کاهش بازدید و فروش تا یک دهم سال قبل در بخش فروش آثار مکتوب

خبرگزاری شبستان: گزارش میدانی خبرنگار شبستان از بخش فروش آثار مکتوب نشان می دهد که بازدید و فروش در این بخش با تغییرمحل نمایشگاه قرآن از مصلی به باغ موزه دفاع مقدس به یک دهم سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مهمترین خبر در آستانه برگزاری و آغاز بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، تغییر محل برگزاری این نمایشگاه از محل همیشگی و دائمی خود از سال 84 به بعد یعنی مصلی تهران به باغ موزه دفاع مقدس بود که موجب تعجب جامعه قرآنی، قرآن دوستان و انتشارات و موسسات قرآنی شد و همه با دیدی منفی به این تغییر نگاه می کردند و پیش بینی هایی از روند بازدید و استقبال مردم داشتند.


اینگونه اظهارنظرات و پیش بینی ها با اعلام برگزاری نمایشگاه «شب های نورانی» در مصلی تهران قوت بیشتری گرفت و موازی کاری در این خصوص را موجب کم رنگ شدن بازدیدها می دیدند. حال با گذشت بیست و چهار روز از برگزاری نمایشگاه بیست و دوم، به نظر تمام این پیش بینی ها به واقعیت پیوسته است.

 


بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در روزهای اول بسیار سوت و کور بود و مسئولان امر دلیل آن را عدم آگاهی از مکان برگزاری نمایشگاه می دانستند و اندک بازدیدکنندگان هم؛ فضای نامناسب، کیفیت پایین آثار و محصولات ، عدم اطلاع رسانی مناسب، برپایی نمایشگاه موازی در مصلی و حضور بخش پرطرفدار عفاف و حجاب در آن مکان و ... را موجب عدم استقبال از نمایشگاه بیست و دوم اعلام می کردند.


با گذشت روزهایی از این نمایشگاه با فعالیت گسترده رسانه های خبری و معرفی آثار و اقدامات موج قرآن دوستان نه همانند سال های قبل بلکه در حجمی اندک روانه نمایشگاه شد و حال و هوایی را به نمایشگاه بخشید اما باز هم عدم تمرکز فضای نمایشگاهی و نبود امکانات رفاهی مناسب چون پارکینگ و وسایط حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، تاکسی و مترو بازدیدکنندگان را دل زده کرد.

 


همه این اتفاقات و رویدادها موجب نارضایتی غرفه داران بویژه در بخش فروش آثار مکتوب شد و بنابر گزارش میدانی خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آمار بازدید و فروش در این بخش نسبت به ایام مشابه در سال گذشته و در فضای مصلی تهران کاهش 90 درصدی را نشان می دهد که درپی گفتگوهای غرفه داران در این خصوص می خوانید:


نودهی، مدیرغرفه هیزمت ترکیه با بیان اینکه استقبال مردم در این دوره نمایشگاه به شدت کاهش یافته است، گفت: میزان فروش این انتشارات در این دوره نصف سال گذشته است.

 


مرتضی سعیدی، مدیرغرفه شیعه شناسی یا بیان اینکه میزان بازدیدکنندگان این دوره یک دهم بازدیدکنندگان سال گذشته افزود: فروش این انتشارات نشسب به سال گذشته یک بیستم شده است و بسیار ضرر کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه اصلا موافق تمدید زمان نمایشگاه نبوده است، تصریح کرد: در زمان عادی نمایشگاه استقبال چندانی صورت نگرفت و نیازی به تمدید نیست اما این دوره با بی نظمی بخصوصی همراه است بطوری که در شب نوزدهم ماه رمضان به عنوان شب احیا ابتدا ساعت انتهایی نمایشگاه را 24 و پس از آن 23 اعلام شد که موجب سردرگمی غرفه داران و بازدیدکنندگان شد.


شوشتری، مدیر غرفه دارالخیر سوریه و لبنان با بیان اینکه این مکان اضلا مناسب برگزاری نمایشگاه نیست، گفت: بسیاری از آثار انتشارات ما بدلیل وضعیت آب و هوا نامناسب باغ موزه دفاع مقدس آسیب دید و شب هنگان زمان پایان نمایشگاه با دختران و پسران بدحجاب مواجه می شویم که در حال تفریح یا استعمال قلیان هستند.

 

وی ادامه داد: میزان فروش این غرفه نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.


ربیعی، مدیرغرفه دارالمعرفه سوریه با بیان اینکه میزان بازدید امسال یک چهارم سال گذشته بوده است، افزود: میزان فروش ما نیز یک چهارم سال قبل بوده است که باتوجه به هزینه ای که بابت اجاره غرفه پرداخت کردیم اصلا مناسب نیست.


مرشد زاده، مدیر فروش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه بازدید و فروش در این غرفه یک دهم سال گذشته است، گفت: به هیچ عنوان از برکزاری نمایشگاه در فضای باغ موزه دفاع مقدس راضی نیستیم زیرا از لحاظ امکانات رفاهی قابل مقایسه با مصلی نیست.

 


بهاری، مدیرغرفه موسسه تذهیب آقا میری با اشاره به اینکه موازی کاری در برگزاری نمایشگاه از علل کاهش بازدید و فروش در این غرفه است، تصریح کرد: بازدیدکنندگان و مردم نسبت به برگزاری همزمان دو نمایشگاه قرآنی در باغ موزه دفاع مقدس و مصلی دچار سردرگمی شده اند.

 

وی افزود: بازدید به هیچ عنوان مناسب نبوده است زیرا هدف مردم هم اکنون در نمایشگاه گشت و گذار بوده و حضور در نمایشگاه اولویت دوم آنهاست در صورتی که برای مصلی ابتدا برای نمایشگاه می آمدند و گشت و گذار هدف بعدی آنان بود.


علوی، مدیر غرفه لاهوت با بیان اینکه میزان بازدید و فروش این غرفه یک سوم سال گذشته است، افزود: امکانات و وضعیت این دوره نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و نبود پارکینگ و دوری از مترو موجب کاهش بازدید در این دوره شده است.


صالح زاده، مدیر غرفه حوزه علیمه قم نیز بازدید این دوره را نسبت به سال قبل بدلیل موقعیت مکانی و دارا بودن فضای باز برای بخش های مختلف بسیار نامناسب دانست و گفت: این فضا برای تفریح بازدیدکنندگان مناسب است اما برای برپایی نمایشگاه قرآنی نامناسب است و مردم امسال از ساعت 22 به بعد تنها برای تفریح به نمایشگاه می آیند.


براساس این گزارش، همانطور که مشخص است وضعیت بازدید و فروش این دوره نمایشگاه در بخش فروش آثار مکتوب به شدت کاهش یافته است، درحالی که یکی از بخش های جانبی نمایشگاه یعنی برنامه «شب های شیدایی» که همه ساله در فضای باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شده است، دارای بازدید مناسبی است.


گفتنی است، در سلسله گزارش های بررسی معایب تغییرمحل نمایشگاه قرآن ازمصلی به باغ موزه دفاع مقدس قصد داریم، به مشکلات ایجاد شده مختلف در این زمینه در بخش های مختلف بپردازیم.
پایان پیام/

کد خبر 386863

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • غرفه دار IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام گزارشتون عالي بود از غرفه داران هستم و از اينکه حرف دل ما را بي پروا منتشر کرديد خوشحال شدم اميدورام مسئولان براي سال بعد دست به کار شوند