تحول در حوزه فناوری‌های نوین بسترساز ایجاد موج بیداری اسلامی

نویسنده مقاله کاوشی بر نقش رسانه‌های نوین در خیزش نو پدید اسلامی فناوری‌های نوین را در کنار اضمحلال حکومت‌های قدرت‌گرای اروپایی بستر ساز خیزش در جهان و ایجاد موج بیداری اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر وحید خاشعی و مهرداد مراد امامزاده‌ از پژوهشگرانی بودند که با ارایه مقاله در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت شرکت کردند. خاشعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مراد امامزاده نیز به عنوان پژوهشگر و کارشناس روابط بین‌الملل شناخته می‌شوند.

این دو تن با ارایه مقاله کاوشی بر نقش رسانه‌های نوین بر خیزش‌های نوپدید اسلامی خیزش‌های مردمی، جنبش‌های عربی و اسلامی و بازخورد آنها در رسانه‌های نوین جهان امروز را موضوع پژوهش خویش قرار دادند.

در این مقاله آمده است تحولات وسیع در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در کنار اضمحلال حکومت‌های قدرت‌گرای اروپای شرقی و آمریکای لاتین در دهه 1990 که خود از تبعات جهانی شدن به شمار می‌رفت بستری را مهیا کرد که در آن شاهد خیزشی در جهان هستیم که می‌توان آن را موج سوم بیداری اسلامی دانست.

 

در بخشی از این مقاله آمده است نیروی جهت‌دهنده این جنبش نوین نه نخبگان سیاسی ناسیونالیست محافظه‌کار و چپ‌گرا بلکه توده مردم هستند.

نویسندگان مقاله با تأکید بر نقش پراهمیت جوانان و اقشار متوسط کشورهای تونس و مصر در شکل‌گیری جنبش نوین عربی نقش کم‌نظیر و پرمایه آنها را عامل طرح نیازها و شعارهای واقعی می‌داند.

در این مقاله ایدئولوژی‌های آرمانی که از تونس و مصر آغاز شده و در حرکت‌های مردم لیبی، بحرین و یمن مشاهده می‌شود بخشی از توانایی‌های جوانان و اقشار متوسط این کشورها دانسته شده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم این خیزش نوین در جست‌وجوی دست‌یابی به برابری اجتماعی- اقتصادی و در رأس همه آنها آزادی‌های سیاسی و مذهبی است.

 

نویسندگان این مقاله با مروری گذرا بر خواسته‌های مشترک انقلابیون مسلمان این خواسته‌ها را گویای این حقیقت می‌دانند که مطالبات انقلاب‌ها حاصل نیازهای انباشته‌شده‌ای است که طی سال‌های طولانی بی‌پاسخ مانده و اکنون در قالب موج بیداری اسلامی خاورمیانه را به تحرکی شگرف وا داشته است.

این مقاله همچنین به بحث در مورد نقش رسانه‌های نوین و اجتماعی در خیزش‌های اسلامی و مردمی کشورهای عربی و خاورمیانه می‌پردازد و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که چرا معترضان در این انقلاب‌ها خواهان تغییر دولت‌ها هستند و چرا در کشورهای مختلف خواسته‌های مشترکی وجود دارد؟

شایان ذکر است، مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت عصر امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود و گزارش کمیسیون‌های تخصصی این همایش توسط دبیر هر کمیسیون ارایه می‌شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 52172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha