آموزش رشته های صنایع دستی در مراکز آموزش و پرورش گلستان

خبرگزاری شبستان: در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و اداره کل آموزش و پرورش استان، رشته های صنایع دستی در این مراکز آموزش داده می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، محمد کیخا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی استان و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در مدارس استان و ایجاد هنرستان های صنایع دستی اقدام شده است.
 

وی افزود: جهت انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش ابتدا جلسات بین معاونت صنایع دستی و معاون آموزشی مقطع متوسطه برگزار و انتظارات بصورت شفاهی مطرح شد که پس از توافقات اولیه جلسات کارشناسی برگزار و متن تفاهم تنظیم شد که به امضای مدیران کل رسید.


کیخا اذعان داشت: جهت اجرای این تفاهم نامه معاونت صنایع دستی برنامه آموزشی و رشته های خود را برای استفاده فرهنگیان و اعلام به مدارس آموزش و پرورش اعلام کرد و آموزشگاههای خصوصی نیز به آموزش پرورش معرفی شدند.
 

وی ادامه داد: براین اساس در مراسمات مختلف مانند هفته مشاغل و غیره از کارشناسان صنایع دستی برای معرفی صنایع دستی به دانش آموزان به صورت سخنرانی استفاده شده و برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با صنایع دستی از مراکز آموزشی مربوطه بازدید بعمل می آید.


معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین خاطرنشان کرد: جلسات توجیهی برای ایجاد هنرستان های تک رشته ای با هنرمندان رشته های مختلف برگزار شد و این هنرستان ها در روستاهایی که امکان ایجاد دبیرستان و هنرستان بطور همزمان نمی باشد راه اندازی خواهد شد. رشته هایی که قابلیت اجرا دارند براساس فصل 8 کتاب فنی حرفه ای‌آموزش و پرورش در 6 رشته سفالگری، چاپ باتیک، معرق و منبت چوب، تراش و تزیین شیشه و کریستال و سنگ های قیمتی و رودوزی های سنتی است.


کیخا افزو: در این زمینه در شهرستان گنبد برای رشته چاپ باتیک پیگیری های لازم در دست اقدام است و هزینه بخش خصوصی طی قراردادی توسط آموزش و پرورش بصورت برون سازمانی پرداخت می شود و دانش آموزان سه روز در هفته در اختیار آموزش و پرورش و سه روز در کارگاه بخش خصوصی مشغول خواهند بود و از سال دوم دانش آموزان 40 درصد از تولیدات را سهم می برند.


وی همچنین اذعان داشت: در بخش بزرگسالان، متقاضیان پس از گذراندن دوره های مهارتی مربوطه در رشته هایی که سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش دارای کد استاندارد مشترک هستند گواهینامه هایی دریافت می کنند که با آن به مدرسه و اداره آموزش معرفی می شوند که پس از مطابقت با واحدهای عمومی، منجر به صدور دیپلم رشته تخصصی می شود.


کیخا یادآورشد: در سال گذشته سه نفر موفق به دریافت این گواهینامه شدند.


وی درادامه همچنین به آموزش های صنایع دستی برای دانش آموزان اشاره کرد و افزود: معاونت صنایع دستی در 3 دوره 15 نفره در رشته معرق، اقدام به برگزاری دوره های مهارتی در مرکز آموزشی خود کرد که پس از طی 2 سال تحصیلی آموزشی دانش آموزان موفق به دریافت دیپلم معرق چوب شدند این دوره ها براساس استاندارد مشترک دو اداره کل در سال های گذشته براساس قرارداد 2 ساله در رشته معرق با مهارت های معرق چوب، درودگری و طراحی سنتی درجه یک و 2 انجام شده است.


کیخا اظهار امیدواری کرد: با توسعه و رونق آموزش های صنایع دستی، گام های موثری جهت حفظ، ترویج و اشاعه این هنرصنعت بومی استان برداشته شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 365776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha