برای رسیدن به قله های معرفت نیاز به پژوهش و علوم تخصصی است

خبرگزاری شبستان: یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برای رسیدن به قله های معرفت نیاز به پژوهش و علوم تخصصی است، گفت: همه دانش پژوهان برای رسیدن به علم پژوهشی و تخصصی تلاش مضاعف داشته باشند.

حجت الاسلام رمضان اکبری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز (25 آذر) به مناسبت روز پژوهش در گفت‌و گو با خبرنگار شبستان گفت: در رابطه با پژوهش و هفته پژوهش نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه پژوهش بالاتر از دانستن است زیرا دانستن یک علوم عمومی محسوب می شود و هر کسی به یک شکلی، علمی را می آموزد که به دردش بخورد تا از بیسوادی رنج نبرد.


وی با اشاره به اینکه پژوهش علم تخصصی است که امروزه در حوزه و دانشگاه به عنوان علوم برتر از آن یاد می شود، اظهار کرد: پژوهش، کنکاش و واکاوی در علوم است ولی دانستن مسئله ای است که فرد می خواهد گلیمش را از آب بیرون بکشد و به تعبیر روایات پژوهش گنجی است که می خواهد از دل و دفن شده های علوم به دست آورد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه امام صادق(ع) درباره پژوهش فرمودند" علوم را از هر کسی یاد بگیرد حتی خودش عمل نکند"، افزود: کسی که بخواهد مدارج بالای علم را یاد بگیرد، می تواند به کشورهای دیگر برود و علوم را کسب کند.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در پژوهش نیاز است که اصل علم را بیاموزند بر خلاف دانستن که علوم عمومی است و رشته ای فراتر از علوم عمومی مطرح می شود که پژوهش است و هزینه بسیار سنگین دارد و پژوهش یک علم تخصصی است در متون اسلامی و دینی ما در منطق، فلسفه بصورت تخصصی کار می شود.


وی با اشاره به اینکه در حوزه دو علم اصول و فقه داریم که به شاخه هایی تقسیم می شود و علوم تخصصی می شود، تاکید کرد: در طول عمر انسان باید فراگیر علوم تخصصی باشد و علوم به این گستردگی حیف است که یک هفته به آن اختصاص یابد.


حجت الاسلام اکبری ابراز کرد: امروزه حوزویان و دانشگاهیان با فعالیت در بحث پژوهش و تخصص علوم قطعا جلوتر از ادیان دیگر و کشورهای به اصلاح مترقی قرار می گیرند زیرا اولین دین که بحث پژوهش را مطرح می کند، دین اسلام است و در تفاسیر قرآن بیش از یکصد تفسیر داریم که بسیاری از آنها مثل مرحوم علامه طبرسی و علامه طباطبائی به ترتیب در کتاب مجمع البیان و تفسیر المیزان تخصصی کار کردند و بر مدار پژوهش و در مسیر علم پژوهش و همچنین در متشابهات و محکمات قرآن که این نشانگر این است که در منظر دین اسلام، تحقیق و پژوهش چقدر مهم است که اسلام، باب و دری به نام پژوهش باز نموده.


این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ما روایت داریم که امیرالمونین(ع) فرمودند قرآن را همگان نمی توانند، تفسیر کنند و تفسیر قرآن نیاز به یک متخصص دارد که علوم قرآنی را خوب بشناسد و خوب متشابه را از محکمات تشخیص بدهد.

 

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش، نیاز است که دانش پژوهان و دانشگاهیان بیشتر به عمق مسائل علمی بپردازند تا آنچه که اصل و مغز علم است به آن برسند، اظهار کرد: چرایی خوب بودن یا بدبودن پژوهش بر می گردد به اصل شناخت این علم، یعنی اگر دانشجویان و اصحاب علم و فناوری محتوای پژوهش را بدانند بیشتر تلاش می کنند تا به عمق این اصطلاح مهم دست بیابند حتی بزرگان علمی معتقد هستند برای رسیدن به قله های معرفت نیاز به پژوهش و علوم تخصصی است.


حجت الاسلام اکبری بیان کرد: ما معتقد هستیم علم پژوهش، علم بیداری، رشد و شکوفایی استعدادهاست و از این جهت قرآن، انسان ها را تشویق می کند به مسلح شدن در فناوری و علوم پژوهشی و آنانی که می دانند با آنانی که نمی دانند، برابر نیستند و ارزش انسان به فهم و درک و اندیشه او در اطراف زندگی اوست و امروز اگر ما قدمی از علوم پژوهش و فناوری و تخصصی عقب بیفتیم قطعا دنیا و دیگران از ما جلوتر خواهند بود، پس نیاز است قاطبه دانش پژوهان و صاحبان خرد و اندیشه برای رسیدن به این علم تلاش مضاعفی نمایند و هفته پژوهش خود بهترین محمل برای رسیدن به این اهداف بلند است.


پایان پیام/

کد خبر 323763

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha