مهمترین شیوه دعوت به نماز روش غیرمستقیم است/ نقش خانواده در ترویج نماز

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اعلام کرد: مهمترین شیوه ترویج نماز و اعمال عبادی در کودکان و نوجوانان روش غیرمستقیم و با استفاده از الگوهای رفتاری است.

 دکتر ابراهیم قاسمی روشن، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، در خصوص راهکارهای جلب کودکان و نوجوانان به فرهنگ نماز، اظهار کرد: کودکان مقلدان بی‌نظیری هستند و وقتی حرکتی را از پدران و مادران خود می‎بییند به سرعت یاد گرفته و تقلید می‎کنند.

 

 وی نخستین و تاثیرگذارترین الگوی‌های رفتاری کودکان را پدران و مادران دانست و گفت: وقتی کودک و یا نوجوانی پدر و مادر خود را در سه وقت معین در روز مشغول اعمال عبادی و نماز ببیند سعی می‎کند خود را به آنان شبیه کند.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در دوران گذر از کودکی به نوجوانی و جوانی پس از خو گرفتن به نماز می‌توان به نوجوان و جوان کتاب‌هایی در خصوص نماز و اهمیت آن معرفی کرد تا معرفتش نسبت به اسرار و حقایق نماز بیشتر شود و عبادتش تنها از روی عادت نباشد.

 

 وی با بیان اینکه برای شناخت عمق و حقیقت نماز کار چندانی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه در خانواده‌هایی که با فرهنگ نماز بیگانه هستند کودک و نوجوان نیز با نماز انس نگرفته و در آینده آسیب‌های رفتاری و روانی بسیاری او را تهدید می‌کند.

 

نقش خانواده در انس کودک با نماز

قاسمی روشن در ادامه گفت: خانواده مهمترین نقش را در انس گرفتن کودک و نوجوان با فرهنگ نماز دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر موظف هستند فلسفه، اهمیت و ارزش نماز را در آیات و روایات و سنت گفتاری و عملی معصومین(سلام الله علیه) برای نوجوانان و جوانان بیان کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، مهمترین شیوه ترویج نماز و اعمال عبادی را روش غیرمستقیم و با استفاده از الگوهای رفتاری دانست و گفت: همین که نمازگذار در رفتار خود مزین به صفات اخلاقی حمیده باشد، به نوعی تبلیغ اسلام و فرهنگ نماز می‌کند.

 

وی تاکید کرد: بسیاری از نوجوانان و جوانان علت حضور خود در امکن مذهبی و مساجد را ادب و احترام اصحاب مسجد به خود عنوان کرده‌اند.

 

 استفاده از خشونت موحب روگردانی نوجوان از نماز می‌شود

قاسمی روشن با انتقاد از توسل به زور و خشونت برای انس دادن کودک و نوجوان به نماز، گفت: روشی که در آن از توسل به زور و خشونت برای توجه به نماز استفاده شده نه تنها نتیجه مثبت نداده بلکه باعث روی گردانی کودک و نوجوان در آینده از نماز و اماکن مذهبی و مسجد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ادب، وفای به عهد، احترام به کودکان و نوجوانان و نظافت و توجه به پاکیزگی باید در رفتار یک نماز گزار متجلی باشد، گفت: توجه اندکی به رفتار پسندیده چنین نمازگزارانی باعث روی آوردن کودکان و نوجوانان به نماز می‌شود.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: ارتباط دادن کودکان و نوجوانان به کسانی مانند معلم و پدربزرگ که از آنان حرف شنوی دارند در انس گرفتن آنان به نماز موثر است.

 

وی پرهیز از تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای و کنترل ساعات استفاده از رایانه و دیگر وسایل ارتباطی پر زرق و برق را از دیگر راهکارهای توجه دادن کودکان به اعمال عبادی خواند و اعلام کرد: کودکی که پای برنامه‌های ماهواره‌ای بنشیند و با تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه انس بگیرد به سختی با اعمال عبادی ارتباط برقرار می‌کند.

 

قاسمی روشن تاکید کرد: پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندانشان انس با نماز و مسجد داشته باشند باید از رفت و آمد با خانواده‌های بی‌توجه به فرهنگ نماز و اعمال عبادی پرهیز کنند.

 

وی با بیان اینکه حضور در اماکن مذهبی و زیارتی در ترویج فرهنگ نماز در کودکان و نوجوانان موثر است، گفت: کودکان و نوجوانان ذهنی پرسشگر دارند و با دیدن افراد کثیر در مساجد و زیارتگاه‌ها متوجه بر حق بودن دیانت و لزوم پرستش خداوند می‌شوند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اذعان کرد: حضور در اماکن مذهبی مانند مساجد و بقاع متبرکه برای کودکان و نوجوانان جذابیت دارد و آنان را با زیبایی‌های دین اسلام و معماری اسلامی نیز آشنا می‌کند.

 

 پایان پیام/

کد خبر 399182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha