ایجاد سه مرکز مشاوره خانواده در استان یزد/ دخالت اطرافیان مهمترین مشکل خانواده ها در استان یزد است

خبرگزاری شبستان: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد با اشاره به تلاش در راستای پیشگیری از وقوع جرم گفت: دخالت اطرافیان یکی از مهمترین عوامل طلاق در استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سید علی اصغر رفاهی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد امروز( 14 آذر ) در نشست خبری گفت: اطلاع رسانی و آگاهی یکی از مهمترین راه های پیشگیری از جرم ها و مشکلات است.

 

وی افزود:امسال 62 برنامه اجرایی و عملیاتی را به این معاونت ابلاغ شد که بر مبنای برنامه ریزی صحیح و درست و بر مبنای موازین علمی حرکت می کند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد تصریح کرد: از 62 برنامه ابلاغی یکی از مهمترین برنامه های بحث عملیاتی و اجرایی کردن تشکیل مراکز مشاوره خانواده در استان بود که با استقبال چشمگیر روانشناسان و مددکاران گام های اساسی در این راه انجام شد.

 

رفاهی خاطرنشان کرد: ما امسال در شهر یزد سه مرکز مشاوره خانواده را تشکیل دادیم و  نظر ما این است که بتوانیم تا پایان سال این مراکز را گسترش دهیم و پیشبینی میکنیم در شهرستان ها نیز این مراکز را با نگاه در راستای حل اختلافات خانوادگی ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد:امسال در پنج حوزه قضائی یزد، اشکذر، تفت و بخش های زارچ و نیر مقرر شده که به هیچ عنوان دعواهای طلاق، الزام به تمکین، مطالبه نفقه، ملاقات فرزند و حضانت در مرکز ثبت نشود و این دعواها به مراکز مشاوره منتقل شود.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: هدف از تشکیل این مراکز مشاوره شامل کاهش 40 درصدی آسیب اجتماعی طلاق، شناسایی و کمک به حل مسائل و مشلات خانواده های آشفته و متقاصی طلاق، انجام مداخلات روانی و اجتماعی به منظور کاهش طلاق در استان و در صورت طلاق نیز کاهش تبعات و آسیب های مربوط به آن و همچنین شناسایی آسیب های طلاق و فراهم آوردن زمینه های مناسب جهت تداوم ارتباط والدین با کودکان پس از طلاق است.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال در هفت ماهه اول سال 15 درصد کاهش ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل اتفاق افتاد که امیدواریم با تشکیل این مراکز مشاوره حتما کاهش ورودی ها بسیار مناسب شود.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد ادامه داد:در آبانماه سالجاری در بحث تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق برترین طرح توسط استان یزد انتخاب شد.

 

رفاهی گفت: قریب به 11 میلیون نفر در کشور در سن ازدواج هستند که در استان ها باید آموزش های پیش از ازدواج نهادینه و فرهنگ سازی شود و باید توجه داشت که قسمت مهمی از این مسائل مربوط به قبل از ازدواج است که باید طبق نظر کارشناسان این اقدامات انجام شود.

 

وی افزود: ما با همکاری برخی از دستگاه ها از جمله بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان تلاش داریم که بتوانیم آموزش های پیش از ازدواج برای برای ثبت ازدواج داشته باشیم تا بتوانیم گامی موثر در تحکیم بنیان خانواده داشته باشیم.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد بیان کرد:خانواده ها باید نیاز آموزش های پیش از ازدواج را جدی بگیرند زیرا می تواند بسیار موثر در کیفیت زندگی افراد باشد.

 

رفاهی خاطرنشان کرد: دخالت اطرافیان در یزد یکی از عواملی اصلی طلاق است که اگر این آموزش ها برای افراد در شرف ازدواج و اطرافیان آنها انجام شود حتما در کاهش اختلافات خانوادگی و کاهش آسیب ها خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: طرح آیینه با محوریت امید از برنامه های ما است که پیگیری شده است  که در بسیج، مساجد و زندانیان در حال انجام است و به زودی برای اولین بار در کشور طرح بند آیینه در زندان یزد تشکیل می دهیم.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: درطرح آیینه از مطالب آیت الله طباطبایی و شهید مطهری در ارتباط با بازگشت به فطرت با محوریت امید به معنی اخلاق، معرفت، یادآوری و ذکر و دستگیری از دیگران استفاده می شود.

 

رفاهی بیان کرد:در این طرح معتادان متجاهر با دستور معاون دادستان به مراکز معرفی می شوند و حداقل یک ماه در این مراز نگهداری می شوند و به صورت رایگان برای انها خدمات رسانی انجام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: علل طلاق بیش از 60 عامل شناسایی شده است که اعتیاد، خیانت، عدم توافق اخلاق و ناسازگاری جنسی ( بی اعتنایی به خواسته های یکدیگر)، عدم علاقه و کراهت به یکدیگر، دخالت دیگران به ویژه خانواده ها، استفاده افراد افراد از ماهواره و فضای مجازی، مسئال فرازناشویی و فریب از جمله آنها است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد تصریح کرد:سو ظن، عدم تناسب فرهنگ خانوادگی و روحیات زن و مرد با یکدیگر، ازدواج های مدرن غیر متعارف، بیماری های روانی زوجین ، کاهش قبح طلاق در بین افکار عمومی، عدم تلاش برای اصلاح امور بین زوجین از جمله موادر دیگر در طلاق است.

 

رفاهی ادامه داد: علل طلاق از دید مراجعین به مرکز تحکیم بنیان خانواده شامل دخالت اطرافیان، بی احترامی، بی توجهی، عدم توجه همسرداری، عدم تمکین، بد دهنی، دروغ گویی و عدم رضایت جنسی و خیانت است.

 

وی گفت: علل طلاق از دید کارشناسان نیز بیشترین موارد به دخالت اطرافیان، عدم مسئولیت پذیری، وجود طلاق عاطفی، عدم آشنایی زوجین با نیازهای جنسی، اعتیاد و عدم یادگیری مهارت های زندگی و تیپ های شخصیتی بوده است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد گفت: در ۶ ماهه اول ۹۴ در یزد تعداد ۶۶۷ فقره و در ۶ ماهه اول ۹۵ تعداد ۹۲۰ فقره بوده است و ازدواج نیز در ۶ ماهه اول ۹۴ تعداد ۴ هزار و ۶۱۶ فقره  و در ۶ ماهه اول ۹۵ نیز پنج هزار و ۱۴۸ مورد بوده است.

کد خبر 591404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha