شمس به زندگی عشق می‌ورزید و زندگی را دوست داشت

ابوالقاسم امامی گفت: شمس در مشکلات فردی و اجتماعی، همه را یاری می‌داد؛ یا قلمی یا درمی. مردی که اینجا آرمیده است، به عُسرت اما به عزت زندگی کرد. او همچون سرو ایستاد و سروسان به خاک سپرده می‌شود.

 به گزارش خبرنگار شبستان، ابوالقاسم امامی نویسنده و مترجم در مراسم تشییع پیکر زنده یاد شمس آل احمد، شمس را "برادر 50 ساله" خود خواند و گفت: نام شمس همچون صفتش مثل خورشید بزرگ و تابان بر همه می‌تابد و در مسلک او دوست، غریبه و بیگانه جایی ندارد.

 

وی ادامه داد: شمس در مشکلات فردی و اجتماعی، همه را یاری می‌داد؛ یا قلمی یا درمی. مردی که اینجا آرمیده است، به عُسرت اما به عزت زندگی کرد. او همچون سرو ایستاد و سروسان به خاک سپرده می‌شود.

 

امامی این نویسنده فقید را قصه‌گویی توانا و منقدی که ایده‌هایش راهگشای مسائل و مصائب اجتماعی بود، توصیف کرد و با اشاره به فرازهایی از زندگی او، گفت: او پس از فارغ‌التحصیلی از رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشسرای عالی، در کنار برادرش وارد مبارزات شد.

 

وی افزود: شمس ابتدا به "نیروی سوم" به رهبری خلیل ملکی پیوست و پس از کودتای 28 مرداد 32 و سقوط دولت مصدق، در کنار مردم به نهضت مقاومت ملی پا گذاشت. پیش از انقلاب در کنار مردم ایستاد و همپای آنها به جد برای ارتقای کشور کوشید و پس زا انقلاب هم در کار فرهنگ و مطبوعات جوینده و کوشنده بود.

 

این مترجم با اشاره به تنهایی شمس آل‌احمد در روزهای اخیر و در بستر بیماری، گفت: بسیار کسان از او یاد نکردند. در خانه کوچکش در کوی مهر، گاه تنها بود. اما شمس به زندگی عشق می‌ورزید و زندگی را دوست داشت.

 

وی با ابراز تسلیت به خانواده آن مرحوم گفت: در این جامعه بزرگراه‌ها و مدرسه‌هایی است به نام جلال آل‌احمد اما چه خوش بود چیزی هم از منش او و سیمین می‌آموختیم. من از مقامات فرهنگ و ادب می‌خواهم به زندگی نویسندگان و هنرمندان در روزگار پیری هم کمی بیندیشند و آن مقدار از عمرشان را که در راه خدمت به ادبیات و هنر این مملکت گذرانده‌اند، ارج بنهند و مبادا در روزگار پیری در عسرت زندگی کنند.


پایان پیام/
 

کد خبر 3577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha