پرداختن به مطبوعات و نشریات دینی بعد از انقلاب اسلامی به حداکثر رسید

حکیمی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب نسبت به مطبوعات و نشریات دینی حساسیت بسیاری وجود داشت، گفت: با وجود تهدیدها نشریه وقایع اتفاقیه و کاغذ اخبار با رویکرد دینی با اقبال روبرو بود

به گزارش خبرنگار شبستان، محمود حکیمی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان در نشست نقد و بررسی تاریخ مطبوعات دینی در غرفه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحلیل مطبوعات دینی در زمان قبل از انقلاب پرداخت و گفت: در زمان پیش از انقلاب نسبت به مطبوعات و نشریات دینی حساسیت بسیاری بود به گونه ای که در زمان رضا شاه به جز سه نشریه که آنها هم از موافقان حکومت بودند تمام نشریات تعطیل شدند.
وی افزود: با وجود این سخت گیری ها در زمان امیرکبیر نشریه وقایع اتفاقیه و کاغذ اخبار با وجود مشکلات و تهدیدهای زیاد منشر می شد که به دلیل علاقه مندی امیر کبیر به مباحث دینی و ارادت به اهل بیت اقدام به انتشار نشریه دینی می کرد.
بنابراین گزارش در این نشست، مهدی کاموس، نویسنده و پژوهشگر دینی گفت: در بحث تاریخ مطبوعات دینی باید جایگاه مطبوعات دینی درکشور و دین در مطبوعات را از یکدیگر تفکیک کنیم.


وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی پرداختن به مطبوعات دینی به حداکثر رسید، ادامه داد: تا پیش از انقلاب اسلامی پرداختن به دین در مطبوعات نسبت به سایر موضوعات درصد یک به 10 داشته است و مطبوعات بیشتر توجه‌شان به موضوعات شاهانه و جشن‌های 2500 ساله بود.
این پژوهشگردینی با اشاره به انتشار دو کتاب در حوزه مطبوعات دینی گفت: در سال 1382، کتاب راهنمای مطبوعات اسلامی و تاریخچه مطبوعات دینی و اخلاق روزنامه‌نگاری منتشر شد که هر دو کتاب اطلاعات خوبی از تاریخچه مطبوعات اسلامی به مخاطب می‌دهد.
وی اظهار کرد: برای بررسی مطبوعات دینی نیازمند آگاهی از تاریخچه مدارس دینی در ایران هستیم و تاریخچه مطبوعات دینی و مدارس دینی با یکدیگر پیوند خورده است و نخستین مدارس جدید در ایران توسط میسیونرهای پروتستان مسیحی شکل گرفته است و آنها توانستند تنها در ارومیه 117 مدرسه ایجاد کنند.


کاموس ادامه داد: در دوران پهلوی و در سال 1322، وجود مطبوعات دینی برای کودکان واجب شد و در این دوره 180 مدرسه جدید مذهبی با حمایت جامعه تعلیمات دینی تا سال 1328 تشکیل شد و نخستین مدرسه مذهبی در زمان مشروطه از سوی آیت‌الله طباطبایی شکل گرفت و پس از آن نیز نخستین مطبوعات اسلامی کودکان با نام نوردانش در سازمان وحدت نوین اسلامی تاسیس شد.
کاموس پیرامون ادبیات کودک و نوجوان گفت: در دوره ناصری موضوعی به نام "بچه‌خوانی" بود و می‌توان گفت که ادبیات کودک و نوجوان از همین مقاله‌های "بچه‌خوانی" که محتوای اندک داشتند، شکل گرفت.
شایان ذکر است، نشست نقد و بررسی تاریخ مطبوعات دینی که در غرفه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
پایان پیام/
 

کد خبر 58979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha