بصیرت در حمایت از ولایت ، شاخصه آیت الله خوشوقت بود

خبرگزاری شبستان: آیت الله عزیزالله خوشوقت، استاد اخلاق حوزه علمیه بود که عرفان را با بیانی شیوا، روان و دقیق در اختیار تشنگان اخلاق و معرفت اسلامی قرار می داد و رحلتش داغی بر دل مردم و حوزه های علمیه گذاشت و از این رو حوزه علمیه امام خمینی کاشان درسوگش مراسم یادبوی برگزار کرد.

 آیت الله روح الله قرهی،متولی حوزه علمیه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)در حاشیه دومین آیین ارتحال آیت الله خوشوقت(ره) در حوزه علمیه امام خمینی(ره) دارالمومنین کاشان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: آیت الله خوشوقت(ره)  مدتی را سکوت کرده بود و فقط به مباحث اخلاق می پرداخت اما این اواخر با موقعیت شناسی و بصیرت به دفاع از ولایت و نظام مقدس پرداخت.

 

وی با تاکید بر ضرورت بصیرت در موقعیت شناسی انسان افزود: آیت الله خوشوقت(ره) معتقد بود در دفاع از ولایت نباید منت گذاشت و مانند بعضی افراد نباید گفت  که اگر من نبودم از ولایت دفاع کنم امروز نظام هم نبود.

 

به گفته وی، بعضی ها می گویند ما کاری به خوب یا بد بودن افراد در نظام نداریم اما آیت الله خوشوقت(ره) کسی بود که عملکرد خوب یا بد افراد در نظام برایش مهم بود و حتی نسبت به عملکرد بد بعضی افراد عتاب می کرد.

 

*آیت الله خوشوقت امام زمان(عج) را با نایبش قبول داشت

 

متولی حوزه علمیه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)تهران یکی از حالات آیت الله خوشوقت(ره) را دفاع از حریم ولایت فقیه دانست و افزود: یکی از حالات وی این بود که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را با نایبش قبول داشت.

 

آیت الله قرهی، با تاکید بر اینکه هر کس می گوید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را قبول دارم اما نایبش را قبول ندارم،دروغ می گوید گفت: آیت الله خوشوقت(ره) عارف بالله و  عالم ربانی و به دور از منیت بود که دفاع از ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی را در اولویت قرار داده بود.


وی اظهارداشت: این عالم وارسته دارای بصیرت در تزکیه و معتقد بود که تزکیه حقیقی آن است که عالم نفع و سودش عاید مردم و دیگران بشود.


به گفته وی، با استناد به این کلام امیرالمومنین(ع) که فرمود«دو گروه هستند که کمر مرا شکستند عالمی که مردم را از دین متنفر می کند و آنهایی که گوشه عزلت می گزینند و  نفعی برای مردم ندارند»عالم بی تقوا، عزلت نشین و بی پروا هیچگاه نفعش به دیگران و مردم نخواهد رسید.

 

*آیت الله خوشوقت(ره) عمرش را برای تزکیه، اخلاق و جوانان گذاشت

 

این دکترای فلسفه از هامبورگ در ادامه اظهار داشت: آیت الله خوشوقت(ره) عمرش را برای تزکیه، اخلاق و جوانان گذاشت و سیره اش این بود که فقط و فقط باید در راه تزکیه کار کرد.

 

آیت الله قرهی، تزکیه انسان را عامل افزایش دانش دانست و افزود: تزکیه نفس مقدم بر علم و حکمت و تخلّق به اخلاق الهی و در واقع راه رسیدن به علم است.


آیت الله قرهی، رسیدن به مقام خلیفةاللهی به عنوان فلسفه وجودی انسان را از طریق تزکیه نفس، خودگذشتگی، تواضع و ادب تاکید کرد و گفت:مبنا این نیست که به این دنیا بیایم تا آقا شویم بلکه هدف بنده خدا شدن است که اگر بنده الله شویم برنده هستیم.

 

به گفته وی،آیت الله خوشوقت(ره) نیز که عمل، قول و وجودش برای خدا بود به واسطه تزکیه نفس و عبد الهی گشتن، به این مقام نایل شد.

 

 

*دو بال پرواز ادب و اطاعت لازمه بندگی و تزکیه است

 

آیت الله قرهی، دو بال پرواز ادب و اطاعت را لازمه بندگی و تزکیه ذکر کرد و گفت:انسان تا ادب و اطاعت را نداشته باشد نمی تواند به جایی برسد.

 

وی،همه انسان ها را از منظر آیت‌الله خوشوقت "عبد" برشمرد و گفت:وی معتقد بود برخی عبدالله و  برخی عبدالشیطان و بنده نفس هستند و عبد نفس و شیطان باهم گروه خورده و مقابل عبدالله و به معنای نور و ظلمت است.

 

وی،تزکیه را موجب ایجاد زمینه های نفع و سود رساندن به مردم بیش از خود عنوان کرد و گفت:کسانی که نفع و سودی برای مردم ندارند نباید مردم را به خود دعوت کنند بلکه باید خودشان را وقف مردم کنند.

 

*تمام مسائل علم، حکمت و  عرفان برای عبدالله شدن است

 

متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران گفت: مسائل علم، حکمت و  عرفان برای عبدالله شدن است از این رو آیت الله خوشوقت همیشه تاکید داشت اگر طلاب حوزه علمیه تصور کنند به حوزه آمده اند که قاضی، امام جمعه، جماعت و یا مدرس شوند اشتباه محض است چرا که حوزه برای عبدشدن انسان است.

 

آیت الله قرهی، افزود: آیت الله خوشوقت(ره) از مردان خدا بود که با پرهیز از نفس پرستی علاوه بر دعوت مردم به خدا، اهل بیت(ع) خاصه توجه،ارادت و توسل ویژه به امام عصر(ارواحنا له الفدا) حمایت و دفاع از ولی فقیه به عنوان نایبش را معرفی و تاکید می کرد.

                                                                            

دومین مراسم سالگرد ارتحال آیت الله عزیز الله خوشوقت (ره) به همت حوزه علمیه امام خمینی(ره) کاشان و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مدیریت و معاونت تهذیب حوزه علمیه امام خمینی(ره) و مؤسسه امیر المومنین(ع) شهرستان در این حوزه(مدرسه تاریخی سلطانی) به همراه قرائت دعای کمیل توسط حجت الاسلام مجتبی حسن زاده برگزار شد.

 

آیت الله عزیزالله خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی دیده به جهان گشود و در دوم اسفند سال 1391 پس از انجام مناسک حج عمره در جوار خانه خدا به دیدار معبود شتافت.


این عالم جلیل القدر فقه و اصول را نزد آیات عظام بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) فرا گرفت. فلسفه، تفسیر و عرفان را هم نزد مرحوم علامه طباطبایی آموخت.

 

آیت الله خوشوقت آرای ممتازی در تفسیر قرآن داشت و از جمله برجستگان سیر و سلوک عرفان اسلامی به شمار می رفت.


این عالم ربانی، عرفان عملی را از درون آیات، روایات، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج و با بیانی شیوا، روان و دقیق در اختیار تشنگان اخلاق و معرفت اسلامی قرار می داد.

 

آیت الله عزیز الله خوشوقت از شاگردان برجسته عرفانی علامه طباطبایی، امام راحل(ره)، آیت الله بروجردی و آیت الله صدوقی بود که به عنوان استاد اخلاق نیز در کشور برگزیده شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 440940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha