جابجایی روستاهای در معرض خطر اشتباه بزرگی بود/ هیچ اقدامی بدون مطالعه و فکر نباید انجام شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل مدیریت بحران ‌گلستان گفت: بحث جابجایی روستاهای در معرض خطر در طیف گسترده ای در استان شکل گرفت ولی به دلیل عدم مطالعه دقیق برای منطقه، کاری اشتباه بوده و باعث ایجاد مشکلاتی همچون نشت و ترک برای منازل مردم مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، صادقعلی مقدم، مدیرکل مدیریت بحران ‌گلستان، امروز (2 دی) در جمع نمایندگان خبرگزاری‌های استان با اشاره به (5 دی) روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، گفت: کشورمان جزو مناطق پرخطر جهان در موضوع زلزله است و در این سال‌های اخیر زلزله های بزرگی در کشور به وقوع پیوسته است.

 

وی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و طراحی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی را از موضوعات اساسی و مورد توجه دولت ها دانست و افزود: با وجود پیگیری‌های انجام شده، این موضوع در طرح جامع شهرهای استان نهادینه نشده است.

 

مقدم با بیان اینکه در همه جوامع تلاش بر این است که کار کارشناسی سبب کاهش آسیب‌پذیری جوامع می‌شود، تصریح کرد: عدم آگاهی و شناخت کامل سبب شده که اقدام برای ساخت‌ و‌ سازهای غیرمجاز در برخی مناطق ادامه دارد.

 

وی نقش رسانه‌ها را در این مسیر بسیار مفید و تعیین‌کننده دانست و اظهارداشت: کشور ما از نظر آسیب پذیری در جایگاه بالایی قرار دارد و مردم باید در این راستا آموزش های لازم را ببینند و آموزش های حداقلی را نسبت به سکونتگاه های خود داشته باشند.

 

ایمن سازی اولویت مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به وقوع سیل در چند سال اخیر در استان، گفت: دوره های آموزشی مختلف نیز برای مدیران و مسئولان برای هماهنگی بیشتر و ارائه آموزش های لازم به مردم سبب کاهش آسیب های مردم در این چند سال شده و پیش آگاهی هواشناسی نیز در این مسائل تاثیرگذار بوده است.

 

وی افزود: بحث جابجایی روستاهای در معرض خطر در طیف گسترده ای در استان شکل گرفت ولی به دلیل عدم مطالعه دقیق برای منطقه، اشتباه بوده و باعث ایجاد مشکلاتی همچون نشت و ترک برای مردم مناطق شده است.

 

مقدم اظهارداشت: این مشکلات نشان می دهد برای شناسایی منطقه کار کارشناسی خوبی صورت نگرفته است و مردم ساکن شده در شهر یا روستای جدید مشکل خاص خودشان را دارند.

 

وی با بیان اینکه به شدت با جابجایی مخالفیم، ایمن سازی را اولویت مدیریت بحران دانست و گفت: سیاست اکیدمان این است که هیچ اقدامی بدون مطالعه و فکر نباید انجام شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: بسیاری از مسکن مهرهای ساخته شده در استان نیز همین مشکل را دارند. همچون مسکن مهر کلاله که بیش از 100 واحد آن تخلیه شده و نشتی پیدا کرده است.

 

بالگرد هیچ تاثیری در اطفای حریق جنگلها ندارد

وی با اشاره آتش سوزی در جنگل ها، افزود: در آتش سوزی جنگل ها عوامل و علل مختلفی دخیل هستند که یکی از دلایل آن شرایط آسیب پذیری جنگل ها هستند. حساسیت جنگل های استان متفاوت است و متاسفانه در برنامه ریزی های ملی به خوبی دیده نشده است.

 

مقدم اضافه کرد: برای مقابله با آتش‌سوزی 33  کانکس مدیریت بحران نیز در مناطق جنگلی و روستایی مستقر شده و وسایل اولیه در آن قرار داده شده است.

 

وی در خصوص استفاده از بالگرد در خاموشی آتش سوزی جنگل ها، گفت: در جنگل های استان استفاده از بالگرد هیچ تاثیری ندارد و آتش سوزی را مضاعف می کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران گلستان افزود: شرایط آب و هوایی استان، شرایط بالگرد را ندارد و در صورت نیاز نیز با سازمان جنگلها و صنایع دفاع قراردادی بسته شده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات اطفای استان در حد تجهیزات انفرادی و در حد معقول است و همه مشکلات نبود تجهیزات و اعتبارات نیست بلکه نیازمند دلسوزی بیشتر همگان است.

 

کد خبر 595991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha