اجرای برنامه‌ های فرهنگی مساجد زیربنای مهندسی فرهنگی را عملیاتی می کند

خبرگزاری شبستان؛معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور گفت: اجرای برنامه‌ های فرهنگی در مساجد باید به سمتی حرکت کند که زیربنای مهندسی فرهنگی عملیاتی شود.

 

مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور احیاء نقش واقعی مساجد به معنای این است که مساجد در جامعه اسلامی محور بسیاری از اتفاقات و رویدادهای مهم بوده؛ به عبارت دیگر مساجد یکی از مهم ترین پایگاه های تامین نیازهای روحی و اعتقادی مردم است .

طاهریان گفت: نقش واقعی مسجد در جامعه اسلامی مربوط به امروز و دیروز نیست؛ جریانی که از صدر اسلام از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص)که مسجد توسط ایشان در مدینه پایه گذاری شد در این مسجد محل تدریس معارف دینی، قضاوت، آماده سازی مردم برای حضور در جبهه های مبارزه علیه کفار و محل عبادت بود.


وی افزود: بنابراین مسجدی نقش واقعی خود را در این زمینه ها ایفا می کند و این نشان از تحقق کارکردها و انتظارات است.


این مسئول فرهنگی و هنری کشور گفت: امروزه برای هر امر اختصاصی یک سازمان و متولی مشخصی دارد؛ اما مسجد می تواند جزئی از این نقش را ایفا کند.

طاهریان اظهار داشت:همان طور که آموزش و پرورش کار آموزشی و پرورشی انجام می دهد، مساجد نیز در زمینه های آموزشی به ویژه آموزش معارف دینی نقش موثری ایفا می کنند.


وی عنوان کرد: با توجه به این که منبر جایگاه آموزشی است، آموزش اعتقادات و احکام دین نیز از منبر مساجد ابلاغ می شود.


معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور اذعان داشت: مسجد شاید نتواند در جامعه کنونی محل قضاوت قرار گیرد، اما اختلافات یک محله را می توان به وسیله اعضای مسجد و مسجدی حل و فصل کرد.


طاهریان گفت: هرچند کمیته امداد برای رسیدگی به وضعیت مستمندان ایجاد شده، اما مسجد می تواند برای رسیدگی به امور ایتام و مستمندان محله خود این نقش را ایفا کند.


وی خاطرنشان کرد: کتابخانه های عظیمی در سطح کشور، مراکز استان ها و شهرها فعالیت دارند، اما مسجد هم با اختصاص فضایی مستقل می تواند بخشی از نیازهای کتابخانه ای یک محله را تامین کند.


معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور گفت: هم اکنون بسیاری از مساجد ما در زمینه های ذکر شده فعالیت های زیادی انجام داده اند.


وی اظهار داشت: بنابراین همه موارد ذکر شده شامل کارکرد آموزشی، پرورشی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و حتی کارکرد سیاسی جزئی از کارکردهای مسجد است که اگر به بهترین صورت اجرا شوند، نقش واقعی مساجد به نحو احسن احیا خواهد شد.


طاهریان گفت: ما در ستادعالی مساجد کشور با تنوعی که در حوزه برنامه ها داشتیم تلاش شد این کارکردها احیا و تقویت شوند.
 

 

معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور تقویت سنگرهای فرهنگی مساجد را برای مبارزه جدی با جنگ فرهنگی دشمنان ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌ های فرهنگی در مساجد باید به سمتی حرکت کند که زیربنای مهندسی فرهنگی عملیاتی شود.
 

طاهریان گفت: به همین منظور ایجاد یک فضای معنوی برای حضور هرچه بیشتر جوانان در مسجد ضروری است و در این فضای معنوی و روحانی، هیئت امنا، بسیج و کانون‌ های فرهنگی هنری نقش بزرگی را ایفا می ‌کنند.

 

 

 

پایان پیام/

کد خبر 322627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha