در نگارش تاریخ باید واقعیات را بیان کرد

خبرگزاری شبستان: نویسنده کتاب سال کهگیلویه وبویراحمد کار مورخ را فراتر از بزرگ کردن یک طایفه و یا یک قوم دانست و افزود: در نگارش تاریخ باید واقعیات را بیان کرد و این کار با دل ‌نوشته تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یاسوج، عطا طاهری بویراحمدی، نویسنده کتاب سال کهگیلویه وبویراحمد در نشست نقد و بررسی کتب استانی که به همت انجمن اهل قلم استان در محل نمایشگاه کتاب یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: امروزه جوانانی خوش ‌ذوق و باسلیقه در حال نگارش تاریخ استان هستند که باید کار آنها را در همه حال تحسین کرد.

 

وی گفت: بسیار خوشحالیم که کتاب ‌های این جوانان در سطوح کشوری نیز مورد توجه قرار گرفته است و استان به داشتن چنین جوانان خوش ‌ذوقی به خود می ‌بالد.

 

طاهری در ادامه مطالعه را بهترین راه برای دستیابی به شواهد و قرائن تاریخی دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد نپرداختن به موضوعات کلیشه ‌ای قومی و طایفه ‌ای است.

 

نویسنده پیشکسوت بویراحمدی کار مورخ را فراتر از بزرگ کردن یک طایفه و یا یک قوم دانست و گفت: در نگارش تاریخ باید واقعیات را بیان کرد و این کار با دل ‌نوشته تفاوت دارد.

 

وی ارزش قلم و اندیشه را بالاتر از این موضوعات دانست و افزود: یکی از مسائلی که همواره به این استان ضربه وارد کرده دامن زدن به موضوعات قومی و قبیله ‌ای است که باید روزی آنها را کنار بگذاریم.

 

طاهری، قلم زدن در این وادی را کمک به ایجاد اختلافات جدید دانست و عنوان کرد: مؤلفان نباید در فکر زنده کردن اختلافات گذشته باشند؛ چراکه از این رهگذر ضربات بسیاری بر پیکره استان تاکنون وارد شده است.

 

نویسنده کتاب سال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جوانان باید در مسیری قرار گیرند که فعالیت‌ های ابتکاری آنها نتیجه ماندگاری برای خود آنها و استان داشته باشد و آیندگان بتوانند از تألیفات این قشر به عنوان سندی موثق و قابل اعتماد استفاده کنند.


سخنگوی انجمن اهل قلم استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به فعالیت های انجمن اهل قلم استان در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان به برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد و گفت: کارگاه های آموزشی با حضور استادان و نویسندگان مجرب اهل قلم استان تا پایان کار نمایشگاه و هر روز برگزار می شود.

 

خدیجه توفیقیان با اشاره به برگزاری کارگاه بررسی و نقد کتاب استان افزود: کارگاه خانه و خانواده نیز دیروز با حضور دکتر زاده باقریٰعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان و از محققان و پژوهشگران و دکتر محمدی معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان و از فعالان حوزه خانه و خانواده برگزار شد.

 

این استاد دانشگاه با بیان این ه در این کارگاه ها موضوعات مشروحه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند،اظهار داشت: در نشست روزگذشته ث خانه و خانواده و آسیب ها موضوعات تعارض بوجود آمدن سنت و مدرنیته در خانواده ها، لا بوجود آمده بین جوانان و خانواده و موضوع طلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

توفیقیان با اشاره به استقبال مردم و بازدیدکنندگان از این کارگاه ها ابراز داشت: انجمن اهل قلم استان در راستای اهداف فرهنگی اقدام به برگزاری این کارگاه ها کرده که باتوجه به حضور اقشار مختلف مردم در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان و برگزاری کارگاه ها با موضوعات مختلف و چهره های سرشناس استان شاهد برنامه های مفیدی در این دوره باشیم.
 

پایان پیام/

کد خبر 330467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha