ایران 447 مکان موزه‌ای دارد/ وجود 34 موزه خصوصی در کشور

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به وجود 447 مکان موزه‌ای در سراسر کشور، گفت: از این تعداد 34 موزه خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مراسم بهره‌برداری از فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان با اشاره به اینکه گیلان خانه من است، اظهار کرد: زنان و مردان گیلانی جزئی از خانواده من هستند.
 

وی با بیان اینکه مردان و زنان گیلانی جزء با فرهنگ‌ترین و زحمتکش‌ترین مردمان سرزمین ایران اسلامی هستند، تاکید کرد: سرزمین ایران در گستره یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربعی محدود شده ولی حوزه تمدن و فرهنگ آن از مدیترانه تا مرزهای چین گسترده است.
 

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه کشور ایران، هویت فرهنگی و تمدنی عمیق و گسترده دارد، تصریح کرد: موزه‌های ما جایگاه هویت فرهنگ و آثار تمدنی ایران بزرگ هستند.
 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، خاطرنشان کرد: موزه‌ها مکانی برای سرگرمی مردم نیست بلکه مکانی برای تحقیق پژوهش و برگشت به گذشته پرافتخار و پرعزت عمیق فرهنگی این ملت است.
 

وی با بیان اینکه اگر چه تعداد موزه‌های کشور در مقایسه با دنیا خیلی زیاد نیست، گفت: به لحاظ محتوایی در هر کدام از این موزه‌ها، هویت و تمدن چندهزار ساله ایران نشان داده شده است.
 

سلطانی‌فر با اشاره به وجود 447 مکان موزه‌ای در سراسر کشور، اظهار کرد: بعضی از این تعداد مکان موزه‌ای، در درون خود چندتا موزه را جای داده است.
 

معاون رئیس جمهور، تصریح کرد: مجموعه کاخ موزه سعدآباد در آمار یک موزه به حساب می‌شود ولی عملا 18 موزه در درون خودش دارد.
 

وی با اشاره به اینکه نیمی از موزه‌های کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: بقیه این موزه‌ها در اختیار سایر نهادها، ارگان‌ها، وزارت خانه‌ها و تعداد 32 موزه خصوصی نیز در کشور وجود دارد.
 

سلطانی‌فر با بیان اینکه در کشور اتریش از یک هزار موزه، 800 موزه آن خصوصی هستند، تاکید کرد: موزه خصوصی به عنوان یک فرهنگ در آن کشور درآمده که مکان‌های تاریخی و فرهنگی خود را جهانیان نشان داده و از لحاظ اقتصادی نیز از آن بهره‌مند شوند.
 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد فرهنگ و هنر را فعال نکنیم، همچنان هنر و هنرمندان فرهنگ و فرهنگ دوستان به لحاظ معیشتی در انزوا خواهند ماند.
 

وی با اشاره به اینکه باید با عزم ملی و جدی در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر و چگونگی استفاده از این توانمندی‌ها فکر کنیم، گفت: یکی از مهمترین موزه‌هایی که به صورت اسمی شخصی هست ولی مورد استفاده همه قرار می‌گیرد، موزه آثار و یادگارهای مقام معظم رهبری در مشهد مقدس واقع در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی است.
 

سلطانی‌فر با بیان اینکه به همه دوستان برای بازدید از این موزه فاخر دعوت می‌کنم، افزود: گنجینه ارزشمند مقام معظم رهبری شامل تمامی هدایا، آثار و نوشته‌ها در طول سال‌های ریاست جمهوری و رهبری ایشان است.
 

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران همواره به عنوان مهد تمدن و قدرت به عنوان یک ابرقدرت در عرصه‌های مختلف درخشیده است، اذعان کرد: امیدواریم با پیروزی انقلاب اسلامی و حرکتی که در جهت احیای تمدن اسلامی در کشور انجام می‌شود، ایران بتواند به همان روزهای پر افتخار و غرور آفرین گذشته برگردد.
 

پایان پیام/

کد خبر 370043

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha