هشت محور اساسی مورد توجه دولت تدبیر و امید در استان یزد

خبرگزاری شبستان: استاندار یزد در نشست اصحاب رسانه استان یزد به مناسبت هفته دولت، محورهای اساسی مورد توجه در دولت تدبیر امید در استان یزد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، میرمحمدی، استاندار یزد شب گذشته ( 3 شهریور) در نشست با اصحاب رسانه استان یزد به مناسبت هفته دولت ضمن گرامیداشت این هفته گفت: در دولت تدبیر و امید نرخ تورم از 40 درصد به 15 درصد رسیده است که در دو سال گذشته 25 درصد نرخ تورم در کشور کاهش داشته است و در این راستا نیز کاهش نوسانات نرخ ارز نیز به میزان 42 درصد مهار شده است.

وی افزود: اقتصاد ایران رشد سه درصد را داشته و در بخش تولید ناخالص ملی بدون محاسبه نفت یک دهم درصد و در سال 92 به میزان دو وهشت دهم درصد رسیده است و در این راستا نیز بیش از هشت هزار طرح نیمه صنعتی به بهره برداری رسیده است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: جمعیت تحت پوشش آب شهری 99 و یک دهم درصد و روستایی به 74 درصد رسیده است و در بخش پیشرفت فیزیکی مسکن مهر نیز به 87 درصد ارتقا یافته است.

میرمحمدی تصریح کرد: کسب اول تولید علم در منطقه و رتبه 16 در دنیا، کاهش میزان ارجاع مردم برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان از صد درصد به سه و ۲ دهم درصد رسیده است.

وی افزود: در سطح استان یزد نیز ما هشت محور اساسی را مد نظر قرار دادیم که آب، صنعت و معدن، گردشگری، فرهنگ و هنر، پارک های علم و فناوری، بهداشت و سلامت، منابع طبیعی و محیط زیست، استفاده از نیروی خورشیدی از جمله این محورها است.

استاندار یزد ادامه داد: در بحث کم آبی بحث انتقال آب از بهشت آباد و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از جمله اقدامات در استان است و در این راستا نیز مطالعه انتقال آب از دریای مازندران به فلات مرکزی ایران انجام شده که ما نیز به استان یزد نیز این مطالعه را داشته ایم و در صورت انتقال برای استان یزد نیز پیشنهادی ارائه می دهیم.

میرمحمدی بیان کرد: استفاده از پس آبها، چاه های اضطراری، باروری ابرها در خصوص بررسی آب در استان است.

وی ادامه داد: ما در استان یزد در زمینه صنعت و معدن در بحث خام فروشی مشکل داشتیم که اقداماتی در این راستا داشته ایم تا از خام فروشی پیشگیری کنیم و در بخش اکتشاف نیز 200 میلیون تن معدن سنگ آهن جدید در منطقه بافق کشف شده است که این از نقاط مثبت برای برداشت از معادن است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ارتباط با گردشگری نیز ما ساماندهی بافت تاریخی را در دستور کار خود قرار دادیم تا با برنامه ها بازگشت ساکنین به بافت تاریخی را داشته باشیم و خدمات گردشگری در این مناطق افزایش پیدا کرده است.

میرمحمدی تصریح کرد: در رابطه با جذب گردشگران خارجی ما رشد قابل توجه داشتیم که در سال 91 تعداد 12 هزار نفر بود که در سال 93 به 60 هزار نفر رسیده است.

وی گفت: موزه منطقه یزد با محوریت منسوجات سنتی، ثبت یزد به عنوان قطب منسوجات سنتی، توسعه صنایع دستی، افتتاح پنج هتل سنتی و رستوران و آغاز به کار چند هتل پنج ستاره از جمله اقدامات دیگر در زمینه گردشگری است.

استاندار یزد بیان کرد: تشکیل اتاق فکر توسعه فرهنگی استان یزد، نقشه راه توسعه فرهنگی استان یزد، توسعه انجمن ها و تشکل های مردم نهاد، برگزاری جشنواره فیلم رضوی، برگزاری جلسات هم اندیشی با اقشار مختلف مذهبی و هنری از جمله اقدامات در زمینه فرهنگی است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: در زمینه پارک های علم و فناوری نیز استان یزد دارای منطقه ویژه پارک علم و فناوری شده است و در زمینه ایجاد پژوهشکده رویان نیز فعالیت داشته ایم که تاکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بحث بانک خون بند ناف را تشکیل داده و تا آخر سال 5 هزار نمونه خون بند ناف را جمع آوری خواهند کرد.

وی افزود: برگزاری کنگره های علمی و پژوهشی در دانشگاه های استان یزد از جمله فعالیت ها بود که برای دانشجویان امیدوار کننده بود و افق ها را برای آنها روشن کرده است.

استاندار یزد ادامه داد: انجام مقدمات ایجاد مرکز توسعه فناوری های آب، ایجاد مرکز توسعه فناوری کاشی و سرامیک، صادرات فناوری از جمله برنامه های ما در این بخش است.

میرمحمدی بیان کرد: استان یزد بیش از ۱۰ درصد از فناوری خود را صادر کرده است و رتبه دوم در صادرات فناوری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت و سلامت نیز طرح تحول سلامت را داشتیم که مجوز 724 تخت بیمارستانی اخذ شد و مجوز آموزشگاه پرستاری انجام شده است تا بخش خصوصی آن را ایجاد کند.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در زمینه محیط زیست نیز در استان یزد 1500 هکتار در ایجاد فضای سبز، برنامه ریزی کمربند سبز، احداث پارک 325 هکتاری در دروازه قرآن یزد، افزایش سطح پارک های شهری یزد به حدود 50 هکتار، برنامه ریزی برای اجرا و زیر ساخت های نگهداری فضای سبز، تغییر سوخت تعدادی از کوره های آجرپزی، نظارت بر واحدهای صنعتی از جمله برنامه ها در این بخش است.

میرمحمدی تصریح کرد: در ارتباط با تعداد پزشک در استان به ازای هر صد هزار نفر در کشر رتبه اول داریم و از نظر تخت درمانی و دسترسی به انشعاب آب در کشور رتبه اول، دسترسی به انشعاب برق خانگی رتبه دوم کشور، دسترسی به انشعاب گاز رتبه ششم، نرخ باسوادی نیز رتبه سوم در کشور داریم.

وی گفت: ما برای هفته دولت 292 پروژه با اعتبار معادل 197 میلیارد تومان آماده افتتاح داریم.

استاندار یزد بیان کرد: نرخ بیکار در استان 6 و هفت دهم درصد است و ما جز استان 3 استان  در زمینه نرخ پایین بیکاری هستیم و حدود 60 هزار نفر نیز مهاجر غیر بومی و 40 هزار نفر نیز غیرمجاز در استان داریم بنابراین یک سری اشتغالات در استان توسط انها اشغال شده است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان ما به دنبال هر کاری نمی روند و برخی از مسائل مربوط به فرهنگ کار است که رسانه ها در بحث اشاعه فرهنگ کار نقش عمده ای دارند و فرهک کار کردن را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: سیاست های چابک سازی و حضو بخش خصوصی مهم و ضروری است و از طرف دیگر نگاه ها این است که همه چیز باید دولتی باشد و متسافانه رویکرد ما دولتی شده است  ولی در این راستا باید به بخش خصوصی نیز اهمیت داده شود و این رویکرد زمانی که اتخاز شد باید آن اعمال شود و در این زمینه ها باید بخش خصوصی وارد شود.

استاندار یزد ادامه داد: ما براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور در زمینه انتخابات فعالیت کرده ایم و بر اساس زمانبندی ابلاغ های فعالیت داریم و در این زمینه نیز کمبودی نداریم و از نظر برگزاری انتخابات نیز اعتقاد داریم که همه افراد مورد تایید در شورای نگهبان برای ما مورد احترام هستند و همه خط و خطوط  را برای شور و حال کشور ضروری می دانیم.

میرمحمدی بیان کرد: هدف ما این است که انتخابات پرشور با حضور گسترده مردم داشته باشیم زیرا حضور مردم به اقتدار ملی منجر می شود و قانون نیز ملاک ما است که امیدواریم همت بلند مردم به مراتب حماسه ای باشکوه تر از قبل به وجود بیاورد.

 

کد خبر 481819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha