آموزش حقوق شهروندی با کتابهای اتوبوسی/ مسکن هایی برای زندگی شهری

خبرگزاری شبستان: عباسلو با بیان این که طرح کتاب‌ وسایل نقلیه عمومی در مترو به دلیل ازدحام جمعیت و فیزیک آن قابل اجرا نیست، گفت: محصولات فرهنگی مترو باید در قالب صوتی و تصویری ارایه شود.

احسان عباسلو، نویسنده، شاعر و معاون آموزش و امور استان‌های بنیاد ادبیات داستانی در مورد ضرورت کتاب در مترو و اتوبوس به خبرنگار شبستان گفت: به هر طریق واجب است مردم را با کتاب آشنا کنیم و سرانه مطالعه را افزایش دهیم. در این راستا وجود کتاب در مترو و اتوبوس که مدتی رواج پیدا کرد در مجموع کار خوبی بود و به نزدیکی مردم و کتاب کمک می‌کرد.

 

 کتاب اتوبوس زنده کننده اوقات مرده

عباسلو با تأکید بر استفاده از اوقات مرده، اظهار داشت: کتاب اتوبوس باعث استفاده بهینه مردم از زمان‌های مرده بود. مردم در اتوبوس بیکار هستند و چه خوب که این زمان را صرف مطالعه کنند البته این طرح می‌تواند علاوه بر سفرهای درون‌شهری به سفرهای برون‌شهری تعمیم داده شود.

 

وی با بیان اینکه کتاب‌های اتوبوس باید دارای ویژگی‌هایی باشند، عنوان کرد: این کتاب‌ها باید کم‌حجم باشند زیرا مردم در طول سفر  و رفت و آمد شهری حوصله خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند، بر این اساس باید مطالب کوتاهی برای کتاب‌های اتوبوس در نظر گرفته شود.

 

این نویسنده و مترجم معتقد است، کتاب‌هایی که برای اتوبوس در نظر گرفته می‌شود باید حتما دارای جذابیت‌های بصری باشد و تصاویر آن ساده و به دور از شلوغی باشد تا در مخاطب دغدغه‌های فکری ایجاد نکند.

 

آموزش حقوق شهروندی با کتاب اتوبوس

عباسلو آموزش حقوق شهروندی را یکی از کاربردهای مؤثر کتاب‌های اتوبوس دانست و افزود: در این کتاب‌ها باید دغدغه‌های روزمره مردم مطرح شود و به نوعی مردم را نسبت به زندگی شهری آموزش داد. داستان‌هایی که کمک کنند به بهبود تعاملات روزمره مردم در این کتاب‌ها گنجانده شود تا هم برای مخاطب جنبه سرگرمی داشته باشد و هم جنبه آموزشی.

 

معاون آموزش و امور استان‌های بنیاد ادبیات داستانی با تأکید بر آمیختگی آموزش و طنز در کتاب‌های اتوبوس تصریح کرد: مطالب کتاب‌های اتوبوس نباید صرفا آموزشی باشد بلکه باید مواردی را که  می خواهیم آموزش دهیم در قالب طنز بریزیم و به مخاطب تحویل دهیم در این صورت خوانش بهتر و اثرگذاری مؤثرتر خواهد بود.

 

 

 کتابهای اتوبوس باید آرامبخش باشد

به گفته وی، کتاب‌های اتوبوس باید امیدبخش و آرامش‌دهنده باشد زیرا افرادی که صبح با اتوبوس به محل کار و دانشگاه و مدرسه می‌روند نیازمند انرژی و امید هستند و کسانی که عصر با اتوبوس به خانه برمی‌گردند به تخلیه فشار کاری و آرامش نیاز دارند، بر این اساس کتاب‌های اتوبوس باید خستگی‌ را از مخاطب گرفته و امید و نشاط را جایگزین کسالت کند.

 

نویسنده" در غروب سرد پاییز" با تأکید بر لزوم سهل ‌الادراک ‌بودن محتوای کتاب‌های اتوبوس بیان کرد: اکثر کسانی که از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنند، کارمند، معلم و کارگر هستند و همه استاد دانشگاه یا دانشجو نیستن.مسافران اتوبوس در مجموع مخاطب عام هستند، بر این اساس باید از نثری روان و مطالبی قابل فهم و کاربردی در کتاب‌های اتوبوس استفاده شود.

 

عباسلو خاطرنشان کرد: کتاب‌های اتوبوس باید کم‌حجم باشد، در این صورت کسی آنها را برای مطالعه با خود نمی‌برد و در همان مدت کوتاه کتاب را می خواند و مسئله دیگر این است که اگر کسی آن کتابها را برد، ضرر و زیان کمتری متوجه متولی این طرح شود.

 

 کتاب اتوبوس حتما به شکل کتاب باشد نه مجله

این شاعر و نویسنده معتقد است، کتاب‌های اتوبوس باید حتما به شکل کتاب باشد نه مجله، در این صورت از نظر روانی پیوندی بین مردم با کتاب ایجاد می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه متولی این طرح ضرر نکند این کتاب‌ها را می‌توان تلفیقی از آگهی و کتاب طراحی کرد تا هزینه اثر از راه همان آگهی‌ها تأمین شود. در این صورت این طرح هزینه‌ای برای متولی آن نخواهد داشت زیرا آگهی‌های موجود در آن هزینه را تأمین می‌کند.

 

 کارهای فرهنگی مترو باید صوتی و تصویری باشد

عباسلو با بیان اینکه طرح‌ کتاب‌های اتوبوس را نمی‌توان در مترو اجرایی کرد، افزود: فضای مترو، چیدمان صندلی‌ها در قطار مترو طوری نیست که بتوان این طرح را اجرایی کرد. ازدحام جمعیت در مترو به کسی اجازه نمی‌دهد که کتاب بخواند.

 

وی اظهار داشت: در اتوبوس فضای پشت صندلی‌ها برای قرار دادن کتاب مناسب است و ازدحام در اتوبوس کمتر از مترو است اما صندلی‌های قطار مترو فضایی برای این طرح ندارد، بر این اساس طرح کتاب اتوبوس را نمی توان در قطارهای مترو اجرایی کرد.

 

معاون آموزش و امور استان‌های بنیاد ادبیات داستانی با بیان اینکه در مترو کارهای تصویری و صوتی جواب می‌دهد نه کتاب، عنوان کرد: با توجه به فیزیک مترو و قطارها و ازدحام جمعیت کارهای فرهنگی به شکل تصویری و صوتی در مترو جواب می‌دهد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 331867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha