«کاروان دانایی» به کتابفروشی‌ها آمد

خبرگزاری شبستان: کتاب «کاروان دانایی» که به سرگذشت کتاب در ایران پس از اسلام می پردازد به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، سرگذشت ایران، تنها در جنگ و آمدن و نقش سلسله‌ها و پادشاهان خلاصه نمی شود. در زندگی و فرهنگ مردم ایران از روزگاران دور نکته های جالب و شگفت انگیزی را می توان یافت که نشانه تلاش و خلاقیت فراوان آنهاست. " نیاکان ما " مجموعه ای است که به گوشه هایی از فرهنگ و تمدن مردم ما پس از ورود اسلام به ایران پرداخته است؛ سال‌هایی که تمدن ایرانی دوباره جان گرفت و دوران طلایی اش آغاز شد. یکی از کتاب های مجموعه " نیاکان ما " ، " کاروان دانایی " است که به سرگذشت کتاب در ایران پس از اسلام می پردازد.

 

در قسمتی از کتاب " کاروان دانایی " نوشته مهدی میرکیایی می خوانیم: کتاب ها در آغاز بدون تصویر بودند اما در سال 400 هجری قمری ستاره‌شناسی به نام عبدالرحمن صوفی در شهرری کتابی درباره صورت های فلکی نوشت با نام " صورالکوکب ". صوفی در این کتاب تصویرهای صورت های فلکی را هم رسم کرده بود.به تدریج برای آرایش و زیبا کردن کتابها ، هنرمندان دیگری هم در کنار کاتبان و وراقان قرار گرفتند.نقاشان و نگارگران برای تزیین صفحات کتابها به هنرنمایی پرداختند و هنرهایی مانند" تشعیر " و " تذهیب " را پدید آوردند. در هنر تشعیر، حاشیه صفحات با خطوط بسیار ظریفی تزیین می شدند. شعر یعنی " مو " و تشعیر یعنی به کار بردن خطوط باریکی که لطیف تر و ظریف تر از موی نوزادان است.

 

در قسمتی دیگری از این کتاب آمده است: نویسندگان ایرانی کتاب های خود را با خطی که پیرآموز نام داشت، می نوشتند. صد سال پس از ورود اسلام به ایران، حکومت سرزمین های اسلامی به دست عباسیان افتاد. پیشتر وزیران حکومت عباسی، ایرانی بودند. این وزیران ، دانشمندان را تشویق می کردند تا کتاب های علمی را از زبان های دیگر ترجمه کنند.ترجمه کتاب های علمی باعث شد تعداد کتاب هایی که در دسترس مردم قرار داشت، افزایش یابد و علاقه مردم به خواندن کتاب بیشتر شود. با افزایش تعداد کتاب ها، کتابخانه‌های بزرگی در شهرهای مختلفی ساخته شد. کتاب ها در این کتابخانه ها در صندوق های بزرگ فلزی که قفل شدند، نگهداری می شد.

 

در بخش دیگری از کتاب " کاروان دانایی " می خوانیم: هر نسخه یک کتاب به دست کسانی که وراق نامیده می شدند، تهیه می شد. وراق به کسی گفته می شد که کاغذ می ساخت یا ورق های آن را به اندازه های گوناگون می برید. وراق ها معمولا کاتب هم بودند، جلد کتاب را هم خودشان می ساختند. وراق ها معمولا کاغذ را با موی اسب می بریدند چون کاغذ بسیار گران بود، وراق ها در بریدن آن دقت زیادی می کردند، گاهی هم کاغذها را به رنگ های زرد، سرخ و کبود درمی آوردند.

 

گفتنی است، کتاب " کاروان دانایی " نوشته مهدی میرکیایی با تصویری حسین آسیوند مشتمل بر 40 صفحه به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شمارگان 4000 نسخه با قیمت 14000 تومان برای گروه سنی ج و د چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 599773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha