سلیقه موسیقایی مردم با نوازنده دوره گرد تربیت نمی شود

خبرگزاری شبستان: یک آهنگساز آموزش موسیقی از مدارس را در بالابردن ذائقه موسیقی مردم اثرگذار دانست وگفت: لازم است با وجود هنرستان، دانشکده موسیقی و جشنواره موسیقی فجر در کشور موسیقی به رسمیت شناخته شود.

کاوه کاتب، آهنگساز و مدرس تاریخ هنر و موسیقی در پاسخ به این سئوال که آیا نوازندگان خیابانی بر ذائقه موسیقایی مردم تأثیر می‌گذارند، به خبرنگار موسیقی خبرگزاری شبستان گفت: با این همه صدا در شهر انسان آرامش می‌خواهد که این آرامش در موسیقی وجود دارد، البته موسیقی و ساز یک مقدار حمایت‌هایی می‌خواهند، اینکه در سطح شهر اجرا شود خوب است چون مردم ساز می‌بینند اما سلیقه موسیقیایی مردم با نوازنده دوره‌گرد تربیت نمی‌شود.


این آهنگساز بالابردن ذائقه و ارتقای سطح کیفی آن را نیازمند برنامه‌هایی دانست که ارگان‌های فرهنگی متولی آن هستند و تأکید کرد: در زمینه‌هایی مثل تئاتر، تئاتر خیابانی و سینما لازم است که تبلیغات شود زیرا توسط عوامل حرفه‌ای انجام می‌شود حتی پشت یک تئاتر خیابانی منطق وجود دارد اما در موسیقی این کار باید با یک برنامه‌ریزی انجام شود و بهتر است این کار از سطح مدارس و سن پایه صورت گیر.، اگر در مدارس موسیقی آموزش داده شود نتیجه بهتری خواهد داشت. زنگ هنر در مدارس تنها به خط و نقاشی محدود می‌شود.

 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در کشور ما هنرستان موسیقی و دانشکده موسیقی وجود دارد که با مجوز ارگان‌های دولتی فعالیت می‌کند و به رسمیت شناخته شده است و از همه مهم‌تر جشنواره موسیقی فجر در کشور برگزار می‌شود و خانه موسیقی داریم که تبلیغ موسیقی می‌کند، باید موسیقی در کشور به رسمیت شناخته شود و بهترین جا برای رسمیت بخشیدن به آن مدارس و تلویزیون است.


وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی سواد موسیقیایی مردم وقتی بالا رفت که رهبران ارکستر به مردم آموزش می‌دادند و این باعث علاقه‌مندی مردم به موسیقی شد.


این مدرس تاریخ هنر و موسیقی با اشاره به این نکته که من خیلی با موسیقی پاپ قرابتی ندارم، اظهار داشت: در این ژانر موسیقی وقتی کلام وارد می‌شود، خطرناک است چرا که ممکن است ابتذال بیاورد ضمن اینکه خود ذات موسیقی پاک است .

 

کاوه کاتب اذعان کرد: اگر به موسیقی پر و بال بدهیم در دنیای وانفسایی که پر از صداهای ناهنجار است، می‌توان به نقش موسیقی در درمان روح و روان انسان پی برد، از آنجایی که موسیقی یک مدیوم تأثیرگذار است نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.


وی خاطرنشان کرد: هنر موسیقی نسبت به سایر هنرها، هنری تأثیرگذار در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی است و لازم است بیشتر به آن پرداخته شود.

 

این مدیر ارکستر مجلسی  تهران با اشاره به حضور گروه‌های موفق در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اظهار داشت: شاید حضور گروه‌های خوب در این دوره از جشنواره فجر فتح بابی در این دوره تاریخی که امید به جامعه هنری بازگشته است باشد.

 

وی تصریح کرد: در این برهه تاریخی رییس‌جمهوری آمده که نگاهش به هنر متفاوت است، از طرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده که توجهی به هنرمندان دارد و همین باعث شده که فضا برای هنر و هنرمندان باز شود، این نوع نگاه می تواند کمک بزرگی به هنرمندانی که آکادمیک هستند و در دانشگاه‌های همین کشور تحصیل کرده‌اند، باشد؛ این را اگر مسئولان بدانند هنری که فاقد کیفیت و قوام باشد با اقبال روبرو نمی‌شود سبب خواهد شد که این فرصت را به هنرمند بدهند که کار با کیفیت ارایه دهد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 339692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha