معماری اصیل ایرانی و اسلامی باید احیا شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌ های اخیر توجه به معماری غربی در ایران رواج یافته، افزود: معماری اصیل ایرانی و اسلامی باید احیا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، غلامرضا هوایی، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی سه شنبه شب (6اسفند) در مراسم جشن بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در یاسوج، گفت: کیفیت ساختمان سازی باید در مناطق مختلف کشور ارتقا یابد و در این زمینه از فناوری های نوین و مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شود.

هوایی با بیان این که قوانین دست و پاگیر در حوزه های مختلف مهندسی موجب بروز مشکلات فراوانی به ویژه در بخش ساختمان شده است، افزود: سازمان نظام مهندسی از ظرفیت چشم گیری برخوردار است که می توان از مشاوره مهندسان آن در اجرای طرح های ساختمانی و سایر حوزه ها بهره برد.

وی در ادامه حوزه مهندسی ساختمان را وسیع و متنوع دانست و اظهار داشت: چنانچه مردم از نمای ساختمان های یک شهر لذت نبرند، آن شهر هویت خاصی ندارد.

این مسئول وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در مناطق مختلف کشور بسیاری از ساختمان‌ ها پس از اتمام بدون هیچ مسئولیتی به بهره ‌بردار واگذار می ‌شوند که در مبحث قانون نگهداری ساختمان به این موضوع توجه جدی شده است.

هوایی با بیان اینکه با اجبار و دستور نمی ‌توان معماری بومی را در هر منطقه اجرایی کرد، از تلاش مجلس و دولت برای ایجاد یک نظام واحد مسئولیت ‌پذیر در امر ساخت و ساز کشور خبر داد.

وی با بیان این که در حال حاضر 2 نظام مهندسی متفاوت در کشور انجام وظیفه می ‌کنند، خاطرنشان کرد: این 2 نظام از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی در امر ساختمان ‌سازی تعریف شده که باید هر 2 به یک نظام واحد تبدیل شوند.

بر اساس این گزارش درادامه، پژمان نیک اقبالی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این که در سال های گذشته ارتباط سازمان نظام مهندسی استان با استانداری مطلوب و مورد قبول نبود، گفت: در دولت جدید با ایجای فضای صمیمی از توان جامعه مهندسی استفاده بهینه خواهد شد.

این گزارش می افزاید، انتظام سهمگین، رئیس سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این سازمان در سال 75 با 50 مهندس ساختمان تاسیس شد و خدمات گوناگونی را به مردم این استان ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد 2 هزار و 800 عضو در هفت رشته مهندسی ساختمان خدمات رسانی می کند، افزود:این سازمان هفت دفتر نمایندگی مستقل نیز در شهرهای استان راه اندازی کرده است.


پایان پیام/

کد خبر 347199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha