قرائت زیارت اربعین، تجدید بیعت با اهداف قیام سیدالشهداست

خبرگزاری شبستان:کارشناس مذهبی در استان اردبیل قرائت زیارت اربعین حسینی را تجدید بیعت با اهداف قیام سیدالشهدا (ع) دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان اردبیل ، حجت الاسلام بهنام لطفی کارشناس مذهبی در استان اردبیل عصر امروز(2دی) در مراسم قرائت زیارت اربعین حسینی (ع) درمسجد داشچیلاراردبیل،گفت:نخستین زیارت امام حسین (ع‌) در نخستین اربعین، توسط جابر بن عبدالله انصاری صورت گرفته است و از آن پس ائمه اطهار (ع) که از هر فرصتی برای رواج زیارت امام حسین (ع‌) بهره می‌گرفتند، آن‌روز را که نخستین زیارت در آن انجام شده‌، به عنوان روزی که زیارت امام‌حسین (ع‌) در آن مستحب است‌، اعلام فرمودند.

 

وی افزود:متن زیارت اربعین هم ازسوی حضرت صادق (ع) انشاء شده و با داشتن آن مضامین عالی‌، شیعیان را از زیارت‌ حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)در این روز برخوردار می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین لطفی،خاطرنشان کرد:اهمیت خواندن زیارت اربعین تاجایی است که از نشانه های شیعیان شمرده اند، درست آن گونه که بلند خواندن بسم الله در نماز و خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز درروایات بی شماری‌از علائم شیعه بودن بیان شده است‌.


وی تصریح کرد:زیارت اربعین در «مصباح المتهجد» و «تهذیب الاحکام» شیخ طوسی به نقل ازصفوان بن مهران جمال آمده است‌ که امام صادق (ع) در باره ی آن می فرمایند: زیارت اربعین که باید وقت برآمدن روز خوانده شود.


این مبلغ دینی در استان اردبیل با عنوان اینکه زیارت‌ اربعین به جهاتی مشابه برخی از زیارات دیگر است‌ اما از آن روی که ‌مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه هدف امام حسین(ع) ازقیام روز عاشوراست‌ و دارای اهمیت ویژه می‌باشد، اذعان کرد: در بخشی از این زیارت در باره هدف امام حسین‌(ع‌) از این نهضت آمده است‌:«و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة ‌و حیرة الضلالة‌... و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الادنی‌«یعنی«خدایا، امام حسین (ع‌) همه چیزش را برای نجات بندگانت از نابخردی ،سرگشتگی و ضلالت در راه تو داده در حالی که مشتی فریب خورده که انسانیت‌ خود را به دنیای پست فروخته‌اند ،بر ضد وی شوریده آن حضرت را به‌ شهادت رساندند».

 

وی اضافه کرد:برخی روایان متون تاریخ اسلامی دو نکته کوتاه ومهم در مورد زیارت اربعین نقل کرده اند؛نخست آن که شهید قاضی در کتاب اربعین خویش آورده است:برخی از روایاتی که در باب زیارت امام حسین (ع‌) در کتاب کامل الزیارات‌ ابن قولویه آمده‌، گریه چهل روزه آسمان، زمین ،خورشید و ملائکه را بر امام‌حسین (ع‌) متذکر شده است‌.


کارشناس مذهبی در استان اردبیل در پایان سخنان خود،یادآور شد: دوم این که ابن طاوس در کتاب بحارالانوار یک اشکال تاریخی هم نسبت به اربعین بودن روز بیستم صفرمطرح کرده و آن این که اگر امام حسین (ع‌) روز دهم محرم به شهادت رسیده‌ باشند، اربعین آن حضرت نوزدهم صفر می‌شود نه بیستم‌ که در پاسخ گفته شده ‌است:به احتمال ماه محرمی که در دهم آن امام حسین (ع‌) به شهادت رسیده‌اند، بیست و نه روز بوده است بنابراین اگر ماه کامل بوده‌ باشد، باید گفت که روز شهادت را به ‌شمارش نیاورده‌اند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 326108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha