دوره آموزشی ویژه مدیران مسئول کانون های جدیدالتاسیس هشترود و چاراویماق برگزار شد

خبرگزاری شبستان: دوره آموزشی کوتاه مدت مدیریت فرهنگی ویژه مدیران مسئول کانون های جدیدالتاسیس مساجد شهرستان هشترود و چاراویماق، در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری شبستان از هشترود، دوره آموزشی کوتاه مدت مدیریت فرهنگی ویژه مدیران مسئول کانون های جدیدالتاسیس مساجد شهرستان هشترود و چاراویماق، در این شهرستان برگزار شد.

 

در این دوره آموزشی، مهارت های کاربردی اداری، مالی و فرهنگی، طرح نویسی، اصول برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی، آشنایی با سیاست گذاری، تدوین و شاخصه و حل مساله، مخاطب شناسی، ارتباط موثر، نقش رسانه ها در تقویت فعالیت های کانون های مساجد، مبانی سیاسی اسلام و آشنایی با جنگ نرم و بررسی شیوه های جنگ نرم رسانه های مخالف نظام در ترویج فرهگن غرب آموزش داده شد.

 

حجت الاسلام مجتبی نظری از اساتید حوزه علمیه شهر تبریز، محمد هادی نیا، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد  استان آذربایجان شرقی و کمال الدین نیک رفتار کارشناس ارتباطات و رسانه از اساتید این دوره آموزشی بودند.

نقش کانون های مساجد در تببین آیات قرآنی

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه علمیه در این دوره آموزشی با اشاره به جایگاه ولی فقیه در جامعه اسلامی اظهار داشت: فقها و مراجع فتوا صادر کرده و رساله منتشر می کنند، اما حکمی صادر نمی کنند و این رسالت بر عهده ولی فقیه است.

 

وی افزود: ولایت مطلقه فقیه خارج از چارچوب حکومت ائمه اطهار(علیهم السلام) نیست، بلکه در زمان غیبت امام زمان، از بین فقها یک نفر به عنوان ولی فقیه انتخاب می شود.

 

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه ولایت فقیه از بدیهیات اولیه است و نیازی به دلیل ندارد، عنوان کرد: ولایت تکوینی یا تشریعی و یا حکومتی است، ولایت فقیه عین ولایت رسول الله(صلی الله علیه وآله و سلم) است.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه بر ضرورت توجه به جایگاه قرآن تاکید کرد و اظهار داشت: قرآن در جامعه اسلامی امروز، در مراسم ختم و جهیزیه عروسی خلاصه شده است.

 

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید آیات قرآن را در دیدگاه مردم عوض کنند.

 

حجت الاسلام نظری تاکید کرد: دشمن تلاش می کند با برجسته کردن آیات خشن قرآن کریم، جایگاه این کتاب آسمانی را خدشه دار کنند.

مسجد بهترین محل برای مهارت آموزی

محمد هادی نیا، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر ضرورت آموزش مهارت های اجتماعی در کانون های مساجد ابراز داشت: علم مهارت در کانون های مساجد باید با خواست و توانایی افراد، عملی شود.

 

وی افزود: مساجد بهترین مکان برای آموزش مهارت های فردی و اجتماعی است و بهترین سن برای ارائه اینگونه آموزش ها، نوجوانی است.

 

ضرورت آموزش مدیریت فرهنگی ویژه متولیان مساجد

همچنین رقیه زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هشترود، در این دوره ابراز داشت: تعداد ۵۰ کانون در شهرستان هشترود فعالیت می کند که هفت مورد جدیدالتاسیس هستند.

 

وی افزود: برگزاری این دوره های آموزشی بویژه برای مسئولان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد ضروری است تا با مدیریت صحیح فرهنگی در جذب نسل جوان به مساجد کوشاتر باشند.

 

مساجد روابط عمومی محلات

کمال الدین نیک رفتار خیابانی، رئیس انجمن تخصصی ارتباطات اجتماعی، نیز با اشاره به اینکه نباید در برابر رسانه های جدید موضع گرفت، ابراز داشت: رسانه های جدید یک فرصت برای برقراری ارتباط با مخاطب و جذب نسل جوان به مراکز فرهنگی از جمله مساجد هستند.

 

وی با بیان اینکه بدون ارتباط نمی توان زندگی کرد، اظهار داشت: ارتباطات یک فرایندی است که دائم در حال حرکت و تغییر است و هر فردی نحوه ارتباط خاص به خود را دارد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: مهم ترین هدف از ایجاد ارتباط، کسب و رد و بدل فکر و اطلاعات است، اولین نیاز انسانی بعد از تغذیه، ارتباط اجتماعی با دیگران است.

 

وی در ادامه بر ضرورت توجه به مخاطب شناسی تاکید کرد و گفت: نشناختن مخاطب، موجب عدم انتقال پیام و فکر به مخاطبان می شود.

 

رئیس انجمن تخصصی ارتباطات اجتماعی افزود: مساجد باید در زمینه جمعیت شناسی، مهارت های لازم را کسب کنند، تا با دسته بندی مخاطبان، نیازهای آنان را شناسایی و طبق آن برنامه ریزی کنند.

 

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه مسجد تنها جای نماز خواندن نیست،عنوان کرد: بسیاری از فعالیت ها از جمله عقد ازدواج و مراسم مختلف امروز در کلیسا برگزار می شود، مساجد نیز یک فرصت و پتانسیلی است تا آموزش های مختلف به مردم ارائه شود.

 

نیک رفتار خیابانی گفت: مساجد باید به عنوان روابط عمومی محلات عمل کنند و متولیان مساجد، برای برقراری ارتباط اجتماعی با تمامی اقشار جامعه، مهارت های لازم را آموزش ببینند.

 

کد خبر 515776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha