حضور بیش از یک میلیون معلم و کارمند در آموزش و پرورش

خبرگزاری شبستان:وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه بزرگترین دستگاه کشور از نظر نیروی انسانی است، گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون معلم و کارمند در این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد‌، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز(2اردیبهشت) در شورای اداری خراسان رضوی در محل استانداری اظهار داشت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک میان ملت و حاکمیت بوده و وسیع‌ترین شبکه اجتماعی در نهاد خانواده‌ها است.


وی با بیان اینکه در تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته سرمایه‌های هر کشوری از 3 بخش سرمایه انسانی، فیزیکی و طبیعی تشکیل شده است، افزود: امکاناتی که توسط نیروهای متخصص فراهم می‌شود در شاخص‌های جهانی، کشوری توسعه یافته تلقی می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت سرمایه انسانی است.


فانی معلم، مدیریت، محتوا و برنامه‌ها، مقررات و ضوابط، فضا و تجهیزات، بودجه و امکانات را 6 رکن در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی نقش معلم نقش ممتازی بوده و امروز آموزش و پرورش در کشور آیینه تمام نمای آینده کشور به شمار می‌رود.


وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به صرف بودجه‌های دولتی امکان اداره شدن را ندارد، تصریح کرد: باید توسعه مشارکت را که از جمله سیاست‌های ابلاغی بوده مورد توجه قرار دهیم واز همه امکانات کشور در مسیر توسعه مشارکت بهره بگیریم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش حتی اگر بخواهیم از منظر کمی هم بررسی کنیم بیش از یک میلیون معلم و کارمند در آموزش و پرورش وجود دارد و این یعنی ما بزرگترین دستگاه کشور از نظر نیروی انسانی هستیم که این تعداد نیرو در 105 هزار مدرسه فعالیت می کنند.


وی گفت: در سیاستهای وزارت آموزش و پرورش؛ مسئله مهم ساماندهی نیروی انسانی است و ما در حال حاضر 50 هزار کمبود معلم را داریم و باید تلاش کنیم این عدد به حداقل برسد


وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش یک فرا وزارتخانه است چرا که به تمام بخش‌های کشور خدمات ارائه می‌دهد و باید توجه داشت که یک نهاد دیربازده است.


وی گفت: مسئله دیگر در سیاست‌های این وزارتخانه توسعه مدیریت آموزشگاهی بوده و ما اعتقاد داریم در میان 6 رکن در آموزش و پرورش معلم نقش بی‌بدیلی داشته و جدای از آن باید مدیران توانمند و توانا را بکار بگیریم.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست عملیاتی کردن بودجه و سرانه‌ای کردن بودجه آموزش و پرورش از دیگر سیاست های وزارت خانه است و امسال مجلس به ما اجازه داده نیم درصد مدارس را به شیوه بودجه‌ریزی عملیاتی اداره کنیم که در این شکل هم مدیران اختیار بیشتری دارند و هم مدیریت بهتری را در مدارس صورت می گیرد.


فانی خاطرنشان کرد: اگرچه آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد هم تأثیرگذار بوده اما بیشتر کارکرد حوزه آموزش و پرورش در بخش انتقال فرهنگ است، باید فرهنگ را به نسل بعد منتقل کرد تا از گسست فرهنگی و شکاف نسل‌ها در جامعه جلوگیری شود.

 

پایان پیام/ 

کد خبر 360897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha