تشکیل شورای عالی اقتصاد در ارشاد/ ۷۲ هزار عنوان کتاب در سال گذشته چاپ شد

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به فعالیت های وزارت ارشاد اسلامی گفت: در راستای اجرای عدالت فرهنگی، شورای عالی اقتصاد در وزارت ارشاد اسلامی تشکیل می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(24 خرداد) در نشست تجلیل از اصحاب فرهنگ و هنر استان یزد در اداره ارشاد استان یزد گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول این 21 ماه گذشته، سیاست هایی را دنبال کردیم که تلاش این دولت نیز در راستای ایجاد امید بیشتر بین اصحاب فرهنگ و هنر است.

وی افزود: در شرایطی که ما مسئولیت را پذیرفتیم دچار مشکلات متعددی از جمله فاصله اهالی سینما، انحلال خانه سینما، مشکلات چاپ و نشر کتاب، ناامیدی بین مولفان، کندی کار در مطبوعات بودیم که در این حوزه ها قدم های خوبی برداشته شد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب چاپ شد که نسبت به سال قبلش هشت هزار عنوان افزایش پیدا کرد.

جنتی تصریح کرد: در حوزه موسسات فرهنگی نیز مجوزهای به زودی داده می شود و به راحتی می توانند در حوزه های فرهنگی موسسه چند منظوره فرهنگی ایجاد کرده و فعالیت کنند.

وی ادامه داد: واگذاری تصدی گری ها دولتی به بخش خصوصی و اصناف و انجمن ها از جمله دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده که تمام تلاش ما نیز در این راستا واگذاری تصدی گری ها است و تا میزان زیادی این موفقیت ها حاصل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ علاقه ای نداریم که جشنواره ها و نمایشگاه ها را خود برگزار کنیم و علاقه داریم که واسپاری به انجمن ها صورت گیرد.

جنتی با اشاره به تمرکز زدایی از فعالیت های فرهنگی بیان کرد: بسیاری از کارها و مجوزهایی که در تهران صادر می شد به تدریج به استان ها واگذار شده که نمونه ای از آن چاپ کتاب است و در سایر حوزه های غیر نشر نیز به دنبال آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای ما از ابتدا بحث عدالت فرهنگی بوده بدین معنا که اعتبارات بیشتر برای مناطق محروم باشد که به نحوی نیز بدان عمل کردیم که بیشتری اعتبارات به سمت شهرستان ها و مناطق محروم سوق داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از نظر فضاها نیز عمده امکانات ما به سمت مناطق محروم سوق داده می شود و از اول سال 93 به همه معاونت ها اعلام کردیم که 20 درصد اعتبارات را به شهرستان ها داده شود تا مشکلات آنها حل شود که این نشان دهنده توجه به شهرستان ها و عدالت فرهنگی و امکانات است.

جنتی تصریح کرد: با توجه به حرکت دولت به سمت دولت الکترونیک ما در تلاشیم تا بسیاری از فعالیت ها و مجوزها از طریق الکترونیکی صورت گیرد و حضور برای آن در حد صفر باشد.

وی ادامه داد: بحث اقتصاد فرهنگ و هنر نیز بحثی نوین است که در دنیا مطرح است زیرا مجموعه اصحاب فرهنگ و هنر دچار مشکلات عدیده ای هستند و در این راستا نیز اقتصاد خلاق از جمله مباحث مهم در این راستا است که نقش قابل توجهی در تولید ناخالص ملی برخی از کشورها دارند و ما نیز از ابتدا بر روی ان تاکید کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما برنامه ای مبنی بر ایجاد شورای عالی اقتصاد خلاق داریم که طرح آن به هیات دولت داده می شود تا اصحاب فرهنگ و هنر بتوانند نقش  مهمی در اقتصاد خلاق در کشور داشته باشند.

جنتی بیان کرد: سیاست کلی حمایت از انجمن ها است و آمادگی داریم که انجمن های دارای طرح و برنامه و فعالیت های مشخص را حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که در هر استانی جشنواره ملی و بین المللی در زمینه مزیت نسبی خود به طور سالانه برگزار کنیم که در این استان نیز باید با همفکری مزیت استان را مشخص کرده و این جشنواره را برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در زمینه موسیقی تلاش ما این است که حساسیت ها را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا نیز شعر و موسیقی و اجرا و تلفیق آنها را کنترل کرده و به آن مجوز می دهیم.

جنتی تصریح کرد: برخی مواقع مشکل ما با کنسرت و موسیقی نیست بلکه با تماشاگران و افراد به عنوان تماشاچی است که بحث انها جدا است اما در این راستا برای برنامه ریزی برای آن است تا از آن جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر روی موسیقی فاخر تاکید دارند و آن نیز وقتی می شود که گروه های مختلف در این راستا اجرا داشته باشند و بین آنها گروه ها مناسب را انتخاب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه سینما ما از قبل از انقلاب در زمینه فیلم سازی فعال بوده است که تا الان رسیده است که فیلم محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده و اوج فیلم فاخر بوده است که این نمونه ای از تلاش های هنرمندان کشور بوده است.

جنتی گفت: در حوزه موسیقی باید با رعایت همه شئون موسیقی داشته باشیم و باید هم روضه و منبر و هم موسیقی داشته باشیم و به آنها نیز ظرفیت داده شود تا از ان استفاده کنند.

وی افزود: از نظر قانون مطبوعات برای دستگاه هایی که نشریه ای را انتشار می دهند موظفند که خبرنگار خود را بیمه کنند و قانونا نیز موظف به بیمه هستند و ما هزینه های آن را می دهیم و بیمه کسی را قطع نکرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امکانات ما بسیار ناچیز شده است و به دوران شعب ابی طالب نزدیک شده ایم و در این دولت هم محدودیت فروش نفت داریم و هم اینکه نمی توانیم نقل و انتقال دهیم اما با وجود مذاکرات تا میزان ناچیزی محدودیت ها برداشته شده است.

وی همچنین با اشاره به موسسات قرآنی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ قرآن داشته اند ما نیز در این وزارت معاونت قرآن و عترت تشکیل دادیم و توجه ویژه ای به این تشکل ها داریم و حاضریم هرچه اعتبار داریم به این تشکل ها بدهیم و آنها فعالیت ها را انجام دهند و در جهت توسعه تجمع های قرآنی کمک کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 465322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha