جشن آیینی ومعنوی تیرگان با حضور پرشور مردم برگزار شد

خبرگزاری شبستان:‌ جشن آیینی و معنوی تیرگان و مراسم شگرگزاری برداشت گندم و آب پاشان در نخستین روز تیرماه با حضور جمع کثیری از مردم،در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) زلف آباد فراهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود و ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.


 وی ادامه داد: نام دیگر جشن تیرگان، جشن گندم است که در طول حیات خود گرچه با تغییرات حرکت کرده اما از بین نرفته است و در این روز مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف مانند آشتیان، تفرش، اراک، در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود دعا و نیایش می ‌کنند.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: جشن تیرگان از زمان‌های ایران باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می‌شد ولی تاریخ برگزاری این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصلی پرکار برای کشاورزان و بلندترین روز سال است و همچنین شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ ترین محصول کشاورزان این منطقه است، به یکم تیر ماه تغییر یافته است.


برگزاری آیین فال کوزه، تفعل به حافظ، نواهای اصیل موسیقیایی آیینی ومذهبی، اجرای قطعاتی از تعزیه وشاهنامه توسط پیشکسوتان این هنر، نمایش رسم شکرگذاری گندم و آب پاشان از برنامه های جانبی این جشن بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.


بر اساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی،‌ در این مراسم از دکتر محمد میرشکرایی پژوهشگرمردم شناسی، اسدالله علی‌آبادی پدر شهید، کشاورز نمونه غلام‌رضا حلت‌آبادی و سه تن از اصناف فعال تقدیر و تشکر شد.


گفتنی است، جشن تیرگان فراهان به دلیل اصالت و غنای فرهنگی ناب آن در دیماه سال 89در فهرست آثار ملی کشور به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 378899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha