از کارکردهای نمایشگاه قرآن تا لزوم توسعه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ دینی

خبرگزاری شبستان: فریدونی گفت: نمایشگاه قرآن صرفا برای به نمایش در آوردن قرآن نیست،بلکه هدف آن زمینه سازی برای ایجاد فضای قرآنی در کشور است.

محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و کارکردهای آن به خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: هر کاری و فعالیتی فلسفه وجودی خود را دربر دارد. ترویج قرآن در جامعه با هدف ایجاد فضایی قرآنی یکی از مهم‌ترین کارکردهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که می‌تواند مروج آموزه‌های قرآن در ابعاد مختلف در کشور باشد.

 

وی افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن از باب تذکر و یادآوری به آموزه‌های قرآنی برگزار می‌شود. اغلب افراد با دیدن طرح‌های تبلیغی و ترویجی، تابلوفرش‌ها و نماهای مختلف جذب این حوزه می‌شوند و می‌توانند کم‌کم این آغاز، سرانجامی خوش برای انس بیشتر آحاد جامعه با قرآن کریم داشته باشد، ما در نمایشگاه قرآن، قرآن را به نمایش نمی‌گذاریم بلکه تذکر و یادآوری برای بازدیدکنندگان خواهیم داشت، همان‌طور که قرآن توصیه به صبر، مرحمت می‌کند باید این آموزه‌ها را مدام در زندگی خود تکرار کنیم تا از یاد نرود. در این راستا نیز مسئولان نقش بسزایی دارند و می‌توانند با بهره‌مندی از ابزارهای مختلف فرهنگی و تبلیغی همچون رسانه‌های مجازی، شنیداری و تصویری مروج فعالیت‌های قرآنی باشند.

 

فریدونی تصریح کرد: هر فعالیتی در جای خود لازم است، نمی‌شود گفت هزینه نمایشگاه بین‌المللی قرآن را صرف برگزاری کلاس‌های آموزشی کرد. هر فعالیتی تأثیرگذاری خود را دارد، قطعا آموزش قرآن نیز می‌تواند در درازمدت تأثیرات بسزایی داشته باشد ولی زمینه‌سازی آن با تبلیغ و ترویج محقق می‌شود، نمایشگاه قرآن نیز این فرآیند را ایجاد می‌کند تا علاقه‌مندان جذب کلاس‌های آموزش قرآن شوند. اغلب مردم کشورمان انگیزه‌های حداقلی برای شرکت در کلاس‌های قرآنی را دارند اما همت آنها کم است و برگزاری نمایشگاه قرآن می‌تواند فضاسازی مناسبی برای تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآن در کشور داشته باشد.

 

فریدونی با بیان این مطلب که هر پروژه و طرح قرآنی نیازمند تأمین مالی است، گفت: قطعا برای تحقق اهداف قرآنی نیازمند تخصیص بودجه هستیم. اقتصاد فرهنگ برای ترویج و توسعه فرهنگ دینی امری مهم است و این طور جا افتاده که اغلب بودجه‌های مالی این حوزه‌ها توسط مردم تأمین می‌شود در حالی که حکومت‌ها نیز برای توسعه فرهنگ‌های دینی نقش مهمی دارند همچون که در گذشته این مشارکت دولتی وجود داشت، به عنوان مثال ساخت حرم حضرت امام حسین (ع)، حضرت امام علی (ع) توسط حکومت صفویه انجام شد و یا ساخت حرم حضرت امام رضا (ع) و مسجد گوهرشاد از جمله نمونه‌های مشارکت حکومت برای توسعه و ترویج فرهنگ دینی است لذا در فضای اقتصاد دینی حکومت وظیفه دارد مشارکت کند.

 

وی افزود: توسعه فرهنگ دینی با استفاده از منابع مالی حکومتی از سیره ائمه اطهار نیز هست همچون که در آن زمان از بیت‌المال برای تأمین معاش معلمان قرآن استفاده می‌شد و آنان در حکومت اسلامی مستمری می‌گرفتند. به هر حال جایگاه حمایتی حکومت از اقتصاد فرهنگ و توسعه فرهنگ دینی امری جدی است و ما نباید برای گسترش این اهداف صرفا به تامین منابع مالی مردمی اکتفا کنیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 381257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha