کانون های فرهنگی و هنری مساجد زمینه ساز اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه

خبرگزاری شبستان: استاندار یزد گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید زمینه ساز فرهنگ الهی در جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، سید محمد میر محمدی استاندار یزد عصر امروز (13 بهمن) در نشست با مدیران فعال کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان که در محل سالن مرحوم حمیدیا استانداری یزد برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی ، فعالیت های صورت گرفته در مجموعه کانون های مساجد استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نقطه مثبت فعالیت های صورت گرفته در مجموعه کانون های مساجد توجه به تنوع برنامه ها و اجرای برنامه برای رده های سنی مختلف می باشد.


وی بر لزوم برنامه ریزی کانون های مساجد جهت جذب کودکان به مساجد تاکید کرد و افزود:این کودکی است که شخصیت انسان را شکل می دهد و یاپه و اساس زندگی انسان می باشد.


استاندار یزد با اشاره به کاهش انگیزه در سن جوانی جهت حضور در برنامه های مختلف گفت:انسان در کودکی آمادگی پذیرش هر نوع آموزش و شرکت در فعالیت های گوناگون را دارا می باشد که این امر نیازمند توجه ویژه کانون های مساجد جهت برنامه ریزی و جذب کودکان به برنامه های مختلف فرهنگی و هنری می باشد.


وی با بیان اینکه مسجد خانه خداست اظهار داشت:خانه خدا دارای آداب و رسوم خاصی می باشد که رعایت آن برای هر فردی که قصد حضور در مسجد را دارد واجب است.


میر محمدی آداب و رسوم حاکم بر مسجد را انسان ساز دانست و تصریح کرد: اگر این آداب و رسوم حاکم بر مسجد از کودکی در انسان نهادینه شود تاثیر بسزایی را در رشد و تعالی انسان خواهد داشت.


عالیترین مقام اجرایی استان افزود: آنچه در مساجد و کانون ها مطرح می شود باید از روی اخلاق ، تعالی و در جهت رشد و اعتلای انسان باشد.


وی اظهار داشت:اگر فضای مسجد بر انسان اثر گذارد و بر او حاکم شود آنگاه شاهد آن خواهیم بود که انسان جامعه را به مسجد تبدیل می کند و آداب و رسوم حاکم بر مسجد را در جامعه پیاده می سازد و در اینصورت شاهد جامعه ای اسلامی خواهیم بود.


میر محمدی با اشاره به حضور فعال کانون های فرهنگی و هنری در مساجد گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید زمینه ساز اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه باشند.


وی راه های ساخت جامعه را بسیار ساده دانست و افزود: باید در فعالیت های مساجد و کانون ها از دامن زدن به نقاط منفی پرهیز نماییم و بیشتر بر نقاط مثبت فعالیت های صورت گرفته در این حوزه تاکید نموده تا شاهد حضور حداکثری مردم و جوانان در مساجد و کانون ها باشیم.


استاندار یزد با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید زمینه های حضور جوانان در مساجد را افزایش دهند اظهار داشت:تشویق ، مسولیت بخشی در برنامه ها ،استفاده از تبلیغ لسانی وانجام برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از مهمترین راهکارهای جذب جوانان به کانون های مساجد می باشد.


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد افزود: همانطور که رهبری فرموده اند مدیران کانون ها ابتدا باید نیازهای جوانان را شناسایی نمایند و سپس با توجه به آن نیازها نسبت به برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های مختلف در مساجد اقدام نمایند.


استاندار یزد بر لزوم فعال شدن مساجد در ساعات بعد از نماز تاکید کرد و گفت: کانون های فرهنگی وهنری مساجد باید با اجرایی فعالیت های فرهنگی و هنری متنوع در طول روز پاسخگوی نیازهای مختلف جوانان در زمینه های گوناگون باشند.


میر محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های صورت گرفته در کانونهای مساجد، اجرای طرح تلاوت نور در سطح مساجد استان را فعالیت شایسته ای دانست و تصریح کرد:توجه ویژه به تفسیر و معنای آیات قرائت شده در این طرح تاثیر بیشتری را در نمازگزاران به همراه خواهد داشت.


وی فعالیت های صورت گرفته در کتابخانه های مساجد استان را خوب دانست و گفت: کانون ها ی فرهنگی و هنری مساجد باید نمازگزاران را با کتاب آشنا نمایند زیرا آشنایی نمازگران با کتاب زمینه ساز تبدیل آنان به یک کتابخوان حرفه ای می باشد.


استاندار یزد در ادامه بر تداوم برگزاری چنین نشست هایی تاکید کرد و گفت:ما به دنبال تبادل نظر با اعضای جامعه می باشیم و کانونهای فرهنگی وهنری مساجد بهترین کانال برای این تبادل نظر می باشند.


در ابتدای این نشست بهرام عبدالحسینی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با بیان اینکه در سال جاری 160 کانون در استان تاسیس شده است گفت: در حال حاضر 593 کانون در سطح مساجد استان مشغول فعالیت می باشند.


وی با اشاره به اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری در سطح مساجد استان گفت: کانونها احیا کننده نقش واقعی مساجد در جامعه می باشند و توانسته اند با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری اقشار مختلف جامعه را به مساجد جذب نمایند.


عبدالحسینی گفت: برگزاری جشنواره های مختلف، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی،بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی ،هنری و ورزشی ، برگزاری طرح های مختلف آموزشی، اجرای طرح های قرآنی و ... از جمله فعالیت های کانون های مساجد می باشد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 339056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha