حیات معنوی شیعیان برگرفته از سیره اهل بیت(ع) است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه ایام ولادت حضرت فاطمه (س) فرصت ارزشمندی برای توجه دادن نسل جوان به سیره الهی آن حضرت است، گفت:حیات معنوی شیعیان برگرفته از سیره اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبر گزاری شبستان از مشهد، سید حسن نیری، مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی ظهر امروز(31فروردین) در همایش تجلیل از سادات و خادمان در آستانه امامزاده محمد شهر مشهد اظهار داشت: برابر با توافق صورت گرفته میان سازمان اوقاف و ثبت احوال استان، مقرر شده است بزرگداشت سادات در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) در بقاع متبرکه برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال مزین به ثبت نام متبرک سادات است؛ افزود: هر روز این سازمان با ثبت اسامی پیشوند و یا پسوند سادات متبرک می‌شود.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه ایام ولادت حضرت فاطمه (س) فرصت ارزشمندی برای توجه دادن نسل جوان به سیره الهی آن حضرت است، گفت: حیات معنوی شیعیان برگرفته از سیره اهل بیت(ع) است.

 

نیری در ادامه با بیان اینکه ایران به عنوان بزرگترین جامعه و واحد جغرافیایی شیعه‌نشین حیات خود را مدیون فرزندان حضرت فاطمه (س) که در جای جای ایران اسلامی مدفون هستند می‌داند، گفت: جامعه ایرانی مفتخر است تا خود و فرزندان خود را به نام و القاب سید و سیده متبرک کند.

 

وی افزود: با توجه به اهتمام به ثبت نام سید و سیده در اسناد سجلی هم‌میهنان، تعدادی از قوانین ثبت احوال کشور در راستای تأیید و تعیین سیادت توسط مراجع عظام، صدور احکام اثبات سیادت در دادگاه‌ها است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: از دیدگاه آماری در حال حاضر از مجموع 77 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت کشور، 6 میلیون و 400 هزار نفر سادات در اسناد رسمی و سجلی کشور به ثبت رسیده است.

 

وی تصریح کرد: 2 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت سادات به ثبت رسیده در کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به بیش از 6 میلیون جمعیت خراسان رضوی، گفت: از این تعداد نیز 620 هزار نفر و به عبارتی 10 درصد از جمعیت استان را سادات تشکیل می‌دهند.

 

نیری در ادامه با اشاره به اینکه خراسان رضوی پس از تهران به لحاظ جمعیت سادات دارای بیشترین آمار در کشور است گفت: بنابر آمار پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور، از 3 میلیون و 850 هزار نفر جمعیت زن در خراسان رضوی، 990 هزار نفر دارای نام‌های‌ فاطمه، زهرا، طاهره، محدثه، مبارکه، زکیه، راضیه و صدیقه هستند که به عبارتی 26 درصد از اسامی زنان در خراسان رضوی به نام‌های مذکور بانوی دو عالم ‌زهرا (س) است.

 

نیری همچنین با اشاره به یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت زنان خراسان رضوی گفت: 40 درصد از اسامی و القاب دیگر حضرت فاطمه (س) استفاده کرده‌اند.


با اظهار امیدواری از اینکه سیره و خط ‌مشی فاطمی، الگوی سازنده زنان جامعه شود؛ گفت: در راستای به بار نشستن منویات مقام معظم رهبری همه باید گام برداریم.


نیری گفت: در سالجاری که رهبر معظم انقلاب آنرا بعنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهای نامگزاری کرده اند با توجه به رویکردهای نوین سازمان این سازمان خود را برای صدور کارت هوشمند ملی جهت تمامی افزاد بالای 15 سال کشور آماده ارائه است.


وی افزود: امیدواریم با بکارگیری شاخص های مدیریت جهادی شرایط صدور و تحویل کارت مزبور که از پایه های زیرساختی و مهم دولت الکترونیک و ایجاد فضای تبادل اطلاعات و خدمت دهی به مردم بصورت الکترونیک می باشد فراهم و بدین ترتیب یکی از اصولی ترین ابزار کنترل و ساماندهی روابط اقتصادی و فرهنگی جامعه در اختیار مردم و مسئوین قرار گیرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 360326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha