علومی که قرآن مجید به تعلیم آنها دعوت می‌کند!

قرآن کریم به تعلم علوم طبیعی و ریاضی و فلسفی و فنون ادبی و بالاخره همه علومی که در دسترس فکر انسانی است و تعلم آنها به نفع جهان بشری و سعادت بخش جامعه انسانی می‌باشد، دعوت می‌کند.

خبرگزاری شبستان: قرآن مجید در آیات بسیاری به تفکر در آیات آسمان و ستارگان درخشان و اختلافات عجیبی که در اوضاع آنها پدید می‌آید و نظام متقنی که بر آنها حکومت می کند، دعوت می کند. متن زیر گزیده ای از کتاب "قرآن در اسلام" پیرامون علومی که قرآن مجید به تعلیم آنها دعوت می‌کند، است.

به تفکر در آفرینش زمین و دریاها و کوه‌ها و بیابان‌ها و آنچه از عجایب در شکم زمین قرار گرفته و اختلافات شب و روز و تبدلات فصول تحریض و ترغیب می نماید.

به تفکر در آفرینش شگفت‌آور نبات و نظامی که در زندگی آن جریان دارد و در آفرینش گوناگون حیوان و آثار و احوالی که در محیط و جود از خود بروز می‌دهد، تشویق می‌فرماید.

به تفکر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزی که در ساختمان وجودش نهفته و بالاتر از آن در نفس و عوالم باطنی آن و ارتباطاتی که با ملکوت اعلا دارد و به سیر در اقطار زمین و مشاهده در آثار گذشتگان و کنجکاوی اوضاع و احوال ملل و جوامع بشری و قصص و تواریخ ایشان اصرار تمام دارد.

و بدین ترتیب به تعلم علوم طبیعی و ریاضی و فلسفی و فنون ادبی و بالاخره همه علومی که در دسترس فکر انسانی است و تعلم آنها به نفع جهان بشری و سعادت بخش جامعه انسانی می‌باشد، دعوت می‌کند.

آری، قرآن مجید به این علوم دعوت می‌کند به این شرط که به حق و حقیقت رهنما قرار گیرند و جهان‌بینی حقیقی را که سرلوحه آن خداشناسی می‌باشد دربر داشته باشند وگرنه علمی که انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقیقت باز دارد در قاموس قرآن مجید با جهل مترادف است.

خدای متعال می‌فرماید: آنان از زندگی این جهان ظاهر و نمودی را می‌دانند و آنان از زندگی آن جهان غافل‌اند و می‌فرماید آیا دیدی آن کسی را که خدای خود را هوای نفس خود قرار داده و خدا با داشتن علم گمراه‌اش نموده و به گوش و دلش مهر و به چشم‌اش پرده‌ای زده است پس کیست که پس از خدا او را راهنمایی کند.

قرآن کریم با ترغیباتی که به تعلم علوم مختلفه نموده خود متصدی تعلیم یک دوره کامل از معارف الهیه و کلیات اخلاق و فقه اسلامی گردیده است.

 

علوم خاصه به قرآن مجید

در میان مسلمانان علومی نیز هست که موضوع بحث آنها خود قرآن مجید می‏باشد، تاریخ پیدایش این علوم نخستین روزهای نزول است و به تدریج مسایل آنها در میان مردم نضج یافته و تنقیح شده تا به حد کمال رسیده و بالاخره محققین این فنون تالیفاتی در آنها کرده و کتاب‌های بی‏شمار نوشته‏اند.

برخی از این علوم در اطراف الفاظ قرآن کریم و برخی در معانی آن به بحث و کنجکاوی می‌پردازد:
علومی که در الفاظ قرآن بحث می‏کند، فنون تجوید و قرائت است. فنی در کیفیت تلفظ به حروف تهجی و حالات و عوارضی که حروف تهجی در لغت عرب در میان الفاظ مفرده و مرکبه پیدا می‏کند مانند ادغام و تبدیل حروف و احکام وقف و ابتداء و نظائر آن بحث می‌نماید.

و فنی به ضبط و توجیه قرائت‌های هفت‌گانه معروف و قرائت‌های سه‌گانه دیگر و قرائت‌های صحابه و شواذ قرائت‌ها می‌پردازد.

و فنی عدد سور و آیات و کلمات و حروف آنها و آیات و کلمات و حروف همه قرآن را احصا می‏کند.

و فنی در خصوص رسم خط خاص قرآن مجید و اختلافاتی که با رسم خط عربی معمول دارد، سخن می‌گوید.

و علم‌هایی که در معانی قرآن مجید بحث می‏کند:
فنی است که از کلیات معانی آیات مانند تنزیل و تأویل و ظاهر و باطن و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن کنجکاوی می‏کند.

و فنی است که در آیات و احکام بحث می‌نماید و در حقیقت شعبه‏ای از فقه اسلامی است.

و فنی است که از معانی خصوص آیات قرآنی سخن می‌گوید و بنام تفسیر قرآن نامیده می‌شود.

 

بنابراین گزارش، کتاب قرآن در اسلام به قلم سید محمد حسین طباطبایی به همت سید هاشم خسروشاهی از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است. از جمله موضوعات گردآوری شده در این کتاب می توان به "ارزش قرآنمجید در میان مسلمانان"، "چگونگی تعلیم قرآن"، "وحی قرآن مجید"، "رابطه قرآن مجید با علوم" و ترتیب نزول قرآن و انتشارش در میان مردم" اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 336134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha