فرقه های نوظهور احیای هویت اسلامی درجمهوری آذربایجان را مشکل کرده است

خبرگزاری شبستان: استاد دانشگاه های استان اردبیل گفت: فعالیت فرقه های دروغین، مبلغین وهابیت و سوء استفاده های سیاسی احیای هویت اسلامی در جمهوری آذربایجان را مشکل تر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، استاد حافظه سیفی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اردبیل عصر امروز( 16 بهمن) در نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه روز آذری های مسلمانان جهان، اظهار داشت: همبستگی جلوه های متنوعی دارد که می تواند در راستای برقراری عدالت انسانی و همبستگی با ملت های دیگر به کار برده شود.


وی، نمونه این همبستگی را راهپیمایی روز قدس و حمایت از ملت فلسطین اشغالی عنوان کرد و گفت: اصل 154 قانون اساسی کشورمان تاکید می کند که ایران اسلامی سعادت انسان ها را در کل جامعه بشری حق خود قرار می دهد و هرگونه دخالت در امور داخلی ملت های دیگر را مذموم شمرده و از حقوق ملت ها حمایت می کند.


سیفی، با تاکید بر اینکه 19 ژانویه به عنوان روز آذری های مسلمان جهان در راستای احیای هویت دینی و تاریخی است، ادامه داد: اشتراکات فرهنگی، جغرافیایی، باورهای اعتقادی بیشماری بین ملت ایران و آذربایجان وجود دارد که لازم است در جامعه هر دو ملت به آن پرداخته شود.


این استاد دانشگاه، مهم ترین اشتراک بین دو ملت آذربایجان و ایران را مذهب عنوان کرد و بیان داشت: اصول و اساس دموکراسی این مهم را بیان می کند که باید به باورهای مردم مسلمان احترام گذاشته شود و در این برهه تاکید بر همبستگی می تواند اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت ایران و آذربایجان را هر چه بیشتر در جامعه به منصه ظهور و بروز برساند.


عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان، تصریح کرد: گسترش فعالیت های ناتو، دخالت های آمریکا و برخی دیگر از دولت های فرارمنطقه ای، سوء استفاده های سیاسی، فعالیت های مبلغین وهابی و فرقه های دروغین دیگر احیا و بازیابی هویت اسلامی را در جمهوری آذربایجان با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است.


سیفی، انگیزه کشورهای فرا منطقه ای از این دخالت ها را در مباحث نفت و انرژی خلاصه کرد و افزود: ما می توانیم مباحث روز 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان که مصادف با ولادت پیامبر(ص) است را با کمک ابزار رسانه و برگزاری سمینارها تقویت کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اردبیل وجود اشتراکات را فرهنگی و دینی را مبنای گسترش روابط با جمهوری اذربایجان عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد که دغدغه فعالان فرهنگی، احیای هویت دینی و تاریخی آذربایجان باشد.


سیفی در پایان سخنان خود به لغو روادید یک طرفه بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: این مهم از لحاظ فرهنگی منافاتی ندارد و اگر جوانان ما به هویت و اصالت خود واقف باشند انتظار وجود تهدید فرهنگی از این حوزه، بیهوده است بلکه می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شده و تاثیرگذار باشد.


پایان پیام/
 

کد خبر 340400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha