عقل اولیه هم در وهابیت نمود ندارد، عقل ارسطویی که جای خود!

خبرگزاری شبستان: وهابیت به لحاظ روشی، در برخورد با منابع دینی، ظاهرگرایانه یا بنیادگرایانه عمل کرده و تنها به ظاهر الفاظ توجه دارند و هر گونه تحلیل عقلی را رد می‌کنند.

حجت الاسلام محمد محسن مروجی طبسی، عضو گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی درباره منبع فتاوای خلاف عقل وهابیت در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: وهابیت یکسری مبانی و اصول فکری دارد که ثابت بوده و بر اساس آن فتاوای خلاف عقل و عرف و مضحک صادر می کند.
وی ادامه داد: با دقت در این اصول، متوجه می شویم به لحاظ منبع شناسی، منبع اصلی آنها صحابه، تابعین و تابع تابعین بوده و آنها را منبع تفکر و ملاک رد و صحت اعتقادات قلمداد می کنند.
این مدرس و پژوهشگر تصریح کرد: اما به لحاظ روشی، روش آنها در برخورد با منابع دینی، ظاهرگرایانه یا بنیادگرایانه بوده و تنها به ظاهر الفاظ توجه کرده و هر گونه تحلیل عقلی را رد می کنند. از سوی دیگر ملاک بدعت و سنت در دین را صحابه و تابعین و تابعینِ تابعین می دانند.
وی عنوان کرد: این سه نکته نشان می دهد که فتاوای وهابیت بر چه اساسی صادر می شود به خصوص در صدور فتاوایی که ادعا می کنند استفاده از آنها حرام است چون زمان پیامبر (ص) نبوده و صحابه استفاده نمی کردند.(مانند کولر)
حجت الاسلام مروجی طبسی ابراز کرد: اما نکته مورد توجه آن است که همه وهابیون این اعتقاد را ندارند. وهابیت خود چند شاخه است: وهابیون سنتی، درباری، جامیه، اخوانی، و قطبی. اما آن دسته از وهابیونی که فتاوای مضحک و غیرعقلی صار می کنند، وهابیت درباری و سنتی و اخوانی هستند که برخی از مطالب دیگر وهابیون را نقد کرده تا نگاه معتدلی از این فرقه ضاله ارائه کنند.
وی با تاکید بر اینکه در حقیقت وهابیت عقل و تفکر و منطق را تعطیل کرده است، تصریح کرد: البته منظور از این عقل، عقل ارسطویی و فارابی و فلسفی نیست بلکه همان فطرت و عقل اولیه که خدا به همه داده است. اگر وهابیون و طیفی که جهان اسلام را با این فتاوایشان دچار چالش کرده اند، عقل خود را به کار اندازند، قطعا ناخودآگاه انفجاری درون آنها رخ می دهد و متوجه می شوند تا الان به چه راهی می رفتند.
وی بیان کرد: وهابیت اگر به ندای عقل و فطرت اولیه خود باز می گشتند، فتوای ایجاد اتحاد میان مسلمین، و جهاد علیه افرادی که امنیت جهانی و مسلیمن را به خطر می اندازند، می دادند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: فتاوای وهابیت بر دو قسم است: نخست فتاوایی که غیر عقلی و علمی و واقعا مضحک است که هر فردی بشنود می خندد و دسته ای دیگر فتاوای تکفیری است (البته دسته ای دیگر هم خنثی و درون فرقه ای خودشان است که چالشی برای جهان اسلام ندارد.) اما دسته اول اسلام را مورد استهزاء قرار می دهد در حالی که دین اسلام جاودانی و پویا است و هیچ گاه نباید مفتیان اسلامی سخنی بگویند که اسلام را خدشه دار کند.
وی ادامه داد: اما دسته دوم چند پیام در جهان دارد: یک پیام به خود مسلمین و دیگری به غرب؛ وقتی وهابیت فتوا به کفر شیعه و حتی اهل سنتی که همراه با شیعه هستند، می دهند یا پیروان دیگر ادیان را هم به قتل می رسانند، پیام اسلام هراسی و اسلام گریزی و اسلام ستیزی را به غرب منتقل می کند. لذا اقدامات و فتاوای وهابیت نه تنها علیه شیعه نیست، بلکه علیه کل اسلام و ادیان بوده و قتل و غارت را به همراه دارد که دل هر شنونده ای را به درد می آورد.
حجت الاسلام مروجی طبسی گفت: اما این مسائل، جهت مثبتی نیز در دل خود دارد و آن اینکه حرکت وهابیت به ویژه داعش، موجب اتحاد میان شیعه و سنی و سایر ادیان و اقوام می شود چرا که آنها می بییند اگر وهابیت مسلط بر امر شوند، نه به صغیر رحم می کنند و نه کبیر.
عضو گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی یادآور شد: با وجود این جریان، ما نباید نقش دشمن اول خود یعنی استکبار و صهیونیزم را نادیده بگیریم؛ در واقع اینها هستند که جریان وهابیت را بازیگردانی و کارگردانی می کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 376709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha