ایجاد قفسه تخصصی در کتابخانه های روستایی مساجد کرمانشاه

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد کرمانشاه، ایجاد قفسه تخصصی دامداری و کشاورزی در کتابخانه های روستایی مساجد این استان را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، آئین افتتاح کتابخانه های مساجد کرمانشاه، روز گذشته(24 آبان) به صورت نمادین در کتابخانه کوثر النبی(ص) مسجد امام حسین(ع) روستای چشمه سفید برگزار شد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و نامگذاری نخستین روز از این هفته به نام کتاب، مسجد و محرم، اظهار کرد: همزمان با افتتاح این کتابخانه سه کتابخانه دیگر نیز در شهر کرمانشاه و شهرستان اسلام آباد غرب آغاز به فعالیت می کنند.

 

طیب صفری، با بیان اینکه سابق بر این در کنار هر یک از کانون های فرهنگی هنری یک کتابخانه نیز دایر می شد، ابراز کرد: طی چند سال اخیر با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، اعطای مجوز کتابخانه ای به ستاد عالی کانون های مساجد کشور محول شد و از این پس کتابخانه های مساجد به صورت رسمی و با مجوزی مختص به خود به فعالیت می پردازند.

 

وی، خاطرنشان کرد: بر همین اساس اداره کل کتابخانه ها تحت نظارت معاونت فرهنگی ستاد عالی کانون های مساجد تشکیل شده و در دبیرخانه های استانی هم کارشناس مسئول کتابخانه ها به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کند.

 

این مقام مسئول، بهره مندی از حمایت های ستاد عالی در خصوص تأمین تجهیزات کتابخانه ای و اختصاص بودجه جاری را از مزایای مجوز رسمی کتابخانه های مخزن دار مساجد برشمرد و گفت: سعی ما بر آن است که بتوانیم در هر جایی که کتابخانه عمومی نیست، کتابخانه مسجد را دایر و تقویت کنیم.

 

صفری، برخورداری از فضای مناسب و سالن مطالعه بزرگ را از نقاط قوت کتابخانه کوثر النبی(ص) برشمرد و بیان کرد: رسیدگی به زیبایی ظاهری کتابخانه با ترمیم و رنگ آمیزی فضای درونی آن و همچنین جایگزین کردن وسایل گرمایشی مناسب و تأمین نور مورد نیاز برای مراجعین که در محل کتابخانه به مطالعه می پردازند از ضروریات است.

 

وی، تصریح کرد: باید با تجهیز و تقویت کتابخانه های مساجد ضمن ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، زمینه حضور و جذب مخاطبین به ویژه جوانان را به مساجد فراهم آورد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان، در ادامه از کتابخانه های مساجد به عنوان فضایی امن و مطمئن برای مطالعه و تهیه کتابهای مورد نیاز جوانان یاد کرد و افزود: اختصاص قفسه های خاص به مقوله دامداری، کشاورزی و صنایع دستی نیز باید در کتابخانه های روستایی مورد توجه قرار گیرد.

 

صفری، با تأکید بر اطلاع رسانی زمان فعالیت کتابخانه به اهالی روستا و رعایت نظم و دقت در بازگشایی کتابخانه در این ساعات، عنوان کرد: کتابخانه مسجد باید مانند سایر اماکن عمومی پاسخگوی مراجعات مردم باشد و با اطلاع رسانی ساعت کار کتابخانه به مردم و مخاطبین خدمت رسانی  کند.

 

وی، بهره گیری از تکنولوژی روز در کتابخانه ها را یک ضرورت برشمرد و اظهار کرد: استفاده از نرم افزار مهر مساجد را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

 

صفری، همچنین با تأکید بر توجه به مقوله آموزش به عنوان یک رکن اصلی در پیشرفت و توسعه کانون ها، تصریح کرد: به عنوان یک استان نمونه باید روز به روز بتوانیم خدمات بهتری را در حوزه کتابخانه ای به مخاطبین خود ارائه دهیم تا ضمن اثرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه، جوانان را به مسجد و کتابخانه جذب کنیم.

 

گفتنی است، در نخستین روز از هفته کتاب به صورت همزمان، چهار کتابخانه در کانون های مساجد شهر کرمانشاه و اسلام آبادغرب به افتتاح و بهره برداری رسید.

 

پایان پیام/

کد خبر 417338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha