مسجد، نهادی جریان ساز در نگرش فرهنگی افراد جامعه

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجدالرسول(ص) معتقد است: جامعه دیگر سنتی نیست به این مفهوم که ابزارهای ارتباطی گسترش یافته است و همین امر نقش آفرینی موارد تبلیغاتی دیگری در کنار مسجد را ضروری می کند.

حجت الاسلام «غلامعلی شجاعی»، امام جماعت «مسجد الرسول» نارمک در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه از طریق مساجد اظهار کرد: با توجه به اینکه رمضان بهار قرآن است مسجد می تواند به عنوان مهمترین محور برای طرح مباحث قرآنی محسوب شود.


وی ادامه داد: البته با توجه به ظرفیت بالای مسجد می توان مسایل متعدد و موضوعات روز را در ایام مختلف و به ویژه در ایام ماه رمضان ارایه کرد اما شاید از اصلی ترین مسایل، موضوعات اخلاقی باشد چراکه در حال حاضر مسئله جامعه ما اخلاق است.

 

حجت الاسلام شجاعی با اشاره به راهکارهای طرح مباحث مختلف از تریبون مساجد گفت: افراد متعدد و اقشار مختلفی در مساجد حضور می یابند بنابراین امکان ارایه مباحث مختلف وجود دارد و از آنجایی که مسجد نهادی فرهنگ ساز در جامعه اسلامی محسوب می شود تردیدی نیست که می تواند در نگرش فرهنگی افراد جریان ساز باشد.

 

حضور مستمر در مسجد باعث اثرگذاری بر سایر اطرافیان می شود

امام جماعت «مسجدالرسول» نارمک ادامه داد: اساسا تربیت مسجدی و حضور مستمر در مساجد باعث می شود تا فرد بر سایر اطرافیان خود نیز اثر گذاشته و این اخلاق و منش را به آنها منتقل کند و این رویکرد به طبع در طول زمان در جامعه نیز نهادینه می شود چراکه در کل جامعه مان نهادی را مانند مسجد نداریم که به صورت دلسوزانه مسایل دینی و اخلاقی را مطرح کند.


وی با بیان اینکه برای گسترش کار فرهنگی و دینی متنوع در مساجد باید بودجه در اختیار مساجد قرار گیرد، خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که جامعه دیگر جامعه سنتی قدیم نیست به این مفهوم که امروز ابزارهای ارتباطی گسترش یافته است و همین امر سبب می شود تا موارد تبلیغاتی دیگری در کنار مسجد نقش آفرینی کنند از جمله تلویزیون، رادیو، اینترنت و ...که هر کدام آثار خود را دارند.

 

گسترش امکانات مساجد راهکاری برای ارتباط بیشتر نسل جوان با مساجد است

حجت الاسلام شجاعی گفت: با این وصف در راستای گسترش کارکرد مسجد باید امکاناتی در اختیار مساجد قرار دهیم تا قشر جوان امروز بتواند چنین امکانات رسانه ای را در مساجد بیابد، البته این امر هزینه بر است اما نتیجه بخش خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر انواع و اقسام بی حجابی ها در جامعه وجود دارد، افزود: این چنین ناهنجاری هایی در حوزه های مختلف از جمله حجاب نتیجه تبلیغات رسانه های خارجی است که با برنامه تلاش دارند که ذهن نسل جوان را منحرف کنند.

امام جماعت «مسجد الرسول» نارمک گفت: در این بین نقش مساجد آن است که بتوانند در کنار برنامه های دینی، فرهنگی خود با سعه صدر با نسل جوان برخورد کرده و در کنار آن حلقه های هم اندیشی با حضور قشر جوان را تشکیل دهند و مهم تر از آن اوقات فراغت جوانان را پر کنند.

 

حجت الاسلام شجاعی تصریح کرد: نمی توان تمامی اوقات جوانان را با سخنرانی و آموزش پر کرد، ساماندهی و تشکیل کتابخانه های دیجیتال و برنامه های فرهنگی قدمی اساسی در راستای جذب جوانان به مساجد است و در این بین فکر می کنم کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کنند.

 

برنامه های مسجد الرسول در ماه رمضان
وی در ادامه به برنامه های مسجدالرسول در طول ایام ماه مبارک رمضان اشاره و خاطر نشان کرد: هر روز بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برنامه تفسیر قرآن داریم، همچنین صبح ها نیز از ساعت 9:30 تا 12:30 برنامه آموزش اخلاق و احکام ویژه بانوان در مسجد برگزار می شود.

 

حجت الاسلام شجاعی گفت: همچنین شب ها برنامه مسجد الرسول از ساعت 19 آغاز و تا اذان ادامه می یابد و در این فاصله یک جز قرآن قرائت شده و در خلال قرائت، آیات تفسیر هم می شوند.


وی با اشاره به سایر برنامه های این مسجد در طول ماه رمضان افزود: کتابخانه مسجد الرسول(ص) به نسبت سایر مساجد شرق تهران، کتابخانه پرباری است و در طول ایام ماه مبارک از ساعت 9 صبح تا 18 باز است، همچنین در ایام غیر از ماه رمضان نیز از ساعت 8 صبح تا ساعت 20 فعالیت دارد حتی مدتی شیفت شب کتابخانه نیز راه اندازی شد که با وجود هزینه بالایی که مسجد در راستای این طرح متحمل شد اما استقبال زیاد نبود.
پایان پیام/

 

کد خبر 385110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha