وقتی خدا  بخرد سود سرشار بنده تضمین است

آدمی از این همه لطف و محبت پروردگار در شگفت می ماند خدایى که مالک مطلق هستى است چگونه در مقام خریدار مواهبى که خود به بندگانش بخشیده بر مى‏آید و اعطایى خود را به بهایى صد چندان می خرد.

خبرگزاری شبستان: قرآن حکیم در آیه 111 سوره توبه می فرماید: إِنَّ اللَّهَ اشْترََى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالهَُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِیلِ وَ الْقُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفىَ‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِى بَایَعْتُم بِهِ وَ ذَالِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ/ خدا از مؤمنان جانها و مالهایشان را خرید، تا بهشت از آنان باشد. در راه خدا جنگ مى‏کنند، چه بکشند یا کشته شوند وعده‏اى که خدا در تورات و انجیل و قرآن داده است به حق بر عهده اوست. و چه کسى بهتر از خدا به عهد خود وفا خواهد کرد؟ بدین خرید و فروخت که کرده‏اید شاد باشید که کامیابى بزرگى است.


علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: کلمه" اشتراء" به معناى قبول آن جنسى است که در خرید و فروش در برابر پرداخت قیمت به انسان منتقل مى‏شود.
خداى سبحان در این آیه به کسانى که در راه خدا با جان و مال خود جهاد مى‏کنند وعده قطعى بهشت مى‏دهد و مى‏فرماید این وعده را در تورات و انجیل هم داده، همانطور که در قرآن مى‏دهد.
خداوند این وعده را در قالب تمثیل بیان نموده و آن را به خرید و فروش تشبیه کرده است، یعنى خود را خریدار و مؤمنین را فروشنده و جان و مال ایشان را کالاى مورد معامله و بهشت را قیمت و بهاء و تورات و انجیل و قرآن را سند آن خوانده است، و چه تمثیل لطیفى به کار برده است، و در آخر مؤمنین را به این معامله بشارت داده و به رستگارى عظیمى تهنیت گفته است.
اما در "تفسیر نمونه" از محتوای این آیه به عنوان تجارتی بی نظیر یاد شده است: در این مثال خداوند خود را خریدار و مؤمنان را فروشنده معرفى کرده و مى‏گوید"خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریدارى مى‏کند، و در برابر این متاع، بهشت را به آنان مى‏دهد" و از آنجا که در هر معامله در حقیقت"پنج رکن اساسى" وجود دارد که عبارتند از خریدار، فروشنده، متاع، قیمت و سند معامله، خداوند در این آیه به تمام این ارکان اشاره کرده است. خودش را "خریدار" و مؤمنان را" فروشنده" و جانها و اموال را "متاع" و بهشت را "ثمن" – بها- براى این معامله قرار داده است.


منتها طرز پرداخت این متاع را با تعبیر لطیفى چنین بیان مى‏کند: آنها در راه خدا پیکار مى‏کنند، و دشمنان حق را مى‏کشند یا در این راه کشته مى‏شوند و شربت شهادت را مى‏نوشند، در حقیقت دست خدا در میدان جهاد براى تحویل گرفتن این متاع اعم از جان، و یا اموالى که در جهاد مصرف مى‏شود آماده است.
اما قرآن به دنبال آن به"اسناد" معتبر و محکم این معامله که پنجمین رکن است اشاره کرده مى‏فرماید:"این وعده حقى است بر عهده خداوند که در سه کتاب آسمانى تورات، انجیل و قرآن آمده است"
البته با توجه به تعبیر "فِی سَبِیلِ اللَّهِ‏" به خوبى روشن مى‏شود که خداوند، خریدار جانها، تلاشها، کوششها و مجاهدتهایی است که در راه او صورت می گیرد یعنى در راه پیاده کردن حق و عدالت و آزادى و نجات انسانها از چنگال کفر و ظلم و فساد.


سپس براى تاکید روى این معامله بزرگ اضافه مى‏کند"چه کسى وفادارتر به عهدش از خدا است"؟ یعنى اگرچه بهاى این معامله فوری پرداخته نمى‏شود، اما خطرات نسیه را در بر ندارد! چرا که خداوند به حکم قدرت، توانایى و بى‏نیازى از هر کس نسبت به عهد و پیمانش وفادارتر است، نه فراموش مى‏کند، نه از پرداخت عاجز است، و نه کارى برخلاف حکمت انجام مى‏دهد که از آن پشیمان گردد و نه العیاذ باللَّه خلاف مى‏گوید، بنابراین هیچگونه جاى شک و تردید در وفادارى او به عهدش، و پرداختن بها در رأس موعد، باقى نمى‏ماند.
از همه جالب تر اینکه پس از انجام مراسم این معامله، همانگونه که در میان تجارت کنندگان معمول است، به طرف مقابل تبریک گفته و معامله را معامله پرسودى براى او مى‏خواهد و مى‏گوید:"بشارت باد بر شما به این معامله‏اى که انجام دادید و این پیروزى و رستگارى بزرگى براى همه شما است"
نظیر همین مطلب با عبارات دیگرى در سوره صف، در آیات10 و11 آمده است، آنجا که مى‏فرماید"یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ‏" در اینجا انسان از این همه لطف و محبت پروردگار در حیرت فرو مى‏رود، خداوندى که مالک همه عالم هستى، و حاکم مطلق بر تمام جهان آفرینش است و هر کس هر چه دارد از ناحیه او دارد، در مقام خریدارى همین مواهبى که به بندگان بخشیده بر مى‏آید و اعطایى خود را به بهایى صد چندان مى‏خرد.


عجیبتر اینکه جهادى که باعث سر بلندى خود انسان و پیروزى و افتخار هر قوم و ملتى است، و ثمراتش سرانجام به خود آنها باز مى‏گردد، به عنوان پرداخت این متاع شمرده است و با اینکه باید در مقابل متاع و بها معادله‏اى باشد این تعادل را نادیده گرفته و سعادت جاویدان را در برابر یک متاع ناپایدار که به هر حال فانى شدنى است - خواه در بستر بیمارى و خواه در میدان جنگ - قرار داده و از این مهمتر، با اینکه خدا از همه راستگویان راستگوتر است و نیاز به هیچ گونه سند و تضمینى ندارد، مهمترین اسناد و تضمینها را براى بندگانش قائل شده است و در پایان این معامله بزرگ به آنها تبریک مى‏گوید و بشارت مى‏دهد، آیا لطف و محبت و مرحمت از این بالاتر تصور مى‏شود؟! آیا معامله‏اى از این پرسودتر وجود دارد؟
در حدیثى از جابر بن عبد اللَّه انصارى مى‏خوانیم هنگامى که آیه فوق نازل شد، پیامبر (ص) در مسجد بود، حضرت آیه را با صداى بلند تلاوت کرد و مردم تکبیر گفتند، مردى از انصار پیش آمد از روى تعجب از پیامبر (ص) پرسید: راستى این آیه بود که نازل شد؟ پیامبر (ص) فرمود آرى. مرد انصارى گفت"بیع ربیح لا نقیل و لا نستقیل/ چه معامله پر سودى! نه این معامله را باز مى‏گردانیم و نه اگر بازگشتى از ما بخواهند مى‏پذیریم"

جامع التفاسیر 
پایان پیام/


 

کد خبر 342056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha