رویت هلال ماه مبارک 29 شعبان باچشم غیرمسلح در هیچ نقطه ایران ممکن نیست

قاضی میرسعید با بیان این مطلب که هلال ماه رمضان در روز 29 شعبان با چشم غیرمسلح در هیچ نقطه از ایران رویت نمی شود، گفت: احتمال استهلال در مناطق جنوبی ایران با ابزار اپتیکی قوی در این روز وجود دارد.

سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که رویت ماه مبارک رمضان در روز 29 شعبان در هیچ نقطه از ایران با چشم غیرمسلح امکانپذیر نیست، به خبرنگار شبستان گفت: احتمال رویت این هلال تنها در مناطق جنوبی ایران و جزایر خلیج همیشه فارس با ابزار اپتیکی قوی وجود دارد.

وی با اشاره به ترسیم خط فرضی برای تشخیص مناطق دارای قابلیت رویت هلال ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رویت هلال ماه رمضان در جنوب این خط فرضی که از اهواز، شمال شیراز، شمال یاسوج، شمال سیرجان، جنوب کرمان و زاهدان عبور کرده و وارد خاک پاکستان می شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی با ابزار اپتیکی قوی قابل رویت است.

قاضی میرسعید ادامه داد: اما در شمال این خط فرضی به دلیل ارتفاع کم هلال ماه رمضان نسبت به خورشید و شدت نور حتی با قوی ترین ابزارهای اپتیکی نمی توان هلال ماه را رویت کرد.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که هرچه از این خط فرضی پایین تر برویم احتمال استهلال بیشتر می شود به خبرنگار شبستان گفت: البته به دلیل تراکم بخار آب در این فصل از سال، در مناطق جنوبی هم رویت هلال ماه رمضان به سختی صورت می گیرد.

وی ورود ریزگردها از عراق را دیگر مشکل رویت هلال ماه رمضان برشمرد و بیان کرد: رویت هلال در زمان قرار گرفتن بر سمت الراس به هنگام روز به ویژه از ساعت 14 و 45 دقیقه تا 30 دقیقه یا یک ساعت مانده به غروب آفتاب با ابزار اپتیکی قوی در سراسر ایران محتمل است.

قاضی میرسعید تاکید کرد: شفافیت و تمیز بودن هوا نسبت به افق در این ساعات از روز که هلال بر سمت الراس قرار گرفته احتمال رویت هلال ماه مبارک رمضان با ابزارهای قوی اپتیکی را افزایش می دهد.
وی با بیان این مطلب که رویت هلال ماه در تهران بسیار مشکل است، خاطرنشان کرد: تهران به دلیل قرار گرفتن در بالای خط فرضی ستاد استهلال از شانس بسیار پایینی برای رویت برخوردار است مگر در ارتفاعات اطراف همچون توچال.
پایان پیام/
 

کد خبر 54192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha