حکایت تقسیم کار خانه نوعروس از سوی رسول خدا(ص)

پیغمبر (ص) روز اول زندگی مشترک امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) به دیدن عروس و داماد آمدند. فرمودند: آنچه کار در داخل محیط خانه است به عهده فاطمه؛ و ای علی! آنچه کار از در خانه به بیرون منزل است، به عهده شما.

خبرگزاری شبستان: در تمامی جوامع بشری، از عهد باستان تا آغاز عصر مدرنیسم، حتی در جوامع غیر دینی، زن همواره حجاب و پوشش کاملی داشت. حیا و عفاف که عامل پوشیدگی و حجاب است، ریشه در فطرت زن دارد. هر یک از حکمت های حجاب به تنهایی می تواند هر انسان فرهیخته و منطقی را قانع کند که حجاب، ضروری و مفید و بی حجابی مضر و خطرناک است. متن زیر گزیده ای از کتاب "حجاب حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان" است.

 

چرا اسلام ولایت، قضاوت و جهاد رابه مرد اختصاص داده است؟

در پاسخ به این سؤال که چرا اسلام زن را از ولایت، قضاوت و جهاد محروم ساخته است؛ نکات زیر را یادآور می شویم.

نخست اینکه معافیت خانمها از بعضی تکالیف در اسلام، مثل جهاد کردن، قضاوت و ولایت، امتیازی نیست که به مرد داده شده باشد؛ تکلیفی است که از دوش زن برداشته شده است، مثلا قضاوت کار بسیار شاق و پرمسئولیت و حساس و خطرناکی است. کوچک‌ترین اشتباه در آن موجب مسئولیت بسیار سنگین اخروی می‌شود. اسلام این بار را از دوش زن برداشته و بر دوش مرد گذاشته است و سلب حقی از زن نیست. علت آن هم نیاز این کار به قاطعیت و تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار نگرفتن در مقام اجرای عدالت است و احساسات و عواطف شدید زن تناسبی با آن ندارد. حضور در جبهه‌های نبرد و مبارزه و از پا درآوردن دشمن و نیز حکومت و دقت و حسابگری‌های سیاسی و قاطعیت و صلابت لازم برای اداره امور جامعه هم تناسبی با روحیات لطیف زن ندارد.

دوم اینکه معاف شدن زن از اموری همچون جهاد، به معنای محروم شدن وی از اجر معنوی آن نیست؛ زیرا اگر زن در سنگر خانواده، برای خدا، دشواری‌های سلوک شایسته با شوهر و اداره نیکوی خانه را متحمل شود؛ خداوند به او اجر جهاد را عطا خواهد کرد. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: "جهاد المراه حسن التبعل: جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است".

زنی به محضر پیامبر اکرم (ص) رسید، در حالی که آن حضرت در بین اصحاب خود بودند. عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت! من به نمایندگی از زنان نزد شما آمده ام. جانم به فدایت! میدانم هیچ زنی در شرق و غرب عالم نیست که این سخن مرا بشنود، مگر اینکه همرأی من است. خداوند تو را به حق بر مردان و زنان مبعوث ساخت و ما زنان به تو و خدایت که تو را فرستاد، ایمان آوردیم. و ما گروه زنان، محدود و محصور و خانه نشین شما مردان و برآورنده خواهش‌ها و شهوات شما و باردار و حمل کننده فرزندان شماییم و شما مردان، با نمازهای جمعه و جماعت و عیادت بیماران و حضور در تشییع جنازه ها و حجهای پی درپی و از همه آنها بالاتر، جهاد در راه خدا، بر ما برتری داده شده اید.

این در حالی است که وقتی هر یک از شما برای حج یا عمره یا مرزبانی و دفاع از سرحدات، از خانه بیرون می‌رود؛ ما برای شما داراییتان را حفظ میکنیم و جامه هایتان را می بافیم و آماده می سازیم و فرزندانتان را تربیت می کنیم. پس یا رسول الله! در اجر و پاداش، با شما مردان شریک نیستیم؟ پیامبر به طور کامل رو به اصحاب خود کردند و فرمودند: آیا تاکنون سخن زنی را در پرسش از امر دین خود، نیکوتر از این شنیده‌اید؟ عرض کردند: گمان نمی بردیم زنی به چنین مرتبه‌ای راه یابد. سپس پیامبر به آن زن رو کردند و فرمودند: ای زن! بازگرد و زنانی را که پشت سر تو هستند و تو سخنگوی آنهایی، آگاه ساز که خوب شوهرداری کردن هر یک از شما برای همسرش و جلب رضایت شوهر و پیروی از آنچه او با آن موافق است، با تمامی اعمالی که در مورد مردان گفتی، برابر است. سپس آن زن در حالی که از شادی، لا اله الاّ الله و الله اکبر می گفت، بازگشت.
 

تقسیم کار خانه نوعروس

پیغمبر (ص) روز اول زندگی مشترک امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) به دیدن عروس و داماد آمدند. فرمودند: آنچه کار در داخل محیط خانه است به عهده فاطمه؛ و ای علی! آنچه کار از در خانه به بیرون منزل است، به عهده شما. وقتی این تقسیم کار را کردند، حضرت فاطمه (س) با همه وجود غرق در سرور و مسرت شدند و گفتند به این خاطر خوشحال شدم که پیغمبر از کاری که مرا در معرض دید نامحرم قرار می‌دهد، معاف کردند و کارهای داخل خانه را به من سپردند.

 

بهترین چیز برای زنان از دیدگاه رسول خدا(ص)و ام ابیها (س)

پیغمبر اکرم (ص) در مسجد از اصحاب سؤال کردند: بهترین چیز برای زن چیست؟ هیچ کس نتوانست جواب دهد. امیرالمؤمنین (ع) به منزل نزد همسرشان فاطمه زهرا (س) آمدند و فرمودند: پدر شما در مسجد چنین سؤالی از اصحاب کردند، هیچ‌کس نتوانست جواب دهد. حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: من پاسخش را می‌دانم. امیرالمؤمنین (س) فرمودند: چیست؟ حضرت فاطمه (س) عرضه داشتند بهترین چیز برای یک زن این است که هیچ نامحرمی او را نبیند و او هم هیچ نامحرمی را نبیند. امیرالمؤمنین (ع) به مسجد برگشتند، عرض کردند یا رسول الله! من جواب سؤال شما را می دانم. فرمودند: بگو علی جان، جواب چیست؟ علی (ع) همان جواب را بیان کردند. پیغمبر (ص) فرمودند: علی جان! جواب را از کجا آوردی؟ حضرت امیر (ع) به پیغمبر (ص) عرض کردند: فاطمه (س) پاسخ را دادند. پیغمبراکرم (ص) فرمودند: پدر به فدای این دختر باد.

بار دیگری پیامبر (ص) از اصحاب سؤال کردند: نزدیک‌ترین حالت زن به خدای متعال چه حالتی است؟ فاطمه زهرا (س) پاسخ دادند: وقتی در عمیق ترین نقطه خانه خودش است، دورترین نقطه به منزل.

 

بنابراین گزارش، کتاب حجاب حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان به قلم مهدی طیب از سوی انتشارات شریف روانه بازار نشر شده است. از جمله موضوعات گردآوری شده در این کتاب می توان به "حکمت و فواید حجاب و زیان های بی حجابی"، "مبانی و حدود شرعی حجاب در اسلام"، "آسیب شناسی حجاب در جامعه ما"، "درمان بیماری خودآرایی، بدحجابی و جلوه فروشی برخی زنان"، "مردان و معضل خودآرایی و خودنمایی برخی زنان در جامعه" و "پاسخ به پرسش هایی در زمینه احکام و حقوق زن در اسلام " اشاره کرد.

 

پایان پیام/

کد خبر 331897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha