متاسفانه ما در ظرف ۳۵ سال گذشته به اندازه چند صد سال آب ذخیره شده استفاده کرده ایم

خبرگزاری شبستان: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به میزان الگوی مصرف آب در ماه های تابستان  و مرصرف بی رویه آب گفت: متاسفانه ما در ظرف ۳۵ سال گذشته به اندازه چند صد سال آب ذخیره شده استفاده کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد،  علی اسلامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد امروز(1 تیر) در نشست خبری گفت: هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در آب نامگذاری شده است که نامگذاری این هفته نشان از اهمیت بالای صرفه جویی است.

وی افزود: امروز متاسفانه علی رغم همه هشدارهای ارائه شده، توجه شایسته به این امر مهم صورت نمی گیرد و بایستی بیش از اینها به صرفه جویی در آب توجه شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: در سالجاری برای روزهای هفته صرفه جویی نامهایی شامل نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، وظیفه خانواده ها و زنان در اصلاح الگوی مصرف، جایگاه آب در توسعه و اقتصاد پایدار، نقش آب در بهداشت عمومی، جایگاه آب در اعتقادات و باورهای دینی نامگذاری شده است.

اسلامی تصریح کرد: متاسفانه ما در ظرف 35 سال گذشته به اندازه چندصد سال آب ذخیره شده استفاده کرده ایم و به نوعی آن غارت شده است و نسل های آینده را از آن محروم کرده ایم.

وی گفت: ما در استان یزد نزدیک به 400 هزار کولر داریم که استفاده بی رویه ای در زمینه آب است که اگر 10 درصد از مصرف در طول سال صرفه جویی شود ما می توانیم چندین صنعت را در استان اضافه کرده و به اشتغال زایی و صنعت استان را کم کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: متاسفانه به دلیل وفور نعمت اعتقادات ما نسبت به گذشتگان به نحوی کاهش پیدا کرده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: 330 لیتر در روز عددی کاملا غیر متعارف در مصرف آب در استان یزد است.

وی تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، گرم شدن هوا، کاهش بارندگی از جمله موارد در زمینه کاهش آب است که با این وجود ما باید با فرهنگ سازی در زمینه صرفه جویی این بحران را پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: حدود 15 برابر آب شرب برای تولید نیازهای روزانه به صورت غیر مستقیم آب استفاده می شود.

اسلامی بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا وارد کننده نیازهای غذایی هستند که به نوعی آب مجازی را وارد کشور خود می کنند و از این طریق کمبود آب خود را جبران می کنند اما اگر به نحوی نیازهای ما نیز در کشور اولویت بندی کنیم به خوبی می توان از این آب مجازی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از صنایع کم آب خواه از جمله راهکارهای کاهش بحران آب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد افزود: متاسفانه در حوزه کشاورزی ما از روشهای نوین کمتر استفاده می کنیم که باید با برنامه ریزی بهره برداری را افزایش دهیم.

اسلامی گفت: 65 درصد آب شهر از آب انتقالی و 35 درصد آب را نیز از داخل استان استفاده می کنیم.

وی افزود: میانگین مصرف ما در طول سال در مصرف خانگی به نحوی منطقی است و در تابستان نیز به دلیل افزایش دما و فضای سبز و مصرف قابل توجه کولر این میزان افزایش پیدا می کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: 70 درصد مردم مصرف متعادل دارند که 30 درصد نیز مصرف مازاد دارند و از این میزان نیز 5 درصد مصرف بیش از صد و اسراف دارند.

اسلامی خاطرنشان کرد: حدود 10 میلیارد تومان بدهی فضای سبز شهرداری و بیمارستان ها و دانشگاه ها به شرکت  آب است و در ازای آن نیز ما حدود 13 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای بدهکار هستیم.

وی ادامه داد: اساس کار بدست مردم است  اگر کمک کنند همیشه آب با فشار خوب همراه خواهد شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 467248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha