گره زدن همه مشکلات به تحریم ها امری ناصواب است

خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات هسته ای و زیاده خواهی های آمریکا گفت: گره زدن همه مشکلات به تحریم ها امری ناصواب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی  روز گذشته(14 تیر) در جمع خبرنگاران گفت: ایجاد جریان اطلاع رسانی آزاد وظیفه نظام است و هیچ دستگاهی حق ندارد که اطلاعات را در بستر برخی از رسانه ها انتشار دهد، بلکه باید بدون غربال و تبعیض اطلاعات مختلف در اختیار رسانه ها گذاشته شود.

 

وی افزود: عدم نظارت های دقیق، حضور اتباع غیر مجاز، اسکان غیر مجاز اتباع در شهر، قاچاق انسان  از جمله مشکلات در خصوص اتباع خارجی در استان یزد است که بایستی با برنامه ریزی و همچنین اعطای آن به بخش خصوصی و حمایت مجمع کشور برای ساماندهی اتباع خارجی این موارد را کاهش داد.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکرات در آستانه دقیقه 90 و وقت اضافه است و بحث های جدی در خصوص تحریم ها و بازرسی ها وجود دارد و در این راستا در برخی موارد نیز آمریکایی ها همچنان زیادی خواهی می کنند و این مشکلی در مذاکرات پیش آمده و مذاکرات به کندی پیش می رود به دلیل این زیاده خواهی ها است.

 

جوکار تصریح کرد: دلیل عدم اعتماد به آمریکایی ها زیاده خواهی ها و شکستن برخی از توافق ها در هر نشست است که اگر این روند ادامه پیدا کند ما فکر نکنیم که مذاکرات به نتیجه ای برسد.

 

وی گفت: اگر توافقی خوب صورت گیرد و طبق آنچه که بیان شده، تحریم ها بایستی برداشته شود ولی گره زدن همه مشکلات به تحریم ها واقعا ناصواب است و اصل بحث این است که اگر ما در توافقات برخی از کاهش ها را پذیرفتیم  در مقابل نیز طرف مقابل باید تعهدات خود را انجام دهد.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: برای هر دو طرف اجرای تعهدات زمان بر است اما ما معتقدیم که باید این زمان متوازن باشد به نحوی که یک گام ما برداریم و یک گام گروه مقابل بردارد و آنچه که ما با آن مشکل داریم تحریم های دولت و کنگره آمریکا است و با توجه به معماری هوشمندانه تحریم ها بایستی در این راستا گام برداشته شود و آنها نیز به تعهدات خود عمل کنند.

 

جوکار خاطرنشان کرد: حقوقدانان و کارشناسان فنی ما بایستی در مذاکرات به صورت دقیق عمل کنند زیرا با توجه به هوشمندانه بودن تحریم ها ممکن است در آینده این تعهدات صورت نگیرد.

 

وی تصریح کرد: آنچه که مهم است بحث هسته ای و حقوق بشر نیست بلکه بحث آنها مباحث اصولی و اساسی است و اگر امروز به توافق برسیم باید بعد از آن را ببینیم.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث هسته ای مساله ای ملی است و در این راستا نیز مصوبه ای در مجلس داشتیم که 98 درصد موافق داشت و الزامی برای تیم مذاکره کننده بود که از جمله آنها عدم تعطیلی تحقیق و توسعه، زمان اجرای لغو تحریم ها و خطوط قرمز هسته ای از جمله این موارد بود.

 

جوکار بیان کرد: ما هرگز گذشته را در خصوص درز اطلاعات دانشمندان هسته ای از کشور و همچنین دستیابی به اطلاعات نظامی کشور عراق و حمله به آنها  توسط آژانس را از یاد نمی بریم و در این راستا نیز باید روشن باشیم.

 

وی افزود: اولین کانون شکل گیری فساد در کشور عدم اجرای قانون است که ما بارها در سالهای گذشته آن را به مسئولین تذکر دادیم که از جمله این ها موارد در خصوص معادن استان یزد است که باید حق مردم داده شود.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه برخی از نشریات ما به دنبال کردن ذهن مردم یزد است که با تیترهای خود به دنبال پوشاندن عمل های غیرقانونی برخی از بخش ها است.

 

جوکار بیان کرد: برابر قانون، یکی از معادن باید 939 میلیارد تومان پرداخت کند که از این میزان 20 درصد مربوط به استان یزد است که تنها 40 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

 

رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کل 20 درصد استان یزد از این مبلغ 188 میلیارد تومان است که دوبرابر بودجه عمرانی استان یزد به حساب میآید.

 

وی افزود: در 9 ماهه اول سال 93 مبلغ 479 میلیارد بوده که کلاً 300 میلیارد تومان پرداخت شده و با بدهی قبلی، مجموعه بدهی این معدن یک هزار و 70 میلیارد تومان است.

 

رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت دانشگاهها، گفت: متاسفانه در یکی از دانشگاههای بزرگ دولتی استان یزد نماینده مرکز یزد در مجلس را از عضویت هیئت علمی حذف کردند و ما ارتباطی با این دانشگاه نداریم اما با دیگر دانشگاهها رابطه داریم و وضعیت آنها را بررسی میکنیم.

 

وی ادامه داد: به نام توسعه برخی از مجوزهای اشتباه به صورت عمدی و سهوی ارائه شده است و به نحوی که در بخشی از کریدور یزد آلودگی بسیار زیاد است به نحوی که 70 درصد مردم یزد ضربه بخشی خاص را می خورد و امروز و آینده زندگی و آرامش مردم را سل می کند.

 

پایان پیام/

کد خبر 470555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha