با قرائت های متعدد، نمی توانیم به تفسیری واحد برسیم

حجت الاسلام فاکرمیبدی، با بیان اینکه بحث از تعدد قرائات یکی از مباحث مبنایی در علوم قرآنی است، گفت: تفسیر واحد و متقن، نیازمند رسیدن به قرائت واحد است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی "دیدگاه علامه طباطبایی در تعدد قرائات قرآن" به همت هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.


حجت الاسلام دکتر محمدفاکر میبدی، به عنوان نظریه پرداز، در این نشست، اظهار داشت: موضوع بحث نقد و بررسی تعدد قرائات، در دوره معاصر در تفسیر المیزان توسط علامه طباطبایی تجلی بیشتری پیدا کرده است.

 

وی ضمن ارج نهادن به مقام والای علمی و عملی و عرفانی علامه طباطبایی که به حق از مفاخر عالم اسلام و بخصوص عالم شیعی هستند، گفت: دیدگاهی که ایشان دارند به نظر می‌رسد که در برخی از مواضع اتخاذ شده، جای سخن هست و می توان پرسش هایی را مطرح کرد.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی ذکر این نکته را ضروری دانست که نقد هیچ‌گاه به معنای تنقیص نیست بلکه به نوعی به معنای تکمیل فهم و درک است و من با این دیدگاه سراغ نظریه علامه رفته‌ام و تلاش دارم تا در این فرآیند نظر ایشان را بهتر و بیشتر فهم کنیم.

 

وی در همین باره افزود: با توجه به مروری که به تفصیل در المیزان داشته‌ام و با توجه به مبانی فکری علامه در بحث‌های قرائت قراء که در غیر المیزان مطرح شده، مباحث را به صورت چند سؤال مطرح می‌کنم.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی بر این باور بود که بحث قرائات قراء اگر نگوییم زیربنایی‌ترین بحث در تفسیر قرآن است، لااقل یکی از مهم‌ترین مباحثی است که زیرساخت تفسیر قرآن را تشکیل می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر در مباحثات نظری به سمت قرائت واحده پیش برویم در تفسیر هم موفق خواهیم شد، درباره نظر علامه اظهار داشت: ایشان در بحث مبنایی یا بحث‌های زیرساختی که در کتاب قرآن در اسلام مطرح کرده اند، گویا به تعدد قرائات قائلند.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی در همین باره افزود: به نظر می‌رسد ولو اینکه برخی از مباحث برای خود مرحوم علامه طباطبایی روشن بوده و نیازی به بحث و بررسی‌های مفصل نداشته اما در قرائت قرآن به صرف نقلیات بسنده کرده است.

 

وی به اختلافات قرائاتی که مرحوم علامه در جای جای المیزان به آن پرداخته است، اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌های آغازگر اختلاف قرائات که بیان شده است، یکی در ناحیه دستگاه وحی و دیگری نقلی است که به زمان پیامبر اکرم (ص) نسبت می دهد.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی با اعلام اینکه امروزه یکی از آخرین حلقات بحث اختلاف قرآن، کتابی است که در آنجا به منشأ اختلافات قرائات اشاره کرده است، به دیدگاه دیگری اشاره کرد و گفت: دیدگاه دیگر درباره منشاء اختلافات قرائات این است که پیامبر، قرآن را به اختلاف دریافت کرده و به اختلاف نیز ابلاغ نموده است.

 

وی درباره دیدگاه دیگر گفت: دیدگاهی دیگر این است تعدد از ناحیه راویان دریافت‌کننده از پیغمبر به دیگران است. این یکی از دیدگاه‌هایی است که بر روی آن تأکید بسیاری می شود.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی بر این باور بود که نتیجه این دیدگاه آخر این می شود که نزول واحد و پیامبر هم در ابلاغ، واحده بوده است، اما دستگاه دریافت‌کننده که همان راویان و امت اسلامی بوده اند، مختلف بوده است.

 

وی به دیدگاه دیگر، تحت عنوان دیدگاه غالب شیعه اشاره کرد و گفت: دیدگاه دیگر، نظر غالب شیعه است که قرآن واحد بر پیامبر واحد نازل شده اما راویان و قاریان آن را به اختلاف کشیده‌اند.

 

حجت الاسلام فاکر میبدی با اظهار تاسف از اینکه مرحوم علامه طباطبایی روایتی را که این نظر شیعه را منعکس می کند، نقل نمی کند، ادامه داد: اما گویا علامه به تعدد ابلاغ عقیده دارند.

 

وی مدعی شد که مرحوم علامه طباطبایی صراحتا به منشأ اختلاف اشاره‌ای نمی‌کند و در این باره افزود: اگر ثابت شود که قرائات مختلف به هر نحوی در زمان پیامبر بوده است، این قرائات برای ما حجت خواهند بود.

 

شایان ذکر است، هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، هر شب در سالن نشست تخصصی شماره دو نمایشگاه با برگزاری نشستی تخصصی یکی از موضوعات تخصصی حوزه قرآن کریم را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 58144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha