توانمند سازی معلولان ذهنی با زبان هنر

خبرگزاری شبستان: مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: برگزاری دوره آموزشی تقويت وتوسعه برنامه هاي هنردرماني در مراكز توانبخشي این استان سبب توانمند سازی معلولان می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، دکتر بهروز رفیعی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در دوره آموزشی تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی با اشاره به اهمیت آموزش به معلولان بیان کرد: طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه  از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی با همکاری اداره کل بهزیستی استان مرکزی برگزار شد .

 

وی افود: این طرح به منظور توسعه وتقويت برنامه هاي هنردرماني وايجاد فرايندي پويا وهدف گرا در جهت ارتقا سطح عملكردي گروه هدف وتوانمندسازي اين عزيزان برگزار می شود.


مدیر کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: دوره  آموزشی تقويت وتوسعه برنامه هاي هنردرماني در مراكز توانبخشي روزانه وحرفه آموزي معلولين ذهني( زير وبالاي 14 سال ) براي اولين بار در كشور برگزار شد.


دکتر رفیعی اضافه کرد : ابزارهای مختلف هنری و ارتباط آن با عواطف انسانی، هنر و بهداشت روانی، زبان نمادین هنر و ارتباط آن با تصویر ذهنی ( خود پنداره) ، هنر و رشد ارتباطات بین فردی ، فرایند فعالیت خلاقه گروه و رشد ارتباطات میان فردی و فرایند فعالیت خلاقه هنری و توانبخشی فردی و اجتماعی و روش های خلاقه در تولید اثر هنری از عناوین دوره آموزشی است.

 

طاهره صفایی، کارشناس  توانبخشی استان مرکزی در این دوره افزود : طبق برنامه ، مربیان با مباحث پایه و تئوریک آموزش هنر تجسمی برای توانجویان ذهنی  آشنا شده و ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون تجربیات خود در این زمینه ؛ از طریق دیدن فیلمها و مستندات به نمایش درآمده با شیوه عملی کار آشنا شدند.

 

وی افزود: آنالیز عملی آثار  تجسمی به نمایش درآمده، روشهای ساده و قابل اجرا نمودن آثار تجسمی بخشی دیگر از این کارگاه بود که مربیان به صورت آزمایشی و به صورت گروه های دو نفره به اجرا درآوردند.

 

صفایی افزود: فرم آزمون شناخت توانائی ترسیمی ؛ به مربیان کمک می کند که بتوانند توانجویان خود را از نظر سطح توانائی ترسیمی برای تولید آثار هنری ، سطح بندی نموده و شیوه کار و روشهای هنری مناسب هر توانجو را با توجه به توانایی او انتخاب و به اجرا درآورند.

 

در ادامه  ، تصاویر و فیلمهائی از کار عملی نقاشی توانجویان مبتلا به طیف اتیسم ، سندرم داون ، کم توانی ذهنی و توانجویانی با مشکل شنوائی و کلامی به نمایش در آمد و توضیحاتی پیرامون  تجربه عملی تاثیر هنر تجسمی بر اصلاح رفتار ، آرام سازی و تولید خودباوری در آنان برای حاضران در جلسه ارائه شد .


این دوره به مدت دوروز با حضور كارشناس ومربيان هنري مراكز روزانه در بهزيستي استان مركزي برگزار شد.


    

 

کد خبر 513200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha