همایش اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه برگزار می شود/ کمک های بشردوستانه ایران به مردم سوریه

خبرگزاری شبستان: رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه هلال احمر ایران در زمینه حقوق بین الملل بشر دوستانه در سطح بین المللی خدمات خوبی ارائه می دهد، گفت: ارائه خدمات از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ بی غرض و بی طرفانه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در نشست خبری مشترک با رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ که در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد، با اشاره به برگزاری همایش اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه گفت: دومین همایش اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه به همت مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه، جمعیت هلا‌احمر ایران، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و موسسات اسلامی وابسته به حوزه علمیه و دانشگاه‌های قم برگزار ‌می شود.

 

رییس جمعیت هلال احمر ایران افزود: این همایش به مناسبت دهمین سال گفت‌وگوی بشردوستانه میان علمای اسلامی و کارشناسان حقوق بین‌الملل بشردوستانه برگزار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی است تا علمای ایرانی و خارجی و محققان، میراث بشردوستانه اسلام را معرفی کرده و دانش علمی خود را در زمینه مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به اشتراک بگذارند.

 

ضیائی یادآور شد: شروط قانونی حمایت از غیرنظامیان به خصوص ناتوانان جسمی و پناهندگان، تاسیسات درمانی، بیماران و ااجساد بحث خواهد شد و علمای اسلامی و کارشناسان حقوق بین‌الملل بشردوستانه نمایی کلی از قواعد حاکم بر درگیری مسلحانه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی از جمله موضوعاتی است که در این همایش مطرح خواهد شد.

 

وی در ادامه با اشاره به کمک های هلال احمر ایران به مردم سوریه در زمان بحران، گفت: از زمان تشدید درگیری‌ها در سوریه تا کنون 31 محموله غیرنقدی شامل 672 تن از سوی هلال‌احمر ایران به سوریه ارسال شده است که در فواصل زمانی متفاوت به دست مردم رسیده است.

 

رییس جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به ارسال سه محموله ۸۰ تنی به سوریه طی دو هفته گذشته اظهارداشت: در سال جاری میلادی و درپی درخواست فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، بیش از 3 میلیون تن  کمک‌های انسان دوستانه هلال‌احمر ایران به لیبی، عراق، یمن، آلبانی، سوریه، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان، نپال، سومالی، هند، ونزوئلا، آذربایجان، اکوادور، فلسطین و اتیوپی ارسال شده است.

 

در ادامه این نشست خبری، پیتر مائورر، رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز با اشاره به برگزاری کنفرانس اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه، گفت: کنفرانس اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات تطبیقی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه هلال احمر ایران، جمعیتی بسیار قوی در منطقه است، اظهارداشت: در 10 سال گذشته کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر در همکاری های مشترک به صورت عملی و عینی نشان دادند که ریشه های مشترکی در زمینه خدمات بشردوستانه داشته اند.

 

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به همکاری های مشترک در راستای گفتگوی سازنده با رهبران دینی کشورها، تصریح کرد: رهبران دینی می توانند تاثیرات بسیار موثری در میان افراد متخاصم در درگیری های مسلحانه داشته باشند، بنابراین کنفرانس فرصتی برای گسترش  گفتگو  ها با شخصیت های دینی و رهبران معنوی در ایران است.

 

وی بر ضرورت تقویت همکاری های فی مابین برای ارتقا پاسخگویی های بشردوستانه در بحران های منطقه ای اظهارداشت:  بحران های های موجود در منطقه خاورمیانه سوریه، یمن و عراق مستلزم گسترش همکاری ها است.

 

مائورر خاطرنشان کرد: در بحران های موجود در کشورهای منطقه همکاری های بین کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت هلال احمر ایران اهمیت بسیار زیادی برای  پاسخگویی بشردوستانه به بحران ها خواهد داشت.

 

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ در ادامه با بیان اینکه هلال احمر ایران در زمینه حقوق بین الملل بشر دوستانه در  سطح بین المللی خدمات خوبی ارائه می دهد، گفت: ارائه خدمات از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ بی غرض و بی طرفانه است.

 

وی با اشاره به همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ با هلال احمر ایران برای کمک به هلال احمر سوریه، گفت: جمعیت هلال احمر ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ طی چهار سال گذشته در زمینه ظرفیت سازی، ارتقا توانایی سازمانی هلال احمر سوریه برای پاسخگویی به بحران ها در این کشور فعالیت های قابل توجهی انجام داده است.

 

 


 

 

 

 

کد خبر 592127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha