بچه ها در انتظار کتب جذاب/ ظرفیت محدود شعر برای تبیین احکام

خبرگزاری شبستان: مهاجرانی معتقد است، احکام را نمی‌شود در قالب شعر بیان کرد زیرا ممکن است ظرافت‌ها از طریق شعر خوب منتقل نشود ضمن اینکه تنگناهای وزن و قافیه به محتوا لطمه می زند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی، نویسنده و شاعر در مورد اهم فعالیت‌های خود در سال 92به خبرنگار شبستان گفت: مجموعه 9 جلدی با عنوان" هدیه‌های انقلاب" را کار کردم که مرکز معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و زمزمه هدایت 6 جلد آنها را چاپ کردند و سه جلد آن نیز در سال جدید چاپ می‌شود. این مجموعه که شعر است برای گروه سنی ج در نظر گرفته شده است. موضوع این مجموعه همان‌گونه که از اسم آن مشخص است در مورد دستاوردها، آثار و برکات انقلاب اسلامی برای جامعه است ضمن اینکه مقایسه‌ای شده است بین ایران قبل و بعد از انقلاب.

 

حجت‌الاسلام مهاجرانی "بازم خدا بهار داد" را از دیگر کارهای خود در سال 92 ذکر کرد که شعر است و با نگاهی به بهار از نظر دین برای کودکان سروده شده است.

 

وی "خانه خدا در کوچه ماست" را از دیگر کارهای خود در سال 92 ذکر کرد و افزود: این کتاب شامل 24 داستان است که هر کدام بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است و توسط انتشارات دارالحدیث برای گروه سنی ج نوشته شده است.

 

این نویسنده کودک و نوجوان از چاپ مجموعه عمو زنجیرباف و یه عالمه عمر برای گروه سنی خردسال توسط انتشارات مدرسه در سال جدید خبر داد و گفت: در این کتاب پیام‌های اخلاقی با استفاده از معرفی شغل‌ها به خردسالان آموزش داده می‌شود. 50 شغل برای خردسالان معرفی شده که هر شغل یک پیام به آنها می‌دهد.

 

"خدای خوب من" که مجموعه 6 جلدی خداشناسی برای گروه سنی الف است با هدف معرفی صفات خدا به خردسالان از دیگر کارهای جدیدی است که حجت‌الاسلام مهاجرانی به آنها اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه در سال 93 هم به شعر و هم به داستان می‌پردازم، ادامه داد: بستگی به موضوع و محتوا از قالب شعر و یا داستان استفاده می‌کنم. احکام را نمی‌شود در قالب شعر بیان کرد چون ظرافت‌ها ممکن است از طریق شعر خوب منتقل نشود. تنگناهای وزن و قافیه ممکن است لطمه بزند به ظرافت‌های محتوا. بر این اساس برای بیان و آموزش احکام از داستان استفاده می‌کنم.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه در حوزه ادبیات کودک، کتاب زیاد منتشر می‌شود، گفت: تعداد ناشرانی که کتاب کودک منتشر می‌کنند، زیاد است؛ حجم کارها زیاد است، بر این اساس در بین کارهای کودک کار خوب، متوسط و ضعیف وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: اگر تعداد ناشران کودک کم بود و ناشران مقید به چاپ کتاب کیفی ، محتوا، مضمون و ساختار ادبی و تصویری اعلا باشند، حجم کتاب کودک کم می‌شد و انتخاب راحت‌تر.

 

حجت‌الاسلام مهاجرانی با بیان اینکه انگیزه‌های مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارد، اظهار داشت: برخی از این انگیزه‌ها باعث تولید کتاب‌های بی‌محتوا و بی‌کیفیت می‌شود. در داستان‌پردازی‌ها اشکالات زیاد به چشم می‌خورد که گاهی بدآموزی دارد. انگیزه‌های غیر آموزشی باعث ضعف آثار تولیدی می‌شود.

 

به گفته این نویسنده کودک، تعداد زیاد ناشران کودک و نوجوان فی نفسه بد نیست اما ضعیف و بی‌کیفیت بودن آثار و چاپ هر کتابی جای اشکال دارد.

 

وی با اشاره به مشکلات چاپ در سال 92 تصریح کرد: بخشی از مشکلات بازار کتاب در سال 92 به هزینه‌های تولید برمی‌گشت. نویسنده کتاب را به ناشر می‌داد و حتی ناشر ابراز علاقه می‌کرد اما بعد از چندی تماس می‌گرفت که به خاطر مشکلات مالی نمی‌تواند کتاب را چاپ کند و باید صبوری به خرج داد.

 

حجت‌الاسلام مهاجرانی معتقد است، رفع مشکلات نشر منوط به این است که دولت تا چه اندازه از اقتصاد نشر و ناشران حمایت کند و در پی کنترل قیمت کاغذ باشد.

 

این نویسنده و شاعر در پایان از فصل بهار به عنوان فصل پویش، رویش، تحول و زیبایی یاد کرد و افزود: آرزو می‌کنم در سال نو در زندگی ما زیبایی‌های جدید دیده شود. یکی از زیبایی‌های زندگی کودک، دوستی با کتاب است. امیدوارم بچه‌ها همان‌گونه که منتظر عیدی، فیلم و سریال جدید و تنقلات هستند در بهار، کتاب جدید و جذاب ببینند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 353826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha