه و دارای سالن آمفی تئاتر و زیربنای بیش از دو هزار متر مربع احداث شده و با همکاری هیئت امنا زیرنظر سازمان تبلیغات فعالیت خواهد کرد.


رئیس هیئت امنا مسجد قبا دولت آباد گفت: در کنار این دارالقرآن کتابخانه عمومی با زیربنای 500 متر در حال احداث می باشد.


پایان پیام/
 

کد خبر 322148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha