تمرکز کانون های فارس بر وقف فرهنگی در مساجد/پژوهش ها تخصصی می شود

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد فارس کمک خیرین مسجد ساز در فعالیت های فرهنگی مساجد را امری مهم خواند و گفت: به روز رسانی و پیشرفت کانون ها در عرصه پژوهش از اولویت های این دبیرخانه است.

حجت الاسلام غلامحسین نیازی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با اشاره به نقش خیرین و مسجد سازان در امر پیشرفت های معنوی و فرهنگی مساجد به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: هر جا مساجد به دست مردم و اصحاب مسجد اداره می شود موفقیت ها چشمگیرتر است و از این حیث شایسته است با دخیل کردن خیرین مسجدساز در کارهای فرهنگی مسجد در کنار ابعاد مادی و ساخت و ساز کمک های موثری به مسجد محوری در جامعه کرد.

 

وی ادامه داد: تمرکز بر وقف فرهنگی مساجد توسط خیرین، یکی از محورهای قابل توجه در تصمیمات دبیرخانه کانون های استان فارس است؛ به این معنا که به عنوان مثال در طرح های تلاوت نور با ارائه تعاریف مشخص، افراد خیری که تمایل به بهره مندی درگذشتگان و متوفیان خود از این مسئله را دارند در طرح وقف قرآن به مساجد شرکت کنند و از این طریق علاوه بر برخورداری از ثواب آن در گسترش فرهنگ وقف فرهنگی موثر باشند.

 

حجت الاسلام نیازی با تاکید بر لزوم ایجاد شبکه اجتماعی یاوران مساجد و ایجاد ارتباطات گسترده در سطح جهان گفت: برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی نباید به یک نقطه خاص و محدود چشم داشت؛ بلکه لازم است این چشم انداز را در سطح جهانی و از طریق اتصال به تمامی مسلمین جهان در نظر گرفت تا بتوان مساجدی فعال و مثمر ثمر در دنیایی داشت که در تمامی عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... در حال پیشرفت و گستردگی است.

 

وی با این توضیح که مساجد از صدر اسلام تاکنون همیشه جایگاه و پایگاهی منحصر بفرد در جوامع داشته و دارد، گفت: با توجه به این که تمرکز پیامبر اسلام(ص) در تمامی دوران زندگی و بخصوص در بدو ورود به مدینه ایجاد محلی مقدس به نام مسجد بود، می توان گفت در جامعه امروز با تاسیس کانون های فرهنگی هنری، مساجد از کارکرد مهم خود به عنوان پایگاه فرهنگ، هنر، سبک زندگی و اندیشه اسلامی دور نمی شوند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان فارس با بیان این که فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره کانون ها گوشزد کردن دوباره اهمیت و جایگاه رفیع مسجد بود، اظهار کرد: در دنیای مدرن امروز، علی رغم وجود وسایل و لوازم پیشرفته تکنولوژی و رشد فضای مجازی و اینترنتی و در کنار آن ماهواره ها و ... مساجد همچنان جایگاه ویژه خود را حفظ کرده اند و بخشی از این ماندگاری را می توان در همت اصحاب مساجد از جمله مدیران کانون ها و دست اندرکاران آن دید.

 

وی با اشاره به فعالیت گسترده کانون ها در مساجد استان فارس گفت: مساجد و کانون های فرهنگی هنری استان فارس امروزه سهم بسزایی در پیشبرد اهداف فرهنگی، عقیدتی و اقتصادی دارند؛ به عنوان نمونه یکی از کانون های استان فارس اقدام به تشکیل یک موسسه خیریه برای کمک رسانی به افراد بی بضاعت و نیازمند کرده است و این را می توان نمونه ای قابل توجه و خوشایند از کارکردهای اقتصادی و در عین حال عمیق مسجد دانست.

 

حجت الاسلام نیازی اضافه کرد: یکی از اهداف دبیرخانه کانون های استان فارس در حال حاضر، به روز رسانی و پیشرفت کانون ها در عرصه پژوهش و تخصصی تر شدن آن ها است و برای رسیدن به این هدف مهم، کانون های تخصصی در مساجد از همان ابتدا برای رشته های خاص مانند گردشگری یا کانون هنرمندان شکل می گیرد.

 

وی گفت: دبیرخانه کانون های استان سعی بر این دارد که در آینده یک کانون شاخص در میان کانون های غیر تخصصی برای ایجاد ارتباط بهتر با کانون های اطراف و برقراری هماهنگی و نظارت میان آن ها معین و با همکاری بین بخشی میان سایر سازمان ها چون میراث فرهنگی، بسیج، شهرداری و ... نیز فعالیت های چشمگیرتر و مثمرثمرتری میان این نهاد ها ایجاد کند.

 

حجت الاسلام نیازی با تاکید بر این که هم اکنون در بسیاری از مساجد قدیمی استان فارس که قدمتی طولانی و تاریخی دارند نیز کانون های فرهنگی هنری دایر شده است، گفت: در حال حاضر هزار و 308 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان فارس به ثبت رسیده است که بالغ بر 50 باب آن در سال جاری افتتاح شده است؛ همچنین احداث کانون هایی با کارکردهای خاص مانند راه اندازی کانون رسانه ملی در مسجد مرکز صدا و سیمای استان فارس یکی دیگر از اهداف دبیرخانه استان در این خصوص است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان فارس با اشاره به فعالیت چهار کتابخانه دیجیتال در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر 400 کتابخانه مسجدی در استان فارس دایر است که 300 باب آن مخزن دار و بقیه کتابخانه های باز هستند.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 347255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha