دفاع غرب از حقوق بشر برابر با براندازی در کشورهای مختلف جهان شده است

محمدجواد لاریجانی درباره عدم حق غرب برای مداخله در مسائل ایران گفت:ما کشوری دموکراتیک هستیم که امثال آقای هاشمی از نردبان این نظام بالا رفت، پایین آمد، خواست دوباره بالا برود که نتوانست.

به گزارش خبرنگار شبستان؛ محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر با اشاره به اینکه فعالیت حقوق بشر مترادف با براندازی است، به ادبیات ضد جمهوری اسلامی ایران را در اسناد حقوق بشر اشاره و اظهار داشت: ما در خاورمیانه کشوری دموکراتیک هستیم و کشورهای غربی نباید در امور داخلی ما دخالت کنند، امثال آقای هاشمی از نردبان این نظام بالا رفت، پایین آمد، خواست دوباره بالا برود که نتوانست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره شعار منتخب این همایش: "بلندتر بگویید تبعیض بس است" گفت: تقارن این شعار، با ایام دهه عاشورا و یادمان قیام امام حسین (ع) که قیامی سرتاسر علیه ظلم و تبعیض بود؛ برای تقویت و تعهد بیشتر مبنای این همایش قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر موضوعی است که ادبیات وسیع و سازمان‌دهی گسترده و محورهای اقدام متنوعی در سطح جهانی دارد، بیان داشت: حدود 60 سال پیش منشور حقوق بشر منتشر شد. این منشور به عنوان اولین سند پایه در حقوق بشر در دو جریان در سطح بین‌الملل رکورد دارد. ابتدا جریان روشنگر لیبرال غرب که از میزان خشونت در جنگ جهانی اول و دوم در غرب به شدت به تنگ آمده بودند و نگران بودند با ادامه این جنگ‌ها ضربه‌های سنگینی را متحمل شوند.

لاریجانی دومین جریان را ظهور فاشیست در غرب اعلام کرد و گفت: کشورهای غربی که خود را فاتح در جنگ جهانی دوم می‌دانستند؛ فکر کردند که بهترین راه سازمان‌دهی برای عدم جنگ این است که دنیا صاحب داشته باشد و مسئولی باشد که صلح را تنظیم کند و این نظم توسط کشورهای فاتح اداره شود. این دو عامل دست در دست هم دادند تا مکانیزم و فرهنگ بین‌الملل متولد شد.

وی با بیان اینکه مرکز این تحول خوشبینانه است اما موضع مشکوک هم وجود دارد، ذکر کرد: حقوق بشر ذاتا مشکوک نیست و با ارزش است اما در مرکز این نگاه مثبت که یک اعتقاد و دورنمایی از وضعیت خوب وجود دارد و محورش کرامت جهانی انسان است از جهاتی شک هم در آن راه دارد.

وی درباره معنای حقوق بشر ادامه داد: یعنی انسان تصور کند در دنیایی که خانه اوست و همه با هم در یک کشتی حرکت می‌کنند بدون توجه به محدودیت‌ها مانند رنگ پوست و داشتن اسمی مثل «عبدالله» هر جا که بخواهد به راحتی برود و به دلیل ایرانی بودن و فعالیت در انرژی هسته‌ای او را نکشند. کرامت انسانی به انسان غرور، توانمندی و انرژی می‌دهد اینکه تصور کند به عنوان شهروند جهانی هر جا می‌رود حقوق‌اش رعایت می‌شود. ما باید موتور متحرک مثبت حقوق بشر را زنده نگاه داریم.

وی مدخل جمهوری اسلامی به حقوق بشر را مثبت خواند و گفت: این مدخل مانع از آن نیست که تصور واقع‌بینانه از خودمان نداشته باشیم.

وی اولین نقطه را اشکال نظری متون اولیه حقوق بشر توسط متفکران و سیاست‌مداران غربی بیان کرد و گفت: این متون محصول دست غربی‌ها است که سیاست‌شان با ایران فرق می‌کند. این اثر روشنفکران غربی و سیاست‌مداران‌شان بر اساس سکولاریست و لیبرالیست نوشته شده است. در آن زمان جهان اسلام و بخش عظیم دیگری از دنیا مانند هندی‌ها و چینی‌ها در خواب بودند، شاید امضا کرده باشند اما در پروسه‌اش شرکت نداشتند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه این عمل را توهین به انسان خواند و گفت: توهین است چرا که به او می‌گویند تو به آنچه که ما فکر می‌کنیم، فکر کن و طبق آن پیش برو. این بزرگ‌ترین اشکال این متون است چون جهان‌شمولی از کرامت انسان به وجود می‌آید.

محمدجواد لاریجانی اشاره کرد: ما می‌خواهیم کرامت داشته باشیم، همان‌طور که هستیم نه اینکه ما را غربی کنند و بگویند حالا مورد احترام هستید.

وی با بیان اینکه ما پای اسنادی که امضاء کرده‌ایم هستیم. گفت: چون این مصلحتی بین المللی است که در دنیا باید دولت‌ها پای سندی که امضاء می‌کنند؛ بایستند حتی اگر آن را قبول نداشته باشند. موضع نظام در مقابل این تبعیض تئوریک این است که ما تفسیر را با دیدگاه خودمان انجام می‌دهیم، ما تعهدمان به یک متن این است که اگر انواع مختلف تفسیرها بود ما به تفسیر خودمان قایل باشیم.

وی در این رابطه شکنجه را مثال زد و گفت: در مورد مصداق شکنجه غرب معتقد است که اگر شما مجرم را 10 شلاق بزنید او را شکنجه کرده‌اید اما ما معتقدیم که شکنجه مفهوم دقیق دارد و مجازات نیست و از لحاظ انسانی این‌طور نیست که زندانی کردن انسانی‌ترین مجازات باشد.

وی با اشاره به صحبت حجت‌الاسلام شاهرودی رییس پیشین قوه قضاییه اظهار داشت: به گفته وی شش ماه زندان از 10 ضربه شلاق بدتر است. چرا که دومی حداقل باعث می‌شود اطرافیان متوجه مجازات او نشوند.

همچنین وی درباره اصل شکنجه گفت: ما تعهد داریم که شکنجه باید ریشه‌کن شود. در قانون‌مان هم شکنجه به صراحت منع شده است، ما تعهد بین‌المللی‌مان را قبول داریم ولی مصداق‌اش باید با تفسیر خودمان باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در رابطه با حقوق بشر گفت: حقوق بشر جاده صاف‌کن سلطه غرب است و غربی‌ها از این مسئله استفاده می‌کنند و بزرگ‌ترین ضربه را به حقوق بشر وارد می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی در مورد این‌گونه رفتارها منفعل هستند و به کار گرفته می‌شوند.

وی همچنین به سلطه‌طلبی در سطح جهانی و دخالت در امور سایر کشورها توسط غربی‌ها اشاره کرد و افزود: تلاش اینکه ما در روند زندگی کشورهای دیگر اقدام کنیم باعث می شود فعالیت حقوق بشر با فعالیت براندازی مترادف می‌شود. این چیزی است که غرب به آن دامن می‌زند.

وی با توضیح اینکه این امر مخصوص به ایران نیست و در همه جای دنیا دارد به رسم تبدیل می‌شود، بیان کرد: غربی‌ها به هر کس که به نظام ما و رهبری ناسزا بگوید، جایزه می‌دهند و کسانی که این جوایز را به خاطر صحبت‌هایشان دریافت می‌کنند شأن خود را در سطح یک کارمند دون پایه وزارت امور خارجه آمریکا نازل کرده‌اند.

وی گفت: دنیا اشتباه می‌کند اگر تصور کند که این حرف‌ها توسط یک زن که بلندگوی مواضع غربی است، حرف‌های یک زن ایرانی متعهد، مسلمان و مقاوم در مقابل سلطه است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ نظامی در دنیا کامل نیست، اضافه کرد: من دفاع نمی‌کنم که در ایران هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد، هر کس این را بگوید حرف احمقانه‌ای زده است. آنها 300 سال طول کشید تا به این نقطه برسند و نظام ما 30 سال از راه را پیموده‌ است و راه طولانی‌تری برای توسعه دارد. غربی‌ها حق ندارند در کشور ما دخالت کنند و کسانی را که باعث قتل شدند و تخلف کردند؛ با عنوان مدافعان حقوق بشر از آنها دفاع کنند.

وی وکلا را مانند اطبا مورد احترام دانست و ادامه داد: حرفه وکالت تعریفی دارد و هر کس وکیل متهم می‌شود باید حقوق‌اش را پی‌گیری کند نه اینکه به جاهای مختلف برود و مصاحبه کند، در همه جای دنیا این تخلف است و سوء استفاده محسوب می‌شود.

محمدجواد لاریجانی درباره دفاع از تروریسم تحت عنوان حقوق بشر گفت: ما می‌بینیم در متون حقوق بشر کاور [پوشش] بسیار روشنی برای دفاع از تروریسم وجود دارد، مانند گروه تروریستی پژواک که وقتی مجازات می‌شوند ؛قیل و قال می‌کنند که شما قوم کُرد را مجازات کرده‌اید.

وی خاطرنشان کرد: مطلب پنجم اسلام‌ستیزی تحت عنوان حقوق بشر است که هر کس به پیامبر ما توهین کند برای آزادی بیان زحمت کشیده است. اسلام‌ستیزی نمی‌تواند محور طرفداری از حقوق بشر باشد.

وی استراتژی ایران را فعال بودن در متون حقوق بشر دانست و بیان کرد: ما باید در متونی که در حال تطور است اشتراک داشته باشیم و عقلانیت اسلامی در آن حضور داشته باشد. سازمان ملل خانه ماست حتی اگر غربی‌ها علیه ما قطعنامه صادر کنند. ما تلاش می‌کنیم که کرامت انسانی خودمان را در این جنگ حفظ کنیم. همچنین محمدجواد لاریجانی در این رابطه گفت:ما از نهادهای مردمی که می‌خواهند در امر حقوق بشر فعالیت کنند به لحاظ قانونی و امکاناتی حمایت می‌کنیم.

پایان پیام/ 

کد خبر 4956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha