ظالمان و طاغیان نشاندار تاریخ!

ذونواس دستور داد خندق عظیمی کندند و هیزم در آن ریختند و آتش زدند. گروهی را زنده زنده در آتش سوزاندند و گروهی را با شمشیر کشتند و قطعه‌قطعه کردند؛ به طوری که عدد مقتولین و سوختگان به 20 هزار نفر رسید.

خبرگزاری شبستان: تاریخ بشر، پر از فراز و نشیب های گوناگون و حوادث تلخ و شیرین کوچک و بزرگ است. انسان در سایه آزادی خدادادی، این موهبت عظیم و منحصر به فرد الهی، همیشه بر سر دوراهی انتخاب خوب یا بد قرار داشته است: افرادی که با تعقل، تدبر و توجه به فرامین الهی و پیروی از انبیا، راه درست زندگی را انتخاب کرده اند، هر چند با نابسامانی و مشکلات متعدد روبرو شده اند، اما در نهایت به مقصد و مقصود رسیده اند و دامن از خاک بر افلاک کشیده و در ایه ایمان و عمل صالح، به خوشبختی و سعادت ابدی رسیده اند.

اما عده بسیاری هم بوده اند که متاسفانه راه کج و نادرستی را به تحریک شیطان پیموده اند و در دام گناهان خویش لاعلاج در نکبت و بدبختی و شقاوت ابدی، فرسوده اند. در متن زیر گزیده ای از داستان های قرآنی با موضوع طاغیان و ظالمان نشاندار تاریخ را برگرفته از کتاب "افراد و اقوام هلاک شده در قرآن"منتشر می کنیم.

 

قوم تبع

"و قوم تبع کل کذب الرسل فحق و عید"

"و قوم تبع (که در یمن زندگی می‌کردند) هر یک از آنها فرستادگان الهی را تکذیب کردند و وعده عذاب درباره‌شان تحقق یافت."(ق14)

قوم دیگری که بر اساس آیه فوق مورد عذاب الهی واقع شده‌اند، قوم تبع بوده است. تبع لقب عمومی پادشاهان یمن بوده است، بنابراین این قوم در یمن زندگی می‌کرده‌اند. از آیه استفاده می‌شود که قوم تبع گرفتار عواقب وحشتناک گناهان خود شده‌اند.

مفسیر تفسیر نمونه درباره قوم تبع نوشته است: بعضی گفته‌اند تبع، یکی از پادشاهان جهان‌گشای یمن بود که تا هند لشکرکشی کرد و همه کشورهای آن منطقه را به تصرف خود درآورد. او در حین یکی از لشکرکشی‌هایش وارد مکه شد و می‌خواست کعبه را ویران کند. در این هنگام، بیماری شدیدی او را گرفت به طوری که پزشکان از درمان‌اش عاجز شدند.

در بین همراهان‌اش عده‌ای عالم بودند که رییس آنها حکیمی به نام شامول بود. او به تبع گفت: بیماری تو به خاطر سوء قصد به خانه کعبه است اگر از این فکر منصرف شوی و استغفار کنی، شفا می‌یابی.

تبع از تصمیم خود بازگشت و نذر کرد اگر شفا یابد خانه کعبه را محترم شمارد. پس از آنکه بهبود یافت پیراهنی از برد یمانی بر کعبه پوشاند.

همان‌طور که ذکر شد، تبع دارای اقوام متعددی در طول زمان بوده است و با توجه به تصریح آیه فوق به نظر می‌ رسد قومی که مبتلا به کفر و شرک و ظلم و ستم بوده‌اند به هلاکت رسیده‌اند.

در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است: کیفر برخی از اقوام لجوج، در دنیا بوده است. تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین درس عبرتی برای آیندگان است. تکذیب هر یک از پیامبران، عذاب و قهر الهی را به دنبال دارد.

 

ذونواس و اطرافیان‌اش (اصحاب الاخدود)

"فلهم عذاب جهنم ولهم عذاب الحریق..."

"برای آنها (شکنجه‌گران مؤمنین) عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است..." (بروج 10)

از گروه‌هایی که هم در این دنیا به هلاکت رسیدند و هم در قیامت وارد آتش دوزخ می‌شوند، اصحاب اخدود هستند. اخدود به معنای گودال بزرگ یا خندق است و منظور در اینجا خندق‌های بزرگ پر از آتش است که شکنجه‌گران مؤمنان را در آنها می‌افکندند و می‌سوزاندند.

در اینکه این ماجرا مربوط به چه زمان و قومی است در میان مفسران و مورخان گفت‌وگو است، اما ماجرای ذونواس آخرین نفر از سلسله حمیر (پس از بعثت حضرت عیسی (ع) و در زمانی که دین یهود نسخ شده بود) بود و بر آیین یهود درآمد و قبیله حمیر نیز از او پیروی می‌کردند.

پس از مدتی به او خبر دادند که در سرزمین نجران –در شمال یمن- هنوز گروهی بر آیین نصرانی‌اند. هم مسلکان ذونواس او را وادار کردند که اهل نجران را مجبور به پذیرش آیین یهود کند.

او به سوی نجران حرکت کرد و ساکنان آنجا را جمع نمود و آیین یهود را بر آنها عرضه داشت و اصرار کرد که آن را پذیرا شوند ولی آنها حاضر به صرف‌نظر از آیین خود نشدند.

ذونواس دستور داد خندق عظیمی کندند و هیزم در آن ریختند و آتش زدند. گروهی را زنده زنده در آتش سوزاندند و گروهی را با شمشیر کشتند و قطعه‌قطعه کردند؛ به طوری که عدد مقتولین و سوختگان به 20 هزار نفر رسید، بعضی افزوده‌اند که در این گیرودار یک تن از نصارای نجران فرار کرد و به سوی قیصر روم شتافت و از ذونواس شکایت کرد و یاری طلبید.

قیصر گفت: سرزمین شما از من دور است اما نامه‌ای به پادشاه حبشه می‌نویسم و از او می‌خواهم شما را یاری دهد چرا که او مسیحی و همسایه شماست. سپس نامه‌ای نوشت و از پادشاه حبشه خواست انتقام خون مسیحیان را بگیرد. پس از اطلاع نجاشی از این ماجرا او لشکریان حبشه را به سمت یمن حرکت داد و آنها ذونواس را شکست دادند و گروه زیادی از یاران او را به هلاکت رساندند و بدین‌ترتیب مملکت یمن به دست نجاشی افتاد و آن شکنجه‌گران بی‌رحم غیر از عذاب آتش سوزان در قیامت در همین دنیا نیز مشمول عذاب الهی گشتند.

در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است:

کیفر سوزاندن، سوزاندن است، اصحاب اخدود و شکنجه‌گران تاریخ مورد قهر الهی هستند.

علت هلاکت: شکنجه مؤمنان

نوع هلاکت: کشته‌شدن به وسیله شمشیرآلات جنگی

 

بنابراین گزارش، کتاب افراد و اقوام هلاک شده در قرآن به قلم عباسعلی کامرانیان از سوی انتشارات نور قرآن و اهل بیت (ع) روانه بازار نشر شده است. از جمله اقوام و افراد هلاک شده نام برده در قرآن منتشر شده در این کتاب می توان به "قوم نوح"، "قوم ثمود"، "قوم شعیب (ایکه)"، "وساله پرستان یهود"، "سامری"، "بلعم باعورا"، "شیطان" و "برصیصای عابد" اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 330400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha