چگونه مرگ خود را به تاخیر بیندازیم؟!

یکی از آثار اجتماعی صله‌رحم، آبادی سرزمین‌هاست. بی‌گمان دست‌یابی به پدیده‌های سالم اجتماعی در گروی اتحاد و همکاری جامعه است. طبیعی‌ترین نوع این اتحاد و تعاضد میان خویشان پدید می‌آید.

خبرگزاری شبستان: خانواده با پیمان ازدواج پایه گذاری می شود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی، یعنی خانواده را تشکیل می دهند. سلامت، استحکام و اقتدار عاطفی و منطقی خانواده در گرو برخورداری اعضا از بصیرت و بینش اجتماعی و نیز آگاهی های لازم در جهت سازندگی و پیش گیری از درگیری ها، تضادها و کج روی هاست.متاسفانه بخشی از زنان و مردان ما هنر زن و مرد بودن را بلد نیستند؛ یعنی مهارت اداره خانواده را یاد نگرفته اند. میانگین زمان برقراری ارتباط کلامی همسران با یکدیگر و کودکانشان بسیار ناچیز و کم است و همین امر، سبب سردی فضای خانواده شده است. گزیده ای از مهم ترین مسایل مربوط به راهکارهای برقراری روابط سالم و سازنده در خانواده را برگرفته از کتاب "روابط سالم در خانواده" منتشر می کنیم.

 

آیه‌ها و روایت‌ها درباره صله‌ر‌حم

از کارهای نیک و پسندیده بسیار مؤثر در ایجاد روابط سالم و سازنده میان خانواده‌ها و خویشاوندان، صله‌رحم است. این موضوع در قرآن کریم و روایت‌های معصومین جایگاه رفیعی دارد و بسیار به آن سفارش شده است.

از آیه‌های قرآن چنین برمی‌آید که صله‌رحم از واجبات شرعی است. قرآن کریم می‌فرماید: "تقوای الهی را به آنچه از آن می‌پرسید، رعایت کنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید".

در آیه‌ای دیگر، یکی از ویژگی‌های انسان صاحب خرد را صله رحم بیان می‌کند: "'خردمندان کسانی هستند که نسبت به آنچه خداوند امر به وصل آن کرده، صله می‌کنند".

افزون بر آیات، روایات گوناگونی درباره صله‌رحم وارد شده است که برای نمونه چند مورد از این روایات را بیان می‌کنیم.

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: "در دنیا صله‌رحم کنید، اگرچه به یک سلام باشد".

همچنین فرمود: "برای صله‌رحم یک سال راه برو".

امام صادق (ع) می‌فرماید: "با برادران‌تان تواصل داشته باشید و به آنها نیکی کنید؛ با ارحامی که با شما قطع کرده‌اند، رابطه برقرار کنید".

آثار صله‌رحم

از روایات معصومین (ع) چنین برداشت می‌شود که صله‌رحم دارای آثار فردی و اجتماعی زیادی است و میان این آثار و صله‌رحم رابطه‌ای عینی وجود دارد. تبیین چنین آثار و صله‌رحم، رابطه‌ای عینی وجود دارد. تبیین چنین آثار و پی‌آمدها و چگونگی تأثیرگذاری صله‌رحم بر آنها، می‌تواند در ایجاد یک رابطه سالم و سازنده میان اقوام و خویشاوندان بسیار مؤثر باشد. در اینجا برخی از آثار صله‌رحم را بررسی می‌کنیم:

1. طول عمر: یکی از آثار و پیامدهای صله‌رحم، تأخیر اجل و توفیق بهره‌مندی از عمر زیاد در دنیاست. ارتباط صمیمانه با دیگران به‌ویژه خویشان، امکان و توفیق بهره‌گیری مناسب و شایسته از سرمایه‌های وجودی ایشان، کاهش دردها و نگرانی‌های ناشی از احساس غربت در میان دیگران و بهره‌مندی از امنیت خاطر به دلیل پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه ایشان به هنگام بروز حوادث و مشکلات از عواملی است که می‌تواند فرد را تا اندازه زیادی در برابر برخی آسیب‌های روانی- اجتماعی بیمه کند.

رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: "صله رحم بر عمر می‌افزاید".

همچنین امام باقر (ع) فرمود: "صله‌ ارحام، مرگ را به تأخیر می‌اندازد".

2. افزایش مال: از آثار صله‌رحم، زیادی مال است. توجه به خویشان و برآورده‌کردن نیازهای آنها در اندازه توان، باعث افزایش مال و ثروت می‌شود و به زندگی انسان برکت می‌بخشد.

امام باقر (ع) فرمود: "صله‌ رحم اموال را زیاد می‌کند".

امام صادق (ع) نیز فرمود: "هر کس به خانواده‌اش احسان و نیکی کند، روزی‌اش زیاد می‌شود".

همچنین رسول گرامی اسلام (ص) فرموده است: "صله رحم فقر را از بین می‌برد".

3. آبادی شهرها: یکی از آثار اجتماعی صله‌رحم، آبادی سرزمین‌هاست. بی‌گمان دست‌یابی به پدیده‌های سالم اجتماعی در گروی اتحاد و همکاری جامعه است. طبیعی‌ترین نوع این اتحاد و تعاضد میان خویشان پدید می‌آید.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: "صله‌رحم، سرزمین‌ها را آباد می‌کند".

4. افزایش محبت: افزایش محبت و ایجاد الفت در میان خویشاوندان، یکی دیگر از آثار صله‌رحم است. از آن رو که انسان‌ها بنده احسان‌اند با محبت دیدن از خویشاوندان خود به آنها احساس محبت بیشتری می‌کنند.

پیامبر اکرم فرمود: "صله‌رحم میان محبت خویشان ایجاد می‌کند".

علی (ع) نیز فرموده است: "صله‌رحم موجب افزایش محبت می‌شود".

5. سلامت تن و روان: خویشاوندان نزدیک‌ترین گروهی هستند که فرد با روابط نزدیک با آنها احساس آرامش روانی می‌کند و از آسیب امراض جسمی- روحی در امان می‌ماند.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: "کسی که دوست دارد بدن او سالم باشد، صله‌رحم کند".

پیامبر اکرم (ص) فرمود: "هر گاه کسی از رحم خود عصبانی شد و بر او غضب کرد، باید به او نزدیک شود و با او تماس و ارتباط برقرار کند. به‌درستی که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون می‌رسند".

 

بنابراین گزارش، کتاب روابط سالم در خانواده به قلم داود حسینی از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است. از جمله موضوعات پرداخته شده در این کتاب می توان به "روابط همسران"، "رابطه والدین با فرزندان"، "روابط فرزندان با یکدیگر" و "روابط با خویشاوندان" اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 333207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha