درگذشت ثریا محمدپور/ شاعری که  با نداشتن قدرت تکلم نهج البلاغه را به نظم درآورد

خبرگزاری شبستان: ثریا محمدپور شاعری که با نداشتن قدرت تکلم، نهج البلاغه و کلمات و خطبه های مبارک حضرت علی(علیه السلام) را به نظم درآورد، درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، ثریا محمدپور شاعره و نویسنده چاراویماقی و صاحب اثر «پرتو عشق نهج البلاغه» شامگاه دیروز(۱۳آذر) در چاراویماق درگذشت.

 

بانو محمدپور متولد سال ۱۳۶۲ ساکن چاراویماق بود که بدلیل بیماری ام اس در حالی که در ترم آخر کارشناسی رشته علوم اجتماعی تحصیل می کرد، مجبور به انصراف از تحصیل شد و در سال ۱۳۸۱ وقتی پزشکان معالج، بیماری وی را ام اس تشخیص دادند، محمدپور با توسل به شعر «خدا گر زحکمت ببند دری، ز رحمت گشاید در دیگری» به طنزسرایی روی آورد.

 

در طول این مدت با استفاده از مطالب کتاب «شفا و درمان با قران» برای رهایی از بیماری های روحی و روانی، به خواندن سوره های خاص قرآن روی آورده و همین مساله معجزه ای در زندگی وی رقم زد؛ در سال ۱۳۸۶ با انجام «ام آر آی» های مکرر، لطف خدا را به وضوح در زندگی خود احساس و مشخص شد که از پلاک ام اس در مغز و نخاع وی اثری نیست اما ضعف نخایی، جسمش را به سکون وا داشت و رفته رفته به بی حسی اندام های حرکتی او منجر شد.

 

محمدپور اگر چه تا قبل از اتمام ترجمه کتاب پرتوعشق نهج البلاغه، تحرک دستانش را از دست داد، ولی با ضبط گفتار خود و با تایپ آن توسط دوستانش به کار خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۹۱ کار ترجمه این اثر ماندگار را تمام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۳ آن را به چاپ رساند و با حضور استاندار آذربایجان شرقی این کتاب رونمایی شد.

 

شاعری با نداشتن قدرت تکلم نهج البلاغه را به نظم درآورد

 

خبرگزاری شبستان در شهریورماه سال ۱۳۹۳، با ثریا محمدپور گفتگوی اختصاصی انجام داد که در پی می آید:

 

 با خبر می شوم یکی از اعضای کانون های فرهنگی هنری استان آذربایجان شرقی و شهرستان چاراویماق، در ابتکار جالبی کتاب نهج البلاغه و فرمایشات حضرت علی(علیه السلام) را به نظم درآورده است. به سختی صحبت می کند، قدرت تکلم ندارد؛ ابتدا بسیار تعجب کردم، شاعری که کارش با واژه هاست، اما حتی قادر به ادای درست یک کلمه نیست و گاه به سختی می توان متوجه صحبت هایش شد.

 

ثریا محمدپور، جوان ۳۰ ساله ای که با وجود بیماری «ام اس» و از دست دادن تحرک اندام و عدم توانایی در تکلم، کتاب نهج البلاغه و فرمایشات حضرت علی(علیه السلام) را به نظم کشیده است و کتاب شعرش به زودی منتشر می شود.

 

سرودن 12 هزار بیت به عشق امیر مومنان

این شاعر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، ابراز داشت: کار به نظم درآوردن نهج البلاغه را از سال ۱۳۸۸ آغاز کردم و در خردادماه سال ۱۳۹۱ به پایان رساندم.

 

محمدپور با اشاره به اهداف و انگیزه خود از این کار عنوان کرد: از سال ۱۳۸۱ پزشکان تشخیص دادند، دچار بیماری ام اس شده ام که سال ۱۳۸۶ به حالت نرمال رسید و از سال ۱۳۸۷ مصرف دارو را قطع کردم اما به تدریج این مشکل حادتر شد و هم اکنون مشکل تکلم پیدا کردم.

 

این شاعر آئینی گفت: برای رفع مشکلات اعصابم به خدا توکل کردم و با قرائت قرآن کریم این مشکلم رفع شد، برای راحتی از بیماری ام نیز به فرمایشات مولا پناه بردم، وقتی آنها را می خواندم به آرامش می رسیدم تا اینکه تصمیم گرفتم نهج البلاغه را به نظم دربیاورم.

 

وی با اشاره به اینکه پزشکان از درمان بیماری ام عاجز شده اند، تصریح کرد: با این بیماری، کلیه تحرک اندام هایم را از دست داده ام، به همین خاطر وقتی نهج البلاغه را به نظم می کشیدم صدایم را ضبط می کردم و دوستانم اشعار سروده شده را پیاده می کردند.

 

محمدپور تاکید کرد: قبل از به نظم درآوردن نهج البلاغه هیچ گونه فعالیتی در زمینه شعر نداشتم اما از سال ۱۳۸۱ که دچاربیماری شدم احساس کردم که قوه شعرپردازی دارم.

 

وی گفت: شبانه روز به این کار می پرداختم آنقدر عشق به این کار داشتم که نمی خواستم زمان را از دست بدهم، تا جایی که روزانه بیش از ۱۰ ساعت وقت می گذاشتم.

 

این شاعر ابراز داشت: کل کتاب نهج البلاغه و فرمایشات امیرالمومنین، حضرت علی(علیه السلام) را در ۱۲  هزار بیت سرودم که در قالب کتابی با عنوان «پرتو عشق نهج البلاغه منظوم» در  ۵۰۰ صفحه منتشر می شود.

 

محمدپور عنوان کرد: مجوز اولیه این کتاب صادر شده و در مرحله بازبینی هستم.

 

 فرمایشات امیر المومنین انرژی خاصی به من می داد

مولف نهج البلاغه منظوم در ادامه با بیان اینکه برای انجام این کار بسیار به نهج البلاغه مدیون هستم، اظهار داشت: در قبال بیمار ام اس،خداوند روحیه امید و صبرم را به من اعطا کرد، اما بسیار راحت در کنار نهج البلاغه با این بیماری کنار آمدم و فرمایشات حضرت، انرژی خاصی به من می داد.

 

محمدپور همچنین با اشاره به میزان تحصیلات خود گفت: در حال تحصیل در ترم آخر کارشناسی علوم اجتماعی بودم که به این بیماری دچار شدم، ابتدا در دانشگاه مراغه و سپس در دانشگاه چاراویماق ادامه تحصیل دادم.

 

 وی تصریح کرد: قبل از اینکه بر روی منظومه نهج البلاغه کار کنم به خاطر اینکه روحیه ام را حفظ کنم به طنزسرایی می پرداختم که برخی اشعارم نیز در برخی مجله ها منتشر شد.

 

این شاعر در پایان تاکید کرد: کلیه تحرکاتم را از دست داده ام، اما امیدوارم خداوند شفایم بدهد سپس کارهای زیادی دارم از جمله اینکه قصد دارم کتاب صحیفه سجادیه را نیز به نظم بکشم.

 

بیت اله احمدی

 

کد خبر 591293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha